• Fyllera

    Slut på livets goda

    Vi har försökt att få barn en längre tid men har inte givit upp så mycket av rädsla att jag då skulle bli mer besviken när det fortfarande inte händer något. Nu har jag slutat snusa, använder istället "snus" som t.ex innehåller ginseng eller koffein. 
    Har känt mig lite nedstämd på senare tid och tänkte testa om johannesört kan hjälpa. Läste på idag och det stod att det kan påverka äggkvaliteten.. stod även om koffein och ginseng. Så inget låtsassnus som jag gillar funkar, jag borde sluta dricka kaffe. Sluta äta socker, träna, gå ner i vikt etc etc.

    Det känns som om jag ska ta bort allt som ger lite tröst i tillvaron samtidigt som det känns piss med infertilitet och allt annat skit. Det känns också som om allt vilar på mina axlar. Det är jag som kommer få gå igenom behandlingar. Det är jag som får göra alla uppoffringar. Jag är så jävla trött på att vara kvinna.

  • Svar på tråden Slut på livets goda
  • Anonym (M)

    Stackars dig. Vad måste man inte offra för att skaffa barn.

  • Anonym (***)

    Har ni båda gjort en utredning?
    Funkar din karls spermier?
    Det finns saker som han kan göra för att förbättra chansen precis som han kanske gör saker som försämrar chansen.

  • Anonym (Allis)

    Om du lyckas få barn lär du få ge upp rätt mycket mer, så det kanske är bra att vänja sig vid lite uppoffringar?

    Och det finns värre saker än att tvingas bli mer hälsosam.

  • SvenOlsson

    Våra förfäder bad böner till Freya och det var lika effektivt som många husmorstips man kan snappa upp nuförtiden. Många tips är influerade av mer eller mindre bedräglig marknadsföring för "naturläkemedel", som i bästa fall inte alls har någon effekt.

    Det finns ett antal medel som har som effekt att dra ihop kroppens blodkärl. Exempel på vanliga medel är alkohol, nikotin, koffein, och ibuprofen (ipren). Medlen försämrar livmoderns funktion och därmed fostrets hälsa. De har ingen effekt på chansen att bli gravid.

    Det finns få saker kvinnor rent konkret kan göra för att höja chansen att bli gravid. Det kan vara bra för vissa att gå ner i vikt, eftersom för mycket övervikt gör att kroppen utsöndrar hormoner som har samma effekt som p-piller. (Vikten är dock bara en av många faktorer och jag kan gott tillstå jag själv aldrig varit smal i vuxen ålder.)

    Bisolvon-metoden är bevisat effektiv och verkar genom att göra det lättare för spermier att simma. Metoden går ut på att dricka 10-15 ml från mensens sista dag till dagen för ägglossning. Jag kan också tala mig varm för PreSeed, eller liknande hjälpmedel, som gör miljön mer trivsam för simmare. Folsyra är också viktigt. Det höjer inte i sig chansen till befruktning, men det är bra att ha tillskottet i kroppen redan från graviditetens första dag. Det är förstås först i efterhand som en vet vilken som var graviditetens första dag.

Svar på tråden Slut på livets goda