• Anonym (Flugsvamp)

Nån som haft svamp i ljumsken?

Så pinsamt inlägg men jag hade detta för 2 år sedan. Nu på sensommaren har det återigen börjat klia i ljumskarna och på venusberget. Var ju tvungen att raka bort allt hår och fick en chock av hur utbrett det var. Bägge ljumskar och ut mot låren. Förra gången behandlade jag med Fungoral på hudläkares rekommendation. Men tycker det är svårt att hålla området torrt. Kompresser tenderar att ramla av och Dialon (kroppspuder) fick jag nån allergisk reaktion av i form av prickar på huden. Nån som har tips? Det kliar ju så sjukt mycket också. 

• Svar på tråden Nån som haft svamp i ljumsken?
  • tacotruck

Inte i ljumsken men under armarna och foten. Har behandlat med cortimyk som är svampdödande och innehåller hydrokortison som dämpar klådan 

• Anonym (Svamp)

Inte just där men i andra hudveck.. tyvärr är det ofta så att har man väl fått det engång så kommer det ofta tillbaka?jag brukar varva mellan ett par olika receptfria salvor- står att de är mot fotsvamp när man söker på dem tror jag men det är samma sorts svamp ..
    tänk på att inte raka - håret gör att det skapas en liten luftbarriär = bra 
    smörj in hela området med salvan enl instruktionerna o håll i upp till en vecka efter att rodnaden försvunnit 
    när du duschar tänk på att aldrig skrubba med handduken utan ? dutt- torka? / låta det lufttorka 

• Anonym (Sis)

Cortimyk eller babypuder går bra att använda. Tänk på att tvätta och torka ordentligt torrt innan du tar på salvan eller pudret.

• Anonym (Fia)

För mig är det tvärt om att det blir för varmt, tätt och svettigt om jag inte åtminstone klipper ner håret. Och då får jag lätt svamp. Kanske beror på struktur på håret., 
    Jag tror inte man får bort svamp utan läkemedel. Så kör med tex cortimyk eller liknande. Det brukar lindra rätt fort men sedan är det viktigt att fortsätt tillräckligt länge.

Anonym (Svamp) skrev 2023-08-22 17:35:54 följande:

Inte just där men i andra hudveck.. tyvärr är det ofta så att har man väl fått det engång så kommer det ofta tillbaka?jag brukar varva mellan ett par olika receptfria salvor- står att de är mot fotsvamp när man söker på dem tror jag men det är samma sorts svamp ..
    tänk på att inte raka - håret gör att det skapas en liten luftbarriär = bra 
    smörj in hela området med salvan enl instruktionerna o håll i upp till en vecka efter att rodnaden försvunnit 
    när du duschar tänk på att aldrig skrubba med handduken utan ? dutt- torka? / låta det lufttorka 

Svar på tråden Nån som haft svamp i ljumsken?