• Anonym (osäker)

spara eller ammortera?

Jag har ammorteringsfritt lån och betalar enbart ränta. Jag har sparat 1/3 av lånet på ett sparkonto, men nu när räntan höjs och höjs så vet jag inte vad som är bäst?

Ska man prioritera att betala av så mycket man kan på lånet? Om jag tar sparpengarna så kommer räntan gå ner till nästan hälften. Men då har jag inga sparpengar kvar och det känns ganska otryggt med ett tomt sparkonto.

Att bara betala av lite gör knappt någon skillnad så det känns bara onödigt.

Hur resonerar ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-16 20:34
    bolån har jag

• Svar på tråden spara eller ammortera?
  • Anonym (Klio)

Att bara betala ränta gör ju att lånet aldrig går ner. Vad är det du lånat till och kommer du tjäna på att eventuellt sälja i framtiden?

• Anonym (X)

Vad ska du använda pengarna till? Känns ologisk att ha lånade pengar på ett sparkonto sparräntan är väl lägre än låneränta antar jag. Ska du inte använda pengarna till något så är det bättre att dom arbetar för dig. 

Gällande otryggheten så kanske du har möjlighet att utöka lånet om du inte lyckas spara ihop pengar till dess. 

• Anonym (osäker)
    Anonym (Klio) skrev 2023-08-16 20:19:38 följande:

Att bara betala ränta gör ju att lånet aldrig går ner. Vad är det du lånat till och kommer du tjäna på att eventuellt sälja i framtiden?

Det är lån på bostad jag har. 
    Säljer jag så gör jag vinst, så jag kommer inte ha problem att betala tillbaka lånet. Men jag planerar inte att sälja på flera år om jag ens säljer det vet jag inte.

Sparar för att betala av lånet, men det känns bara så tryggt att ha pengar på banken ifall nåt skulle hända. Känns som så oroliga tider på nåt vis, allt är dyrt också, bilen är halvkass osv.

• Anonym (osäker)
    Anonym (X) skrev 2023-08-16 20:32:09 följande:

Vad ska du använda pengarna till? Känns ologisk att ha lånade pengar på ett sparkonto sparräntan är väl lägre än låneränta antar jag. Ska du inte använda pengarna till något så är det bättre att dom arbetar för dig. 

Gällande otryggheten så kanske du har möjlighet att utöka lånet om du inte lyckas spara ihop pengar till dess. 

Ja sparräntan är ju cirka 1,5% lägre än låneräntan. 

Kan man göra så? Menar du att om jag betalar av allt och sen vill utöka lånet, så går det att "få tillbaka" de pengar jag lagt in? Måste man då inte ha en anledning som t.ex renovera eller dyl?
  • Anonym (GA)
    Anonym (osäker) skrev 2023-08-16 20:15:10 följande:
    spara eller ammortera?

Jag har ammorteringsfritt lån och betalar enbart ränta. Jag har sparat 1/3 av lånet på ett sparkonto, men nu när räntan höjs och höjs så vet jag inte vad som är bäst?

Ska man prioritera att betala av så mycket man kan på lånet? Om jag tar sparpengarna så kommer räntan gå ner till nästan hälften. Men då har jag inga sparpengar kvar och det känns ganska otryggt med ett tomt sparkonto.

Att bara betala av lite gör knappt någon skillnad så det känns bara onödigt.

Hur resonerar ni? 

Om du använder hälften av sparpengarna så kommer du att betala cirka 25% mindre i ränta. Jag tycker inte att man ska lägga alla pengar i sitt hus. Beroende på hur mkt sparpengar du har så bör du lägga en del av dom i fonder. 
  • Elin pelin

Beror helt på hur mycket du har sparat, behöver du pengar snabbt (något går sönder i huset, ny bil pga gamla havererat helt) så kan du inte räkna med att kunna höja bolånet eller att det tar tid...
    Bor du i hus bör du ha 6 månadslöner i buffert (enligt någon ekonom som uttalat sig) annars är rekommendationen 3 månadslöner.
    Hur stort är lånet, hur snabbt kan du spara ihop en ny buffert och hur mycket sänks räntekostnaden? 

• Anonym (X)
    Anonym (osäker) skrev 2023-08-16 20:36:37 följande:
    Ja sparräntan är ju cirka 1,5% lägre än låneräntan. 

Kan man göra så? Menar du att om jag betalar av allt och sen vill utöka lånet, så går det att "få tillbaka" de pengar jag lagt in? Måste man då inte ha en anledning som t.ex renovera eller dyl?
    Kolla med banken vilka regler dom har för att utöka lån. Sen så gör det såklart skillnad även om du bara väljer att betala av en viss del. Det klassiska rådet brukar vara att betala av lån när det är hög ränta.
  • Anonym (Filosofi)

Detta handlar ju om filosofi lika mycket som ekonomi, så hör har du min:

1: Det första min pappa sa när jag och min sambo skulle köpa hus var: betala som om det är 1985. Då var räntan 14,5%. Eftersom vi köpte ett hus med tanken att bo i det tills vi blev gamla och gaggiga och inte för att det var en finansiell investering har vi hållit på det. Huset ska betalas och vi ska bli skuldfria.

2: ha en buffert lättillgängligt. Vi ska kunna betala en rejäl avgift på dagen. Om pannan flyger, bilen rasar eller dyl. På ett vanligt sparkonto.

3: Ha ett långsiktigt sparande, som fyller på pensionen. Det ska kunna ge guldkant i minst 20 år. Indexfonder

Resten av pengarna ska levas för. 

• Postman

Som jag ser det så ser jag ingen anledning till att amortera allt för mycket. Nu är jag gammal så för mig är det bättre att ha pengar på banken än att betala av lån eftersom ju äldre du blir desto större risk att jag inte får låna längre på banken även om jag sitter med knappt några lån alls.

Hade jag varit du hade jag legat lågt tills banken hade sagt något. Finns det inget krav från din bank att amortera eller betala tillbaka så behåll pengarna. Flytta dem gärna till en bank typ avanza eller liknande istället, de kan många gånger ge bättre ränta än swedbank, handelsbanken osv.

Svar på tråden spara eller ammortera?