• Natttis

    Avtalsbrott?

    Hej jag skrev på ett avtal på en städmaskin. Försäljan sa muntligt att jag inte har 14 dagars ångesträtt. Men nu i efterhand vet jag inte om jag vill ha den. Men jag skulle låna för den. Men skrev aldrig på med mobilt bank-id känns som om jag inte gör det är det som om jag inte lånat. Begår jag något slags brott. 

  • Svar på tråden Avtalsbrott?
  • Anonym (Lisa)

    Var det hemförsäljare? I så fall har du enligt lag 14 dagars ångerrätt.

    Vem skulle du låna av för att köpa? Om lånet var från en bank så är det ju inte samma som avtalet du skrev under och har inget med varandra att göra. Om det var företaget som säljer städmaskinen som ger avbetalningen/lånet så är det en annan sak.

    Har det inte gått 14 dagar än och det var en hemförsäljare så skicka skriftligt att du ångrar köpet.

  • Natttis
    Anonym (Lisa) skrev 2023-08-20 16:14:03 följande:

    Var det hemförsäljare? I så fall har du enligt lag 14 dagars ångerrätt.

    Vem skulle du låna av för att köpa? Om lånet var från en bank så är det ju inte samma som avtalet du skrev under och har inget med varandra att göra. Om det var företaget som säljer städmaskinen som ger avbetalningen/lånet så är det en annan sak.

    Har det inte gått 14 dagar än och det var en hemförsäljare så skicka skriftligt att du ångrar köpet.


    Ja det var en hemförsäljare. 

    Jag skulle låna via en bank som dom har samarbete med. Så skulle skriva på lånelöfte med mobilt bank id. Men det blev bortglömt. Men jag kan gå in så står det pågår. Inte godkänd eller nekad eller något sånt.jag har skrivit med banken Men dom hittar mig inte i systemet. 
    Jag har skrivit till dom men inte fått något svar
  • Anonym (Lurad)
    Natttis skrev 2023-08-20 17:02:28 följande:
    Ja det var en hemförsäljare. 

    Jag skulle låna via en bank som dom har samarbete med. Så skulle skriva på lånelöfte med mobilt bank id. Men det blev bortglömt. Men jag kan gå in så står det pågår. Inte godkänd eller nekad eller något sånt.jag har skrivit med banken Men dom hittar mig inte i systemet. 
    Jag har skrivit till dom men inte fått något svar
    Ts, det där låter som rent lurendrejeri! Jag skulle aldrig ta ett lån via deras kontakter och aldrig skriva under något med mobilt bank-ID! Så där håller inte hemförsäljare på, och om en dammsugare är så dyr att man måste ta lån (!) då har man inte råd. Banken känner så klart inte till dig eftersom det är bluff. Det du skriver under kan vara exakt vad som helst. Kontakta människan skriftligt, säg att du har ångrat dig med stöd av lagen om hemförsäljning som automatiskt ger dig 14 dagars ångersrätt. Säg åt människan att hämta maskinen. Det är företagets skyldighet enligt lag! DU ska INTE betala frakt eller skicka paket eller åka med den någonstans. De goda nyheterna är att man efter en viss tid har rätt att behålla varan om den inte hämtas, vet inte hur länge.
  • Natttis
    Anonym (Lurad) skrev 2023-08-20 17:17:35 följande:
    Ts, det där låter som rent lurendrejeri! Jag skulle aldrig ta ett lån via deras kontakter och aldrig skriva under något med mobilt bank-ID! Så där håller inte hemförsäljare på, och om en dammsugare är så dyr att man måste ta lån (!) då har man inte råd. Banken känner så klart inte till dig eftersom det är bluff. Det du skriver under kan vara exakt vad som helst. Kontakta människan skriftligt, säg att du har ångrat dig med stöd av lagen om hemförsäljning som automatiskt ger dig 14 dagars ångersrätt. Säg åt människan att hämta maskinen. Det är företagets skyldighet enligt lag! DU ska INTE betala frakt eller skicka paket eller åka med den någonstans. De goda nyheterna är att man efter en viss tid har rätt att behålla varan om den inte hämtas, vet inte hur länge.
    Kanske hjälper att jag säger att det är en sådär pro aqua en vatten städmaskin. Jag har kontaktat företaget men inte fått något svar. Men det är nog för att jag kontakta dom när det var stängt. 
  • Anonym (Lurad)
    Natttis skrev 2023-08-20 17:23:37 följande:
    Kanske hjälper att jag säger att det är en sådär pro aqua en vatten städmaskin. Jag har kontaktat företaget men inte fått något svar. Men det är nog för att jag kontakta dom när det var stängt. 
    Märket spelar ingen roll. Är du säker på att företaget är på riktigt...? Har du skickat både mail och sms så täcker du upp din rygg. Då har du bevis på att du kontaktat dem. Lämna också telefonmeddelande om du kan, spela in det i så fall. Var noga med datum, namn, adress, personnummer och telefonnummer i meddelanena. Och sedan försöker du ändå ringa dem. Skriv ner ett par punkter som du håller dig till. Du behöver t ex inte förklara varför du inte vill ha maskinen.

    Hej
    *Ni besökte mig datum xx-yy-zz med en maskin som ni lämnade och jag har bestämt mig för att lämna tillbaka den.
    *Nu är det datum xx-yy-zz, så vi är tydliga med att jag också meddelat er inom de lagstadgade 14 dagarna man har för ångerrätt vid hemförsäljning/distansförsäljning av det här slaget.
    *När kan ni hämta maskinen?

    Ev. svar från dem:
    *Varför vill du lämna tillbaka den? Jag har bara ångrat mig helt enkelt.
    *Du har ingen ångerrätt på den här produkten. Jo, enligt hemförsäljningslagen har man 14 dagars ångerrätt för sådana här varor.
    *Vi tänker inte hämta den, du får betala returfrakten! Det här är en vara som man inte kan skicka per post, eftersom ni kom hit med den är ni också förbundna till att hämta den.

    www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/telefon-och-hemforsaljning/
    www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/telefon-och-hemforsaljning/angra-kop-och-returnera-varor-vid-hemforsaljning/
    saljarnas.se/kunskap-inspiration/lagar/hem-och-telefonforsaljning/

    Värt att veta!!

    Hemförsäljningslagen ger köparen rätt till 14 dagars ångerrätt. Det innebär att köparen har en 14 dagar på sig att skriftligen meddela säljaren att han ångrar köpet. Det räcker med att skriva ett brev och säga att man ångrar sig. Man behöver inte ange något skäl. Men man kan med fördel använda sig av den särskilda ånger­ blanketten, som försäljaren är skyldig att lämna vid köpet. Förutom blanketten ska försäljaren lämna en särskild informationshandling, som beskriver köparens rättigheter och hur köparen ska gå tillväga om han vill låta köpet gå tillbaka.
    Ångerblankett och övriga handlingar ska köparen givetvis få direkt om försäljaren gör hembesök. Ångerrätten räknas från den dag köparen fått varan (eller sett en demonstration av en likadan vara) och fått ångerhandlingarna.

    Får köparen inte alla ångerhandlingar är han inte bunden av avtalet. Om han vill kräva att avtalet ska gå tillbaka, måste han underrätta säljaren om detta senast inom ett år från det han tog emot varan eller väsentlig del av den.

    När köparen ångrat sig kan han få tillbaka sina pengar. Köparen är inte skyldig att lämna tillbaka varan förrän han har fått pengarna. Men han får givetvis inte använda varan under tiden. Köparen är skyldig att lämna tillbaka den i lika gott skick som den var när han fick den. Skadas varan, eller kommer bort på grund av köparens slarv, förlorar köparen ångerrätten. Köparen ska i allmänhet skicka tillbaka varan på samma sätt som han fick den. Har den postats till köparen ska han få lämplig förpackning och returporto av säljaren för att kunna returnera den. I annat fall är han skyldig att ge säljaren möjlighet att hämta tillbaka varan. Gör han inte det inom tre månader från att ångerrätten början får köparen behålla varan.
  • Anonym (Oklart)
    Anonym (Lurad) skrev 2023-08-20 18:44:38 följande:
    Märket spelar ingen roll. Är du säker på att företaget är på riktigt...? Har du skickat både mail och sms så täcker du upp din rygg. Då har du bevis på att du kontaktat dem. Lämna också telefonmeddelande om du kan, spela in det i så fall. Var noga med datum, namn, adress, personnummer och telefonnummer i meddelanena. Och sedan försöker du ändå ringa dem. Skriv ner ett par punkter som du håller dig till. Du behöver t ex inte förklara varför du inte vill ha maskinen.

    Hej
    *Ni besökte mig datum xx-yy-zz med en maskin som ni lämnade och jag har bestämt mig för att lämna tillbaka den.
    *Nu är det datum xx-yy-zz, så vi är tydliga med att jag också meddelat er inom de lagstadgade 14 dagarna man har för ångerrätt vid hemförsäljning/distansförsäljning av det här slaget.
    *När kan ni hämta maskinen?

    Ev. svar från dem:
    *Varför vill du lämna tillbaka den? Jag har bara ångrat mig helt enkelt.
    *Du har ingen ångerrätt på den här produkten. Jo, enligt hemförsäljningslagen har man 14 dagars ångerrätt för sådana här varor.
    *Vi tänker inte hämta den, du får betala returfrakten! Det här är en vara som man inte kan skicka per post, eftersom ni kom hit med den är ni också förbundna till att hämta den.

    www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/telefon-och-hemforsaljning/
    www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/telefon-och-hemforsaljning/angra-kop-och-returnera-varor-vid-hemforsaljning/
    saljarnas.se/kunskap-inspiration/lagar/hem-och-telefonforsaljning/

    Värt att veta!!

    Hemförsäljningslagen ger köparen rätt till 14 dagars ångerrätt. Det innebär att köparen har en 14 dagar på sig att skriftligen meddela säljaren att han ångrar köpet. Det räcker med att skriva ett brev och säga att man ångrar sig. Man behöver inte ange något skäl. Men man kan med fördel använda sig av den särskilda ånger­ blanketten, som försäljaren är skyldig att lämna vid köpet. Förutom blanketten ska försäljaren lämna en särskild informationshandling, som beskriver köparens rättigheter och hur köparen ska gå tillväga om han vill låta köpet gå tillbaka.
    Ångerblankett och övriga handlingar ska köparen givetvis få direkt om försäljaren gör hembesök. Ångerrätten räknas från den dag köparen fått varan (eller sett en demonstration av en likadan vara) och fått ångerhandlingarna.

    Får köparen inte alla ångerhandlingar är han inte bunden av avtalet. Om han vill kräva att avtalet ska gå tillbaka, måste han underrätta säljaren om detta senast inom ett år från det han tog emot varan eller väsentlig del av den.

    När köparen ångrat sig kan han få tillbaka sina pengar. Köparen är inte skyldig att lämna tillbaka varan förrän han har fått pengarna. Men han får givetvis inte använda varan under tiden. Köparen är skyldig att lämna tillbaka den i lika gott skick som den var när han fick den. Skadas varan, eller kommer bort på grund av köparens slarv, förlorar köparen ångerrätten. Köparen ska i allmänhet skicka tillbaka varan på samma sätt som han fick den. Har den postats till köparen ska han få lämplig förpackning och returporto av säljaren för att kunna returnera den. I annat fall är han skyldig att ge säljaren möjlighet att hämta tillbaka varan. Gör han inte det inom tre månader från att ångerrätten början får köparen behålla varan.

Svar på tråden Avtalsbrott?