• Mindrevetande

Soffa som liknar IKEA Ektorp, från Mio (!?)

Hej!
    Jag undrar vad denna modellen av soffa heter (se foto).
    Jag har forskat lite och den är inköpt på Mio i Kalmar 2014. Har tyvärr inte något kvitto kvar.
    Jag är antingen på jakt efter ny klädsel eller att kanske hitta en begagnad, men modellen verkar svårhittad?
    Den påminner lite grann om IKEA:s Ektorp fast den är elegantare och känns mer gedigen.

• Svar på tråden Soffa som liknar IKEA Ektorp, från Mio (!?)
  • Fontana

Jag råkar ha en Mio-katalog från 2005. Där finns med en soffa Florida som liknar denna, men verkar mycket mer välbyggd, och saknar löstagbart överdrag.

Jag tror faktiskt att det är en Ikeas Ektorp du har på bilden, grundar detta bland annat på hörnen i överdragsklädseln, blixtlåsen på kuddarna och inte minst att det tydligen är tvärgående nozag-fjädrar i stommen under sittkuddarna.

Är det en hel masonitskiva bakom ryggkuddarna? Och om man tittar underifrån: Är det ett ganska stort tomt mellanrum mellan masonitskivan och baksidan på soffan?

Ännu mer chans att det är Ektorp.

• Mindrevetande

Tack för ditt svar :)

Jag har också funderat både en och två gånger om det inte är en Ektorp trots allt, men det finns en del saker som skiljer sig.

Den är ca 205-207 cm bred och det har (enligt Bemz) IKEA aldrig haft någon modell som har. 2-sitsvarianten är mkt kortare och 3-sitsvarianten är ca 10-13 cm bredare. Den här är något längre än bäddsoffan, men någon bäddsoffa är det inte.

Det verkar vara masonit bakom ryggkuddarna ja men något vidare mellanrum mellan masonit och baksida tycker jag inte att det är.
    Dragkedjorna är annorlunda än dagens IKEA, det står "ZHZ" på dem.

Men oavsett vad, så säger hon jag köpte soffan av att den är inköpt på Mio och jag har ingen anledning att misstro henne om det :) 

Jag har varit i kontakt med Mio som kanske misstänker att det är Scapa som tillverkar soffan, ska kolla med deras support.

Svar på tråden Soffa som liknar IKEA Ektorp, från Mio (!?)