• Rutanregin256

Min bebis vägrar sova i vagn/säng

Hej!
    min bebis är 2,5 månad snart. hon är en go liten sak! men hur som helst, hon vägrar sova själv på dagarna, hon vägrar vara i vagn och i babysitter etc - allt. Hon sover bara i sele - vilket absolut funkar men man kan inte sitta eller stå still för då vaknar hon. Och sover hon inte så blir hon arg och grinig. jag har otaliga gånger försökt söva henne i vagn och i säng på dagtid men ingenting fungerar. Hon skriker i vagnen och vill bara sova på en. Jag vet att hon är liten men har någon liknande erfarenhete och när det eventuellt vänder? Är ganska låst till hemmet och selet nu vilket är lite tungt :) 

Med vänlig hälsning, 
    nybliven och vilsen mama

• Svar på tråden Min bebis vägrar sova i vagn/säng
  • Cat71

Jag vet preciiiis hur detta känns. Min förstfödda, en tjej, ville inte sova i vagnen eller vaggan/sängen förrän hon var 6 månader ca. Det vände främst för att hon då kunde sitta upp själv och därmed i vagnen. Fram till dess drog jag en tom vagn medan jag hade henne sovandes i selen. Gud förbjude att jag försökte lägga ned henne i vagnen, ånej. Då vakande hon och skrek som ett larm tills hon kom tillbaka i selen. 

När hon väl kunde sitta upp så lutade hon sur själv bakåt när hon började bli trött och så somnade hon så. otroligt lättväckt barn, det är hon fortfarande många år senare. 

Det vänder för dig också, barnet är så litet ännu.

CT
  • Nässelfjärilen

Min son var likadan. Det var antingen i famnen eller i selen och det höll, tyvärr, i sig tills då han var ca. 7-8 månader. Han ville helt enkelt ha mig nära och för mig var det viktigt att följa hans behov av närhet. Jag accepterade helt enkelt läget. Det är inte konstigt att bebisar vill vara en nära. Vi är sociala djur i grunden och tittar man på andra sociala djur så hänger/sover deras ungar på dem 24/7. Det är helt enkelt naturligt att bebisar vill vara nära :) 

Räddningen för mig var att jag satt och småguppade på en pilatesboll framför tv:en med honom i famnen/selen (slippa stå upp) + att jag införskaffade en skön och bra sele (+ vindpåse vid kallare väder) så jag kunde gå ut på lite längre promenader. Då och då provade jag vagnen/sängen. Men tog det som sagt i hans takt. 

Svar på tråden Min bebis vägrar sova i vagn/säng