Anonym (Ej nöjd) skrev 2023-08-24 18:53:41 följande:
Få tillbaka formen vid 45?
Är 45, 160 lång och nu 72 kg.
Har tränat mycket i mitt liv o haft bra form o mått bra fram till 6 år sen då ett dödsfall skedde inom familjen. Efter det är motivationen för träning bortblåst. Har försökt komma igång men jag hatar det o kroppen har blivit fet där det en gång va musiker.
Låren dallrar och är fulla av gropar frän knä o upp. Valkar på rygg, gäddhäng o feta armar. Fett på insidan av knäna och överlag mjuk o dallrig jämförr med förr.
Jag mår dåligt av denna kroppsöiga förändring framförallt pga att jag inte orkar springa, är otymplig pch svettaa mer
. Jag vet att ålderm kansje gjort att jag samlat på fett, men är det för sent för mig att få tillbaka formen?
Hur gör jag? Någon som varit i samma sits?
Det är aldrig för sent att börja träna igen!
Du vet ju vad du vill och då behöver du hitta sättet att lyckas.
Börja med att se över din kost.
Ladda ner någon bra app tex Lifesum gratisversionen duger långt).
Sen kan du börja promenera. Öka tankten eftersom och försök efter ett tag att springa och gå växelvis.
Sätt upp rutin för när du ska röra på dig så behöver du inte fastna i Om och När eller hur det känns för dagen eller stunden.
5km eller 30 min kl.18 varje måndag, onsdag och fredag tex, oavsett väder osv.
Sen är du igång och redan efter ett par veckor kommer du känna att det blir lite enklare.
Väg dig innan du startar och fortsätt att väga dig varje vecka, men skit i om du inte gått ner vid varje vägning då det är målet som är det viktiga. Du kommer inte att gå ner hela tiden och vissa gånger kan du även gått upp i vikt.
Med tiden kommer du garanterat att lyckas om du håller i.
Och med kosten.
Bränn mer än du äter så kommer det hända grejer. Och skippa belöningsdagar osv, va hellre mindre strikt. En belöningsdag tar flera dagar att bli av med så det är inte värt att hålla på med sånt om du vill ha resultat.
Belöningen är att du kommer att må bättre och bättre och motivationen kommer att öka när du ser och känner att du får resultat.
Sen får du inte glömma bort att åldern är vad den är. Du är långt ifrån gammal men det blir lite svårare ju äldre man blir och så är det för alla.
Bäst är att aldrig sluta träna för att komma igång efter längre avbrott kan va svårt.
Du vet vad du vill så sluta tänk och bara kör!
All träning är bättre än ingen träning, mer träning ger snabbare resultat.
Lycka till!