• Anonym (Mama)

Barn som trakasseras i skolan

Vad kan man kräva av skolan!?

Barnen går i högstadiet. Min son har fått en förälskad tjej på halsen som vägrar acceptera att han inte vill. Skolan gör ingenting och hon börjar bli läskig, dyker upp där han är osv.

Vad gör man? Tror hon har autism, så fattar att det är svårt, men något måste väl skolan kunna göra??

• Svar på tråden Barn som trakasseras i skolan
  • Anonym (Bob)

Vad gör hon?
    Om hon bara väntar utanför klassrum är det svårt för skolan att göra nåt.

• Fiona M

Hur yttrar sig trakasserierna?
    Omöjligt att svara på vad skolan kan eller bör göra utan att veta det.

• Anonym (Mama)

Följer efter honom, "frågar chans" gång på gång etc. Skolan säger bara att de får lösa det själva, men hon vägrar acceptera att han inte vill. Han känner sig obekväm med att gå tillbaka till skolan igen nu, hon har hört av sig flera gånger under sommaren.

• Agda90
    Anonym (Mama) skrev 2023-08-17 15:59:04 följande:

Följer efter honom, "frågar chans" gång på gång etc. Skolan säger bara att de får lösa det själva, men hon vägrar acceptera att han inte vill. Han känner sig obekväm med att gå tillbaka till skolan igen nu, hon har hört av sig flera gånger under sommaren.

Ta kontakt med föräldrarna och förklara att de får ta ansvar för sin dotter annars blir det en polisanmälan för ofredande
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mama) skrev 2023-08-17 15:59:04 följande:

Hur kan hon höra av sig till honom? Har han inte blockat henne?

I övrigt håller jag med Agda90.
  • Alessia

Det är fortfarande sommarlov i Sverige. Antingen talar du om händelser under förra terminen eller så går din son i skola i annat land. För övrigt bör väl en högstadiekille - utan att vara elak eller verbalt otrevlig - lugnt och sansat i klartext tala om för tjejen att han tyvärr inte är intresserad. Han kan ju också demonstrativt satsa på en annan tjej ett tag. Att skolan har en skyldighet här har jag väldigt svårt att se, såvida tjejen inte tillgriper rena mobbarmetoder, men då är det en helt annan historia.

• sillson
    Alessia skrev 2023-08-17 21:42:17 följande:

Det är fortfarande sommarlov i Sverige. Antingen talar du om händelser under förra terminen eller så går din son i skola i annat land. För övrigt bör väl en högstadiekille - utan att vara elak eller verbalt otrevlig - lugnt och sansat i klartext tala om för tjejen att han tyvärr inte är intresserad. Han kan ju också demonstrativt satsa på en annan tjej ett tag. Att skolan har en skyldighet här har jag väldigt svårt att se, såvida tjejen inte tillgriper rena mobbarmetoder, men då är det en helt annan historia.

Läsårstiderna ser olika ut i olika kommuner. För mina barn har höstterminen börjat. 
  • Elin P

Ta kontakt med hennes föräldrar. Mycket bättre än att tro att skolan ska göra något. De får prata med henne om att hon måste sluta.

• Hyllemor

Ring till hennes föräldrar. Att de går i högstadiet är ingen ursäkt. Man har koll även på högstadieungar.

• Hyllemor
    Alessia skrev 2023-08-17 21:42:17 följande:

Nej. Nu har du helt fel. Min son, som går i 3:an har gått tre dagar i skolan efter sommarlovet hittills.
  • Anonym (Ui)

Ni får väl ringa hennes föräldrar då. 

• Anonym (Ring)

Har du ringt hennes föräldrar?

Svar på tråden Barn som trakasseras i skolan