• Anonym (Trött)

Bröt ihop på jobbet. Nu då?

Idag tror jag att jag nått vägs ände. Det blev för mycket på både jobbet och privat och så fort jag satte foten innanför dörren på arbetsplatsen bara strömmade tårarna, gick inte att få stopp på dom. Efter att ha försökt samla mig några timmar gav jag upp och gick hem och har egentligen inte slutat gråta sen imorse, förrän jag somnade av ren utmattning. 

Om jag ska fatta mig kort så är det till största delen stora strukturella problem på jobbet som drabbat mig hårt och som jag inte har haft möjlighet att påverka. Ingen som helst respons från ledningen när jag under flera månaders tid flaggat för problemet. Nu slog hjärtat som en slägga i bröstet när jag stod vid stämpelklockan och jag kände mig som ett vilt djur i en snara. Ville fly men kunde inte. 
    Utöver arbetet så har jag stöttat en psykiskt sjuk partner, varit drivande i en styrelse i en ideell förening där mycket ansvar lagts på mig (ofrivilligt) och där jag känt att jag sviker väldigt många om jag inte får ordning på allt. Men, framförallt är det nog även min relation till en av mina föräldrar som är det största gruskornet i maskineriet, där jag som ensambarn fått axla ett jättelass när min personlighetsstörda föräldrar konstant är i behov av reell eller inbillad hjälp såhär på ålderns höst. 
    Konstant oro finns inför min egen framtid där det ekonomiska läget gör tillvaron osäker. Jag har så jag klarar mig men om man vill bilda familj eller köpa bostad blir det svårt att få ihop. Till råga på det vill min partner inte prata om framtiden så jag har bara tagit på mig rollen som fixare, "Om inte han vill ge besked får jag hålla alla dörrar öppna". Jag vill väldigt gärna ha barn inom en ganska snar framtid (tiden börjar rinna ut rent biologiskt) men då inte känt att det funnits utrymme att gå ner i tid eller börja studera för att komma bort från arbetsplatsen. Jag behöver ju spara pengar. Och så i förra veckan framgick det att min partner har känslor för någon annan. Bara sådär. 
    Tidigare i livet har jag jobbat halvt ihjäl mig med heltidsjobb parallellt med distansstudier för att få en examen och uppe på det en tidigare partner som missbrukade (visste jag inte då) och drabbades av psykoser. Men jag har bara jobbat på, som en tröska. Keep calm and carry on.
    Men så nu gick det inte mer och jag vet inte hur jag går vidare från detta. Jag har bett om att få vara hemma imorgon också, men sen då? Ska jag bara gå till jobbet på onsdag som vanligt? Hur ska jag orka? 
    Jag har pratat med en av mina chefer och frågat om hen kan koppla in företagshälsovården. Ringde 1177 i ren förtvivlan på vägen hem och de hänvisade mig till min vårdcentral, som i sin tur inte hade telefontid förrän imorgon. Imorgon ska min chef ringa igen och hen förväntar sig att jag har en plan för kommande dagar redo då, men jag kan knappt stava mitt eget namn just nu, än mindre tänka klart kring mitt arbete. Vad fasen ska jag göra nu?!
  • Svar på tråden Bröt ihop på jobbet. Nu då?
  • Anonym (stressråttan)

Du låter helt utmattad/stressad och du kan stanna hemma 5 dagar utan sjukintyg, din chef ska inte kräva din närvaro i denna situation.

Gå till VC och berätta alltihop så blir du troligen sjukskriven för akut stress/utmattning. Du kommer att få några kuratorssamtal så snart det finns möjlighet, och din arbetsgivare måste ha avstämningar med dig.

Jag blev sjukskriven för akut stress 2017, först en månad och sedan med förlängning i 2-veckorsperioder tills jag kunde gå tillbaka. Vissa börjar då på 25%, andra på 50% när de återgår. 

Jag hade bara överbelastning på jobbet men du måste försöka lätta din börda privat. Säg till direkt att någon annan får ta över den idéella föreningen t.ex. Någon kommer att träda fram när inget annat val finns.

Du behöver också processa att din partner har känslor för en annan. Och handen på hjärtat- är du kanske en "caregiver" som tar på dig för mycket hopplösa fall? Har du haft någon fungerande partner i livet eller är det ett mönster att du satsar på att "fixa" personer som innebär problem? 

Jag tror att du skulle behöva tala med psykolog om din barndom och dina föräldrar, man kan få remiss via vården så det inte kostar massvis men väntetiden är lång så sätt igång den bollen så fort du kan.

Ett sammanbrott kommer inte utan anledning, och när kroppen säger ifrån måste man lyssna. Du kommer att komma igenom detta och på vägen lära dig att dra mer gränser i ditt liv så att du sedan kan må bättre- det är inte en dålig sak. Kram! Hjärta

• Anonym (L)
    Anonym (Trött) skrev 2023-08-14 18:25:09 följande:
    Imorgon ska min chef ringa igen och hen förväntar sig att jag har en plan för kommande dagar redo då, men jag kan knappt stava mitt eget namn just nu, än mindre tänka klart kring mitt arbete. Vad fasen ska jag göra nu?!
    Din plan för den närmsta veckan borde väl vara att vara att vila och få kontakt med läkare. Sedan får du ta det därifrån. Mer än så kan inte chefen förvänta sig när du mår som du gör.

Stor kram till dig, TS! På något vis kommer du att ta dig ut på andra sidan av detta. Det kanske inte blir precis så som du önskade men det kommer att bli väldigt mycket bättre än vad det känns som just nu.
  • Anonym (Malin)

Vad BRA att du lyssnade på kroppens signaler och gick hem. 

Det är verkligen dags att du tänker på DIG nu och dina behov.

Ha det inte dåligt samvete för något, du måste ta detta på allvar och avsäga dig allting och få professionell hjälp,det får ta den tid det tar och alla måste vara acceptera att du har gått in i den berömda väggen. 

Jag har själv varit där och jag har slutat att ge mer av mig själv än jag förmår och förväntas av mig.
    Man måste träna sig själv att bli självsnäll och ha empati till sig själv för det är ingen som tackar en om och när man blir sjuk.
    Just nu behöver du vila och ta tag i dig själv och läka.
    Jobbet får ha förståelse, så är det bara.
    Stort lycka till och varma kramar-du kommer fixa detta och lära dig att prioritera dig själv först.

• Anonym (Trött)

Tack så jättemycket för era fina och stöttande svar. Pratade med vårdcentralen idag som rekommenderade att jag blir hemma den här veckan minst, har tid till kurator imorgon. Så får jag helt enkelt ta det en dag i taget nu. 

• Anonym (Fia)

Åh, vad jag blir ledsen när jag läser sånt här? Var själv på väg att krascha in I väggen för snart ett år sen. Gick så långt så att jag tillslut kollapsade på jobbet med symptom som tydde på en stroke men som senare på sjukhuset konstaterades vara en akut stressreaktion. Sjukskrevs först på heltid men jobbar idag 75% mycket tack vare en fantastisk chef som stöttat till 100%. I början innebar det mer eller mindre att hon agerade som min hjärna och långsamt och utefter dagsform gav mig arbetsuppgifter för att efterhand släppa tillbaka kontrollen till mig.  Blir bara ledsen av att läsa berättelser som din där andra inte fått samma stöd.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Fia) skrev 2023-09-14 21:54:57 följande:

Åh, vad jag blir ledsen när jag läser sånt här? Var själv på väg att krascha in I väggen för snart ett år sen. Gick så långt så att jag tillslut kollapsade på jobbet med symptom som tydde på en stroke men som senare på sjukhuset konstaterades vara en akut stressreaktion. Sjukskrevs först på heltid men jobbar idag 75% mycket tack vare en fantastisk chef som stöttat till 100%. I början innebar det mer eller mindre att hon agerade som min hjärna och långsamt och utefter dagsform gav mig arbetsuppgifter för att efterhand släppa tillbaka kontrollen till mig.  Blir bara ledsen av att läsa berättelser som din där andra inte fått samma stöd.

Vilken tur du hade, eller i alla fall tur i oturen. 

Jag fick dessvärre en kurator som rådde mig att gå tillbaka till jobbet och börja med mindfulness, så skulle allt bli fint. Jag bytte vårdcentral för att försöka få en läkartid istället vilket jag fick, både tid till psykolog och till läkare samma dag. 

Psykologens utlåtande var stressreaktion, och jag skulle få diskutera psykofarmaka och eventuellt sjukskrivning med läkaren efteråt. Väl hos läkaren blev jag bemött med vad som bäst beskrivs som förakt. Sjukskrivning var inte aktuellt gjorde hon väldigt tydligt, "Alla vill väl mysa runt hemma men det löser inga problem! Är det så jobbigt på jobbet får du väl söka nytt arbete.". Hon skulle ta lite blodprover och om allt var utan anmärkning kunde hon eventuellt tänka sig att skriva ut psykofarmaka. Eftersom det var måndag förmiddag och mitt 8e dygn på sjuktiden skulle påbörjas efter lunch fick jag således gå tillbaka till mitt jobb redan samma eftermiddag. Helt knäckt.

Mina chefer la ansvaret på mig att både ta fram en åtgärdsplan för min tjänst samt att kommunicera ut den till berörda avdelningar. Eftersom jag hade lite otillräckliga blodvärden har jag inte fått psykofarmaka utan vitamintillskott istället. Ny utvärdering om tre månader. 

Så det var bara att kavla upp ärmarna och jobba på. Jag mår inte på något sätt bättre men har förstått att mer hjälp än såhär får jag inte. Känns tröstlöst.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Gott tips) skrev 2023-09-14 23:01:52 följande:

Stop caring. 

Förlåt, jag vet inte riktigt om jag förstår. Vill du utveckla?
  • Anonym (www)

Vad hände med företagshälsan? Försök få komma dit nu.

Jag har varit sjukskriven för utbrändhet. Först gick jag också till VC och fick väl ungefär samma reaktion som du. En läkare som sa "om du kom hit för att bli sjukskriven så trodde du fel" (vilket jag faktiskt inte ens hade tänkt på, jag var bara så slutkörd och visste att jag på något sätt behövde HJÄLP!) 
    Kontaktade min chef, som ringde Företagshälsan. Jag var hemma en vecka och under den veckan fick jag komma dit för en kartläggning. En sköterska ställde tusen frågor till mig och ju längre hon kom i sitt formulär, desto större ögon fick hon, och på slutet sa hon "du ska vara sjukskriven!" 
    Hon hämtade läkaren som läste igenom materialet, vi tog lite prover och sen sa läkaren samma sak. Jag försökte fråga om 50%, för det kändes faktiskt konstigt att tänka sig att plötsligt vara sjukskriven. Läkaren sa "du måste komma loss helt från arbetsplatsen en period, om du jobbar 50% kommer du bara fortsätta stressa och oroa dig, kanske främst över de 50% som du då inte är på plats. Bättre att kapa helt ett tag". 
    Det var så klokt och så rätt. 
    Jag var hemma i drygt 2 månader på heltid, fick order om att gå promenader varje dag, deltog i en kurs för sjukskrivna, sedan började jag arbetsträna på 25% och sedan jobbade jag 50% i ett antal månader. Efter ca 8 månader totalt så var jag tillbaka på heltid och har varit det sedan dess. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (www) skrev 2023-09-15 07:28:02 följande:

Vad hände med företagshälsan? Försök få komma dit nu.

Jag har varit sjukskriven för utbrändhet. Först gick jag också till VC och fick väl ungefär samma reaktion som du. En läkare som sa "om du kom hit för att bli sjukskriven så trodde du fel" (vilket jag faktiskt inte ens hade tänkt på, jag var bara så slutkörd och visste att jag på något sätt behövde HJÄLP!) 
    Kontaktade min chef, som ringde Företagshälsan. Jag var hemma en vecka och under den veckan fick jag komma dit för en kartläggning. En sköterska ställde tusen frågor till mig och ju längre hon kom i sitt formulär, desto större ögon fick hon, och på slutet sa hon "du ska vara sjukskriven!" 
    Hon hämtade läkaren som läste igenom materialet, vi tog lite prover och sen sa läkaren samma sak. Jag försökte fråga om 50%, för det kändes faktiskt konstigt att tänka sig att plötsligt vara sjukskriven. Läkaren sa "du måste komma loss helt från arbetsplatsen en period, om du jobbar 50% kommer du bara fortsätta stressa och oroa dig, kanske främst över de 50% som du då inte är på plats. Bättre att kapa helt ett tag". 
    Det var så klokt och så rätt. 
    Jag var hemma i drygt 2 månader på heltid, fick order om att gå promenader varje dag, deltog i en kurs för sjukskrivna, sedan började jag arbetsträna på 25% och sedan jobbade jag 50% i ett antal månader. Efter ca 8 månader totalt så var jag tillbaka på heltid och har varit det sedan dess. 

Fick höra när jag frågade min chef att företagshälsovården ändå bara kommer hänvisa mig till primärvården så det var inte lönt, menade hon. 
  • Anonym (Sorry)

Nu kommer alla tycka jag är en idiot, men jag skriver ändå.
    Du skrev om blodvärdet och så var det ungefär för mig. När mitt blodvärde låg alldeles för lågt blev jag typ deprimerad. Såg bara allt negativt. Man blir verkligen orkeslös. Typ halvdöd.
    När jag fick upp blodvärdet var jag fit for fight igen. Allt jag gjort innan orkade jag lätt som en plätt. Det var verkligen som natt och dag! Helt otroligt! Bara för dåligt blodvärde!
    Inte säkert det är så för dig, men för mig var det så "enkelt". Helt sjukt! Men det är ju sjukt också om man har väldigt lågt. Finns inte tillräckligt med syre till kroppen eller knoppen. 
    Nu vet jag inte heller vad du ligger på för värde. Jag låg på 89 i Hb. Man ska helst ha 135 som kvinna. Lägst 116. (Värdena varierar dock på olika instanser)

Svar på tråden Bröt ihop på jobbet. Nu då?