Bröt ihop på jobbet. Nu då?
Idag tror jag att jag nått vägs ände. Det blev för mycket på både jobbet och privat och så fort jag satte foten innanför dörren på arbetsplatsen bara strömmade tårarna, gick inte att få stopp på dom. Efter att ha försökt samla mig några timmar gav jag upp och gick hem och har egentligen inte slutat gråta sen imorse, förrän jag somnade av ren utmattning.
Om jag ska fatta mig kort så är det till största delen stora strukturella problem på jobbet som drabbat mig hårt och som jag inte har haft möjlighet att påverka. Ingen som helst respons från ledningen när jag under flera månaders tid flaggat för problemet. Nu slog hjärtat som en slägga i bröstet när jag stod vid stämpelklockan och jag kände mig som ett vilt djur i en snara. Ville fly men kunde inte.
Utöver arbetet så har jag stöttat en psykiskt sjuk partner, varit drivande i en styrelse i en ideell förening där mycket ansvar lagts på mig (ofrivilligt) och där jag känt att jag sviker väldigt många om jag inte får ordning på allt. Men, framförallt är det nog även min relation till en av mina föräldrar som är det största gruskornet i maskineriet, där jag som ensambarn fått axla ett jättelass när min personlighetsstörda föräldrar konstant är i behov av reell eller inbillad hjälp såhär på ålderns höst.
Konstant oro finns inför min egen framtid där det ekonomiska läget gör tillvaron osäker. Jag har så jag klarar mig men om man vill bilda familj eller köpa bostad blir det svårt att få ihop. Till råga på det vill min partner inte prata om framtiden så jag har bara tagit på mig rollen som fixare, "Om inte han vill ge besked får jag hålla alla dörrar öppna". Jag vill väldigt gärna ha barn inom en ganska snar framtid (tiden börjar rinna ut rent biologiskt) men då inte känt att det funnits utrymme att gå ner i tid eller börja studera för att komma bort från arbetsplatsen. Jag behöver ju spara pengar. Och så i förra veckan framgick det att min partner har känslor för någon annan. Bara sådär.
Tidigare i livet har jag jobbat halvt ihjäl mig med heltidsjobb parallellt med distansstudier för att få en examen och uppe på det en tidigare partner som missbrukade (visste jag inte då) och drabbades av psykoser. Men jag har bara jobbat på, som en tröska. Keep calm and carry on.
Men så nu gick det inte mer och jag vet inte hur jag går vidare från detta. Jag har bett om att få vara hemma imorgon också, men sen då? Ska jag bara gå till jobbet på onsdag som vanligt? Hur ska jag orka?
Jag har pratat med en av mina chefer och frågat om hen kan koppla in företagshälsovården. Ringde 1177 i ren förtvivlan på vägen hem och de hänvisade mig till min vårdcentral, som i sin tur inte hade telefontid förrän imorgon. Imorgon ska min chef ringa igen och hen förväntar sig att jag har en plan för kommande dagar redo då, men jag kan knappt stava mitt eget namn just nu, än mindre tänka klart kring mitt arbete. Vad fasen ska jag göra nu?!