• jarra janneh

    En jobbig inneboende

    Hej

    vi är i en svår och jobbig situation. Jag, min make och våra två barn på 1.5 och 2.5 år  bodde tidigare i tvåan men  vi fick en trean på samma gård. Vi flyttade därför för en månad sedan till trean för att ha mer plats. Jag har en kusin som har två barn på 2 år och 6 år. Förra året reste hon till Sverige för att ansöka om asyl. Hon bodde hos oss, i vår tvåa på cirka en vecka innan hon ansökte om asyl, det var ett helvete. När hon ansökte om asyl flyttade hon till en liten stad. Nu har hon fått avslag på sin ansökan om ASYL. Verket vill skicka henne till hemlandet men hon flyr. Hon skulle resa till Finland. Hon berättade inte att hon har fått ett avslag utan ringde och säger att hon ska resa till Finland och vill bo hos oss innan dess. Hon skulle komma dagen efter. Jag sa att jag skulle kolla med min man. Fick meddelande att det var lugnt, att det inte behövs. Vi fick höra från en annan släkt att hon skulle bli utvisad. Två dagar senare fick jag massa samtal från henne. Jag vägrade att svara då jag visste att hon skulle fråga om en tjänst. Hon fortsatte att ringa, hennes mamma och syster  från ett annat land ringde också. Till slut svarade jag efter en dag. Jag fick information att hon är i samma stad som vi och vill att jag hjälper henne med att köpa båtbiljett till Finland och följa med henne till slussen. Det var mitt i veckan och jag jobbar heltid kontorstid. Jag sa att jag kan göra det under helgen, det var en onsdag. Hon frågar om hon kan komma hem till oss tills helgen. Vi sa ja. Nu ska hon inte resa längre, hon har varit hos oss i 10 dagar med två barn. Vi bor alltså 3 vuxna och 4 barn i en trea. Hon är här olaglig, så barnen går inte i skolan eller förskola. Hon dejtar och idag går hon sin femte dejt i 10 dagar tid. Det innebär att vi tar hand om hennes barn plus våra barn när hon går ut. Vi försörjer alla 3 inklusive barnets blöja. Jag står inte ute längre, det är en ohållbar situation för min lilla familj. Vi kämpar redan. Jag jobbar heltid och min man jobbar heltid och vi har  två barn under 3 år utan hjälp från någon. Hon och hennes barn går aldrig ute, inte ens till lekparken. Så vi har inte egentid. Idag gick vi ut, jag och mina barn och min man för att vara ifred. Så fort vi kommer in gick ut hon för att dejta. Senast på måndag måste jag drar vitt lögn för att hon ska flytta. Jag jobbar två dagar hemifrån men blir störd av hennes barn. 



    Vad kan jag göra? 






  • Svar på tråden En jobbig inneboende
  • Tom Araya

    Först tycker jag att du vänligt men bestämt säger att hon inte kan bo hos er och att du aldrig har gått med på ett sådant upplägg.

    Hennes problem är hennes och du kan inte hjälpa henne med dem.

    Om hon inte är medgörlig så kan du säga att du måste ringa migrationsverket eller rentav polisen. För hon är inte bara olagligt vistandes i Sverige, utan även våldgästar ditt hem (jag vet inte om det finns en lag mot det, men det vore sannolikt). Jag tror att hon av självbevarelsedrift frivilligt kommer att lämna erat hem utan att du behöver ringa någon myndighet.

  • Anonym (Trådstatare)

    Tack för svaret men vi är från en konstig kultur där man ska hjälpa anhöriga även om det går på ens psykiska hälsa. Så jag måste dra ett vitt lögn. Jag är introvert och mår inte bra av att alltid umgås med människor. Min energi räcker bara till mina barn och sedan har vi inte råd att försörja två till barn och en vuxen. Jag mår dåligt. Ska jobba hemma på måndag men funderar på att jobba på kontoret (en timme enkel resa) eller på biblioteket.  

  • Anonym (Frrr)

    Vilket land kommer ni från? En kompis kommer från albanien, hon upplevde något liknande. Hon hittade på ursäkter till att fastern inte skulle våldsgästa. Annars så verkar förväntningen vara 3-6 månader.

  • Anonym (Säg ifrån)

    Jag antar att hon dejtar så mycket för att hon hoppas träffa någon så hon kan stanna kvar lättare. Har hon släkt i Finland också? Är det bara ni som kan hjälpa till? Har hon ingen inkomst alls? Jag förstår på sätt och vis att dom väntar sig att du ställer upp om du är den enda släkten hon har. Hon är ju väldigt utsatt. Men ni ska inte betala allt och barnen ska inte störa! Hon får fråga er om barnvakt. Om alla i släkten hjälps åt med kostnaderna så hade det ju underlättat. 

  • Tom Araya
    Anonym (Trådstatare) skrev 2023-08-20 01:52:50 följande:

    Tack för svaret men vi är från en konstig kultur där man ska hjälpa anhöriga även om det går på ens psykiska hälsa. Så jag måste dra ett vitt lögn. Jag är introvert och mår inte bra av att alltid umgås med människor. Min energi räcker bara till mina barn och sedan har vi inte råd att försörja två till barn och en vuxen. Jag mår dåligt. Ska jobba hemma på måndag men funderar på att jobba på kontoret (en timme enkel resa) eller på biblioteket.  


    Konstig och konstig... det är väl till viss del positivt att man hjälper anhöriga. Svensk kultur är snarare rätt så extrem motsats till detta.

    Men jag förstår att du tycker det är jobbigt och jag tycker att du har rätt att slippa det du inte frivilligt har valt att ställa upp på.

    Ärligast mot både henne och dig själv är att förklara varför det här inte fungerar för dig/er och att hon måste lösa sina problem själv.
    Hon måste ju också tänka på sin och sina barns framtid. Får hon inte asyl så har hon och barnen ingen framtid här.
  • Tom Araya

    Förklara också at det är jättesvårt att få uppehållstillstånd även om hon skulle träffa någon här. Inte ens om hon gifter sig med en svensk är det säkert att hon får stanna.

  • Anonym (Trådstatare)

    Hon har lite penga.Hon sålde sina saker i den staden hon bodde. pengarna var cirka 3400kr och de som köpte hennes saker swishade mig. Hon berättade att hon ska skicka 2000kr till hemlandet. vilket jag inte förstår alls. Hon har alla sina barn här men skickar 2000 kr till annat land? Nu har hennes 1400 kr kvar men med det vill hon shoppa för 😀 för hon vill vara fin för sina dejtar.
    Hon är inte billigt hellre, När vi handlar så tar hon Semper klämmisar och säger att det är det hennes barn på 2.3 månader äter. Inte ens jag köper för mina barn. Hon kunde inte köpa en blöj paket på sitt barn. Vi har andra släktar i Sverige men hon ger inte hjälp från de. Obs Vi kämpar också, jag var föräldraledig och började jobba för cirka 3 månader sedan. 


    Att man ställer upp för andra även om det är påfrestande för en tycker jag att det är en konstig sak. Gillar absolut det svenska sättet. Det tar tid att få det ihop med sin egen familj. Lamning och hämtningen på förskola, matlagning, tvätt och annat. Vi är inte i läget för att hjälpa andra.

    Ja, hon dejtar för att gifta sig här och stannar i här. Men att gå ute med samma man varandra dag när man har två barn är för mycket.
    hon känner någon i Finland och skulle ditt för om man hittar någon att gifta sig med, behöver man inte åka i hemlandet för att ansöka eller vänta på uppehållstillståndet. 


    Utöver detta så lagar hon massa mat även när jag sagt att hon inte behöver låga för alla oss. Jag har gjort många matlådor efter henne och hon fortsätter att fråga vad som ska laga varje dag. Exempelvis igår frågade hon om vad som ska lagas, jag sa till henne att hon inte behöver tänka på oss för vi var ute. Jag sa till henne att hon få fixa mat för sig själv och sina barn. Hon frågade igen om hon ska ta kött eller kyckling, jag säger vad hon vill. Jag kom hem och hittade en stor kastrull med ris. Hon berättade att hon lagade mer för söndagsmiddag men vi vill inte ha det som middag. Innan hon tog ut köttet var det en upptinat kyckling i frysen. Det var hon som tog ut den också. Jag lever i en mardröm och är förvånad över folks beteende.


    Tack för alla fina svaren 


     

  • Anonym (Varför)

    Det är svårt att hjälpa under en längre period.
    Det viktigaste är barnen.
    Om familjen återvänder till hemlandet kommer de få en bra uppväxt, skola och demokrati eller kommer de hamna i svårigheter?
    Barn mår inte bra av att vara rotlösa och flytta runt.
    Att din syster desperat letar efter en karl som ska ta hand om dem är inte heller bra.

  • Anonym (KK)

    Säg att dina grannar frågat om kusinen och att du är rädd att de anmäler er till polisen för att ni hyser illegala invandrare och till hyresvärden för ni får inte ha inneboende i en så liten lägenhet. Med tanke på dina barn vågar du därför inte ha dem där längre, ni kan bli vräkta och få böta. 

  • Anonym (Trådstatare)

    Vi är från Gambia och det är ett demokratiskt land. Barnen har en rik far som bor i Gambia. Han är rik i Gambiansk standard. De åkte på semester i olika nära länder, bodde i ett stort hus ensamma med en städerska som hjälper dem med hushållsarbete och matlagning. Men nu säger hon att hon är skild. 


    Tack för tipset anonymt (kk). Det låter som en bra idé. Jag lämnar mina barn på förskolan och kommer hem till kaoset för att jobba hemifrån, det en mardröm för mig. Hon tänker inte på oss. Jag förväntar mig att hon tar sina barn ute på lekparken i cirka två timmar för att ge oss luft att andas men nej det gör hon inte. Mina kollegor hör barn skrik när vi har ett digital möte. är det rädd att det skulle veta att det inte går för mig att jobba hemma. Så måste dra vitt lögn på måndag. Önskar jag kan checka in i ett hotell. Ni anar inte hur jobbigt det är med små barn i trean lägenhet och andra två ser inte ens dagsljuset.




Svar på tråden En jobbig inneboende