• Anonym (Ej nöjd)

Få tillbaka formen vid 45?

Är 45, 160 lång och nu 72 kg.

Har tränat mycket i mitt liv o haft bra form o mått bra fram till 6 år sen då ett dödsfall skedde inom familjen. Efter det är motivationen för träning bortblåst. Har försökt komma igång men jag hatar det o kroppen har blivit fet där det en gång va musiker.
    Låren dallrar och är fulla av gropar frän knä o upp. Valkar på rygg, gäddhäng o feta armar. Fett på insidan av knäna och överlag mjuk o dallrig jämförr med förr.
    Jag mår dåligt av denna kroppsöiga förändring framförallt pga att jag inte orkar springa,  är otymplig pch svettaa mer 
    . Jag vet att ålderm kansje gjort att jag samlat på fett, men är det för sent för mig att få tillbaka formen? 
    Hur gör jag? Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Få tillbaka formen vid 45?
  • Anonym (Stegräknaren)
    Maten är 70% av resultatet. Träning kan komma senare.

Tänk långsiktigt, ät dina måltider regelbundet varje dag men ta mindre av kaloririka saker och sluta med allt onyttigt/snacks en tid för att få resultat.

Om du ska dricka någon alkohol, välj torrt vitt vin. Undvik drinkar, öl och starksprit.

Drick bara kaffe (för att behålla energi) och vatten (med citronsaft, gurka eller c-vitaminbrus som smaksättare går bra) och något glas mjölk kanske.

Jag är mycket hjälpt av ett glas varm dryck på kvällen kl 21, antingen te (jag tål inte det längre men Friggs rooibos blåbär är jättegott tycker jag) eller bara mikrat vatten med en skvätt mjölk och lite kanel. Då blir magen fylld och kroppen varm, vilket hjälper till att lura den att den har fått fler kalorier än den har.

Skapa tid att träna på- se till att din familj vet att nu är det mamma-tid, nu ska vi inte störa.

Hitta någon rörelseform som passar där du är nu- det kan vara yoga, gympa utan hopp, cykeltur, powerwalk, simning ?? Och sätt mål i antal minuter aktivitet eller antal steg per dag/vecka.

Köp eller önska dig en fitbit eller liknande i födelsedagspresent/julklapp, i appen kan man se att t.ex. vilopulsen sjunker om man börjar röra på sig, logga sin vikt och se trender med mera.

Sätt upp belöningar som du får när du har gått ner x kilon, rört dig xx 000 steg på en vecka osv. De ska helst inte innebära kalorier.
    En massage, köp nya träningskläder, slinga håret hos frissan riktigt fint, ett nytt festplagg?

Man får lura sin hjärna in i ny rutin men det är inte omöjligt. Är det många kilon behöver du pauser där du bara ska jämvikta, t.ex. när du har gått ner 5 kg så ska du ligga på +/- noll i ett par veckor innan nästa etapp.
  • Anonym (Träna&motionera)

Det är bara att regelbundet träna och motionera tills du märker påtagliga resultat, äta nyttigt osv.

Mellan 40-50 brukar det ändå vara ganska lätt att kunna hålla sig i form, efter 50 kan det krävas hårdare ansträngningar.

• Anonym (49åringen)
    Anonym (Ej nöjd) skrev 2023-08-24 18:53:41 följande:
    Få tillbaka formen vid 45?

Är 45, 160 lång och nu 72 kg.

Har tränat mycket i mitt liv o haft bra form o mått bra fram till 6 år sen då ett dödsfall skedde inom familjen. Efter det är motivationen för träning bortblåst. Har försökt komma igång men jag hatar det o kroppen har blivit fet där det en gång va musiker.
    Låren dallrar och är fulla av gropar frän knä o upp. Valkar på rygg, gäddhäng o feta armar. Fett på insidan av knäna och överlag mjuk o dallrig jämförr med förr.
    Jag mår dåligt av denna kroppsöiga förändring framförallt pga att jag inte orkar springa,  är otymplig pch svettaa mer 
    . Jag vet att ålderm kansje gjort att jag samlat på fett, men är det för sent för mig att få tillbaka formen? 
    Hur gör jag? Någon som varit i samma sits?

Det är aldrig för sent att börja träna igen!
    Du vet ju vad du vill och då behöver du hitta sättet att lyckas.

Börja med att se över din kost.
    Ladda ner någon bra app tex Lifesum gratisversionen duger långt).
    Sen kan du börja promenera. Öka tankten eftersom och försök efter ett tag att springa och gå växelvis.
    Sätt upp rutin för när du ska röra på dig så behöver du inte fastna i Om och När eller hur det känns för dagen eller stunden.
    5km eller 30 min kl.18 varje måndag, onsdag och fredag tex, oavsett väder osv.
    Sen är du igång och redan efter ett par veckor kommer du känna att det blir lite enklare.
    Väg dig innan du startar och fortsätt att väga dig varje vecka, men skit i om du inte gått ner vid varje vägning då det är målet som är det viktiga. Du kommer inte att gå ner hela tiden och vissa gånger kan du även gått upp i vikt.
    Med tiden kommer du garanterat att lyckas om du håller i.

Och med kosten.
    Bränn mer än du äter så kommer det hända grejer. Och skippa belöningsdagar osv, va hellre mindre strikt. En belöningsdag tar flera dagar att bli av med så det är inte värt att hålla på med sånt om du vill ha resultat.
    Belöningen är att du kommer att må bättre och bättre och motivationen kommer att öka när du ser och känner att du får resultat.

Sen får du inte glömma bort att åldern är vad den är. Du är långt ifrån gammal men det blir lite svårare ju äldre man blir och så är det för alla.
    Bäst är att aldrig sluta träna för att komma igång efter längre avbrott kan va svårt.

Du vet vad du vill så sluta tänk och bara kör!
    All träning är bättre än ingen träning, mer träning ger snabbare resultat.

Lycka till!

• Anonym (Medelåldersmotionären)

De läxor jag har lärt mig så här mitt i 40-års åldern är:

- Jag behöver inte vara motiverad eller känna för att träna för att göra det.
    - Det viktigaste för mig är att avsätta tid för träningen. Blocka tiden i kalendern, berätta för familjen och se till att du inte sjabblar bort tiden med att fixa annat. För mig är det en halvtimme på tisdag och torsdag morgon samt en timme på lördag och söndag. Om jag sedan använder den tiden till mjuka yoga- eller rehabpass under några veckor eller månader så är det helt ok. Så länge jag gör det så kommer jag att bli bättre och se resultat och jag kommer att komma i form igen.
    - Ha en plan för att komma tillbaka till din rutin. I vår ålder så händer saker och vår kropp behöver vila för att läka eller återhämta sig från skador och sjukdomar. Det tar längre tid än när vi var unga och vi tappar kondisen snabbare än tidigare. Det är ok så långe du har en plan för att komma tillbaka till rutinen igen.
    - Prioritera rörelse i vardagen. Låt bilen stå och gå eller cykla när det är möjligt. Promenader, även om de är korta, på lunchrasten och efter kvällsmaten gör stor skillnad.
    - Hur gamla är barnen? Överväg att bjuda in dem i träningen. Att träna med (små)barn är inte det mest effektiva, men det är bra mycket bättre än att inte göra det alls.
    - Det är bra att vara social i träningen och träna tillsammans med andra, men träning hemma är ett effektivt, ekonomiskt och tidsbesparande alternativ. En yogamatta, några vikter och det finns massor av gratis träningsvideor på nätet.

Lycka till!! Och berätta gärna vad som funkar för dig. 

• Mandel

Jag var 45 när jag rastade av mig övervikten tämligen snabbt. Var i princip i ständig rörelse förutom när jag sov eller jobbade. Inte en massa klassisk träning nu utan jag gick omkring väldigt mycket och grejade, packade bohag och flyttade. I samma veva krympte jag matlådorna till typ hälften och slutade äta en massa pasta och bröd.
    Började så smått efter att jag gått ned en del att försöka springa, men då jag lider av galet knäpp löparmage så har jag svårt at springa hur som helst utan måste anpassa det. 
    Men raska promenader och minskade matlådor var det som satte igång det hela.

Det viktiga är att inte sätta sig när man kommer hem för då är det i alla fall kört för min del. Bäst är om man kan ta rörelsen direkt efter jobbet. Har nu börjat ta med cykel på bussen och cyklar hem från jobbet. På så vis har jag rört på mig 1,5 timme när jag är hemma till kl18 mot att jag skulle ha hunnit röra på mig 0,5 timme så dags om jag först skulle ta bussen hem och sedan byta om och ev komma iväg om jag inte fastade i soffan istället...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Räkan77

Finns många gym där medelåldern är rätt så hög. Jag går på gruppledda styrkepass och det är alla möjliga storlekar på människorna och trevlig stämning. Instruktören peppar och ser till att man gör rätt. Detr viktigt att köra styrketräning med vikter för att undvika benskörhet och annat skit när man blir äldre.

Om du börjar styrketräna kommer du märka hur mycket starkare du blir. Och då vill du att dina muskler ska synas, och vips har du motivation att få bort en del kroppsfett. 

Anonym (Träna&motionera) skrev 2023-08-24 19:32:01 följande:

Det är bara att regelbundet träna och motionera tills du märker påtagliga resultat, äta nyttigt osv.

Mellan 40-50 brukar det ändå vara ganska lätt att kunna hålla sig i form, efter 50 kan det krävas hårdare ansträngningar.

Vem gjorde tumme ner på mitt inlägg? Ge dig tillkänna.

• Anonym (49åringen)
    Anonym (Träna&motionera) skrev 2023-08-25 16:17:02 följande:
    Vem gjorde tumme ner på mitt inlägg? Ge dig tillkänna.
    Haha ja fick också nertumme.
    Måste va någon som inte gillar rörelse, hälsa och träning :)
    Anonym (49åringen) skrev 2023-08-25 18:05:04 följande:
    Haha ja fick också nertumme.
    Måste va någon som inte gillar rörelse, hälsa och träning :)
    Att få tumme ner när man ger konstruktiva tips säger en del om bedömaren ;)

• Anonym (49åringen)
    Anonym (Träna&motionera) skrev 2023-08-25 19:33:25 följande:
    Att få tumme ner när man ger konstruktiva tips säger en del om bedömaren ;)

Samtidigt hade jag inte ens sett dom där tummarna innan så det är inte så mycket att lägga vikt på.

På samma sätt som vad som trycks på tex Facebook.
    Vissa kommenterar att "hur kan man trycka skrattgubbe på nåt sånt här" osv.
    Det säger ju inte så mycket. Och där kan man lika gärna tryckt fel när man scrollat eller så är det någon som bara trollar.

Men visst. Om det nu är någon som inte gillar konstruktiva inlägg här så är det ju tråkigt men inget jag lägger vikt på :)

Svar på tråden Få tillbaka formen vid 45?