• mallan 70

    Hur förhålla sig till min granne?

    Jag har blivit bedragen och manipulerad under 4år av min granne. Vi har haft en sexuell relation men det har nu framkommit att han vid sidan om haft kontakt och skickat sexuella/romantiska inviter till ett stort antal andra kvinnor, detta trots att jag flera gånger under vår relation framfört att jag inte vill ha en relation med honom om jag är en bland flera andra och han då tydligt sagt att han bara "har" mig ( min magkänsla skulle jag så klart lyssnat på). Det är nu helt slut mellan oss. Jag har förstått att han är en s k covert narcissist ( tydligt nu men även massa varningsflaggor jag inte velat se under åren). Hade vi inte varit grannar hade jag klippt alla band men vi lever i en by, han ingår i vår bygemenskap där vi ofta har gemensamma fester etc. Själv uppträder han som om han inte gjort nåt fel, tar inte på sig nåt och gaslightar mig. Hur ska jag hantera denna granne framåt? Skulle behöva isolera mig helt men går ju inte. Om jag berättar för andra grannar hur han bedragit mig kommer han använda sig av sina narcissistiska " skills" och ingen kommer tro mig eftersom han är den " charmanta snälla mannen" i byn. använda sina 

  • Svar på tråden Hur förhålla sig till min granne?
  • huala igen

    Gå med högt huvud. 

    Mentalisera att du har en rustning sydd i bly-garn som hans energier inte kan ta sig igenom. 

    Ge honom ingen information om hur du känner. Le om ni hamnar i samma sällskap och mingla vidare så fort det går.

    Byt mindset och se honom som den tönt han är. 

    Gå med högt huvud

     

  • mallan 70
    huala igen skrev 2023-08-17 18:14:47 följande:

    Gå med högt huvud. 

    Mentalisera att du har en rustning sydd i bly-garn som hans energier inte kan ta sig igenom. 

    Ge honom ingen information om hur du känner. Le om ni hamnar i samma sällskap och mingla vidare så fort det går.

    Byt mindset och se honom som den tönt han är. 

    Gå med högt huvud

     


    Tack ! 
  • mallan 70
    Mortiscia80 skrev 2023-08-17 17:29:30 följande:

    Ignorera honom och ha så lite kontakt med honom som du bara kan.


    Tack!
  • Goneril

    Narcissism är en psykisk störning, att det rör sig om det kan en psykolog fastställa. Det här handlar nog om en simpel häradsbetäckare, de har alltid funnits och de skäms inte alls; de tycker att de har rätt till damers sängkammare, ofta en grandios självuppfattning. Undvik honom, eller försök att skämma ut honom, jag vet just nu inte exakt hur.

  • Goneril

    Narcissism är en psykisk störning, att det rör sig om det kan en psykolog fastställa. Det här handlar nog om en simpel häradsbetäckare, de har alltid funnits och de skäms inte alls; de tycker att de har rätt till damers sängkammare, ofta en grandios självuppfattning. Undvik honom, eller försök att skämma ut honom, jag vet just nu inte exakt hur.

  • mallan 70
    Goneril skrev 2023-08-17 19:07:20 följande:

    Narcissism är en psykisk störning, att det rör sig om det kan en psykolog fastställa. Det här handlar nog om en simpel häradsbetäckare, de har alltid funnits och de skäms inte alls; de tycker att de har rätt till damers sängkammare, ofta en grandios självuppfattning. Undvik honom, eller försök att skämma ut honom, jag vet just nu inte exakt hur.


    Tack för ditt svar! Jag är rätt säker tyvärr att han är både och. Har läst på om narcissism och han uppfyller typ alla kriterier. Manipulation. Gaslighting. Silent treatment. Svarar aldrig på frågor, skiftar fokus, har inte skrivit det han har, gör om saker till nåt annat, säger ( ljuger) det som gynnar honom, saknar empati, skamkänslor, går inte konversera djupt med, saknar självinsikt helt, klarar inte erkänna några brister, har inga egna vänner/ djupare relationer, falsk " snäll" fasad men all snällhet innebär saker som gynnar honom och människors syn på honom. Uppträder obehagligt oberört efter det som hänt (=visar att han saknar skamkänslor). Uppträder som inget hänt. Försöker vara trevlig och pratar med mig som om inget hänt ( gaslighting) etc etc etc 
Svar på tråden Hur förhålla sig till min granne?