• Anonym (Vill må bra)

Lyrica?

Fick Lyrica utskrivet för några dagar sedan. Har inte vågat börja än, men det finns nog inget alternativ. Vill få tillbaka mitt liv och kunna jobba och slippa den här hemska och förlamande ångesten. Har även sömnproblem och en konstant oro i kroppen. Äter även Mirtazapin. 

Är dock rädd eftersom den är beroendeframkallande. Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter? Hur är utsättningen tex?

• Svar på tråden Lyrica?
  • Anonym (200 mg/dag)

Jag tog Lyrica under flera år och blev inte beroende, hade ingen toleransökning heller. Det är en fantastisk medicin jag fick mitt liv tillbaka. Nackdelen är att jag gick upp en del i vikt, se upp för ökad aptit det är en vanlig biverkan. 

Utsättningen var inte rolig men det var värt att må bra i 5-6 år och ha två jobbiga månader med utsättningssymptom. Med facit i hand hade jag valt samma sak igen. 

Lyrica är inte särskilt beroendeframkallande, den har lägsta narkotikaklassningen (V) man ska inte ta lätt på det men det är inget att hetsa upp sig för heller. 

• Anonym (Vill må bra)
    Anonym (200 mg/dag) skrev 2023-08-24 20:17:56 följande:

Jag tog Lyrica under flera år och blev inte beroende, hade ingen toleransökning heller. Det är en fantastisk medicin jag fick mitt liv tillbaka. Nackdelen är att jag gick upp en del i vikt, se upp för ökad aptit det är en vanlig biverkan. 

Utsättningen var inte rolig men det var värt att må bra i 5-6 år och ha två jobbiga månader med utsättningssymptom. Med facit i hand hade jag valt samma sak igen. 

Lyrica är inte särskilt beroendeframkallande, den har lägsta narkotikaklassningen (V) man ska inte ta lätt på det men det är inget att hetsa upp sig för heller. 

Tack för ditt svar. Får jag fråga vad det var som var jobbigt med utsättningen? Vilka symtom fick du?

Låter positivt att du fick så bra effekt av den. Har testat mycket, men har inte haft nån vidare effekt av någon medicin. 
  • Anonym (200 mg/dag)
    Anonym (Vill må bra) skrev 2023-08-24 21:18:36 följande:
    Tack för ditt svar. Får jag fråga vad det var som var jobbigt med utsättningen? Vilka symtom fick du?

Låter positivt att du fick så bra effekt av den. Har testat mycket, men har inte haft nån vidare effekt av någon medicin. 

Jag hade ökad ångest och stora sömnsvårigheter, tog Alimemazin (som inte är beroendeframkallande) under utsättningen för att stå ut. Det tog två månader från att jag började sätta ut den tills ångesten och sömnsvårigheterna försvann men jag hade som sagt flera ångestfria år tack vare medicinen så det var helt klart värt det. 

Jag hade också testat mycket innan, alla allergimediciner som finns och Sobril. 

Svar på tråden Lyrica?