• Anonym (K)

Barnen får inte äta sig mätta på förskolan

Förskolan serverar för lite mat och grönsaker. Barnen vill ha mer men det räcker inte. Personalen får knappt mat, så många har börjat ta med sig matlåda. Det är en kommunal förskola så man blir Ju lite förvånad att det här händer då. Till mellis finns aldrig yoghurt eller nåt annat än mjukt bröd och smör. Det är bara en macka man får äta, och smöret är inte riktigt smör utan margarin. på fruktstunden erbjuds endast en halv frukt, en hel banan får man aldrig då det är slöseri. Mackorna är dom billigaste och vitt bröd utan fibrer. Finns aldrig juice eller nåt annat att dricka än mjölk och vatten. Vad anser ni? Är det här nåt jag bör ta upp? 

• Svar på tråden Barnen får inte äta sig mätta på förskolan
  • Anonym (Rtrt)

Var har du fått din info?

• Anonym (Eh?)

Grönsaker är dåligt att inte servera. 

Mjölk kan man klara sig utan men detta serveras ju, juice är ju lika illa som läsk. Margarin är det livsmedelsverket rekommenderar, man kan ha synpunkter på detta men det är så kommunen behöver att arbeta. 

Att inte barnen ska överäta frukt är också rimligt. Om du är orolig att ditt barn svälter så får du väl skicka med ditt barn någon frukt själv. 

Inga barn i Sverige svälter, så länge vi inte har personer med exempelvis anorexi så jag tror inte du behöver att oroa dig. 

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Rtrt) skrev 2023-08-17 19:35:20 följande:

Var har du fått din info?

Jobbar på olika förskolor och detta stämmer på precis alla. 

Hur menar du med att "ta upp" ts? Det är ju inte förskolan som tar dessa beslut. 
  • Jojohanna99

Ta detta med chefen direkt.barn måste kunna få äta. Speciellt grönsaker. Sjukt hur man kan snåla in 

• Anonym (von Smöhr)
    Anonym (K) skrev 2023-08-17 19:30:27 följande:
    Barnen får inte äta sig mätta på förskolan

Förskolan serverar för lite mat och grönsaker. Barnen vill ha mer men det räcker inte. Personalen får knappt mat, så många har börjat ta med sig matlåda. Det är en kommunal förskola så man blir Ju lite förvånad att det här händer då. Till mellis finns aldrig yoghurt eller nåt annat än mjukt bröd och smör. Det är bara en macka man får äta, och smöret är inte riktigt smör utan margarin. på fruktstunden erbjuds endast en halv frukt, en hel banan får man aldrig då det är slöseri. Mackorna är dom billigaste och vitt bröd utan fibrer. Finns aldrig juice eller nåt annat att dricka än mjölk och vatten. Vad anser ni? Är det här nåt jag bör ta upp? 

Menar du att ni brer mackor med smör och inte margarin hemma? Och att detta på något sätt skulle vara den vedertagna standarden?
    Har du aldrig ätit mackor någon annanstans? Knäckebröd till dagens lunch iaf? Vad får man där, för att bre med?
  • Anonym (Ny politik)

Det är den SD-styrda regeringens fel.

• Anonym (Hilla)

Jag har hört av kollegor att det är jobbigt i många svenska kommuner pga inflationen och det redan från början var ganska snålt tilltaget med ekonomin. Värst verkar det vara för de kommuner som köper on fabriksmat från Sodexo bland andra istället för att ha egna kök. 

Här där jag bor och jobbar i annat nordiskt land är matkontot väl tilltaget på skola och daghem och vi har fått ett ganska rejält lyft i min kommun det här året för att säkerställa att vi kan fortsätta servera tillräckligt mycket av god kvalitet. 

Sen har jag hört att Sverige snålar väldigt på både fetter, kolhydrater och livskvalitet när det kommer till daghem och skolmat vilket jag tycker är synd. Lättmargarin, fettfri mjölk och sockerfritt när barnen behöver bra fett och även kunna få njuta ibland. Jag gissar att svenska daghem inte serverar varm choklad till frukost någonsin. 

Till syvende och sist är det ju dock medborgarna som styr, genom att engagera sig och sina lokalpolitiker. 

• RaYzLeR

Vad är det för fel på margarin? I övrigt så håller jag med trådstartaren att det är snålt om mat.

• Anonym (Hilla)
    RaYzLeR skrev 2023-08-17 22:02:38 följande:

Vad är det för fel på margarin? I övrigt så håller jag med trådstartaren att det är snålt om mat.

Det beror på margarin. De flesta tänker margarin som i hårt processade, härdade, oljor som gjorts hårda på konstgjord väg och ofta är lågfett när de ska vara på smörgåsen. Märken som Lätta, Lätt och Lagom och andra. Dessa margariner är inte så bra, de har ofta dålig fettsammansättning och kemiska medel som man inte ska ta för mycket av. Men det finns också mer naturliga margariner med hög fetthalt så som Bregott och liknande märken som består av smör med tillsats av någon flytande olja som gör det mer enkelt att bre. 
  • Anonym (X)

Jag håller till fullo med att det serveras snålt på de olika förskolor jag jobbat. Även om vi personal tar med oss matlådor, vilket kan fresta barnen så är det snålt med mat till barnen både på lunch och mellis. En halv frukt klarar man sig på. Men barnen måste få äta sig mätta åtminstone på en måltid, lunchen. !!!!!! Hungriga barn = barn som har svårare att följa med i den pedagogiska verksamheten och dem blir lättare irriterade,  vilket också stör barnen i deras lek. 
    Sedan ska läggas till att alla barn får inte middag när de kommer hem från förskolan. Och många barn vistas i förskolan föräldrars restid till jobbet fram och tillbaka + föräldrarnas arbetstid. Det blir långa dagar att vara hungrig för ett barn.
    Jag tycker att alla barn borde få äta sig mätta i förskolan  !!!!! Är så ledsen å barnens vägnar att allt styrs av ekonomi :(

Svar på tråden Barnen får inte äta sig mätta på förskolan