Anonym (Lnd) skrev 2023-08-24 22:20:10 följande:
Nej, goth girls hittar man nog enbart på fester med 90-tals tema. Inte ens vsco finns idag sedan något år, möjligtvis vanillagirls.
Goth är i alla fall helt borta sedan årtionden, det finns knappast någon tjej med självaktning som identifierar sig som just "goth" idag. Det är ungefär som "synthare" från 80-talet.
Men vad gäller ursprungsfrågan, nej, jag har ytterst svårt att tänka mig att män i allmänhet tände på just goth eftersom det inte var tänkt att utstråla erotik utan snarare symbolisera dekadens och förfall kombinerat med en dystopisk, mörk mystik. Eventuellt kan en del (okunniga) män ha trott att det var förknippat med BDSM och hårdhänt sex, vilket det naturligvis inte var.
Vsco och vanilla tror jag är alldeles för komplexa begrepp för män för att verka sexuellt lockande i största allmänhet. Möjligtvis är det kanske E-girls tjejerna som spelar upp en slags naiv, barnslig sexighet via TikTok och andra plattformar, där de ofta anspelar på den japanska anime-subkulturen med sina ibland pedofilistiska drag. Där kan jag tänka mig att lite äldre män kan dras till att kolla på unga, hårt sminkade tjejer som dansar och kråmar sig med ahegao och liknande framför webkameran.