*tips behövs..hur få upp glasburk med lock?*
jag behöver hjälp , är inte stark nog för att få upp burken..tips för att det ska gå lättare tas tacksamt emot!
jag behöver hjälp , är inte stark nog för att få upp burken..tips för att det ska gå lättare tas tacksamt emot!
Pilla in udden av en kniv under locket och bänd uppåt så det kommer ett klick (så att du får bort vacumet ur burken).
Peta lite under lockets kant med skaftet på en tesked.
Monstermamman: Tack, kniven gjorde susen!
Jag brukar slå med typ handataget av en kniv runt kanterna på locket så brukar jag få upp den sedan....
Ingenting! Bra att det funkade!
Om det inte hjälper att pilla under locket så kan man ta en kniv och göra ett litet håll på lockets ovansida så det kommer in luft MEN då får man tänka på att eventuellt byta burk eller lock om det blir kvar av innehållet...
tack alla snälla som ville hjälpa mig..!
Jag brukar banka sidan av locket i diskbänken så går den upp jätte lätt
*pyttipanna blir så mycket godare med rödbetor...*
LindizJ: Finns till och med ett speciellt verktyg för att få upp lock från glasburkar! Funkar med samma princip som kniven ovan, fast man slipper riskera olyckor.
Jag har en hemma...kostade 25kr. Klockrent!
B Elanna:
Ja , jag vet att en del äldre lägenheter har haft nån mojäng för sånt monterat vid diskbänken eller så..men här finns det ingen.
Bra att din pryl funkar, kanske också borde skaffa en sån..! (Fast det funkar ju fint med en kniv också.. )
annars förutom de där me kniv, så kan man ta en handduk och sen försöka öppna. då gör det inte ont när man vrider upp locket.
NenniePennie: Jo min sambo brukar göra så , men jag tycker bara det glider..har nog fel teknik
B Elanna, ett sånt verktyg har jag också ... det gör mig glad varje gång när jag ska öppna en burk.
Jag rekommenderar den verkligen - så här ser den ut 80.80.24.87/r11x.asp&include=00000
Man kan ta såna där diskhandskar, eller hushållshandskar eller vad man kallar dem... såna där gula i gummi... då glider man INTE!
Jag brukar rulla burken längs diskbänken, trycka locket mot liksom, då släpper trycket.
Man kan också skölja metalllocket med hett vatten. Locket utvidgar sig och går lättare att virda av. Funkar dock inte alltid. Själva glaset får inte bli varmt...
Sen har jag ett halk-matbords-underlägg (?) från ikea till sonen som jag brukar vrida om locket med, den funkar bättre än diskhandskar! Typ latex-gummi-klibbig.