• Anonym (Välstädat)

Hur viktigt är det för dig med ett renstädat och fräscht hem?

Själv har jag alltid haft ont av smutsighet och när det är ostädat hemma, det gör att jag i någon mån mår sämre.

Även om det bara rör sig om "lite skit i  hörnen", en otorkad diskbänk, spis eller annan yta så känner jag att jag måste städa rent, inte bara ifall nån skulle komma på besök, utan för min egen skull, för att jag mår bättre när det är renstädat och fräscht.

Jag förstår om folk kanske inte hinner städa, diska och tvätta kläder och så, när de har mycket att stå i

Men för mig ger det en känsla av värdighet och att vara en "städad" person, av att ha ett rent och fräscht hem.

Någon sa till mig i barndomen att "Den som måste ha ordning omkring sig, har kaos inom sig, och vice versa. Huruvida det stämmer kan väl tolkas olika. Hur är det för dig?

• Svar på tråden Hur viktigt är det för dig med ett renstädat och fräscht hem?
  • Anonym (hellre)

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Fast rent skitigt vill jag helst undvika, men stök gör mig absolut ingenting. Jag har vuxit upp i en stor familj med 6 syskon (jag var själv nr 7) och flertalet djur av olika sort och har själv 4 barn och två hundar på ganska liten yta. Det blir stökigt och ibland skitigt. Det gäller att ha ordning i kaoset istället för att försöka motarbeta kaoset, då mår jag bäst.

• Anonym (Lagom)

Jag är ensam med tre barn och hus. Jag vill hellre lägga tid på annat än städning. Jag älskar träning, trädgårdsarbete och att baka. Även skapande oxh utflykter med barnen. Oxh mitt jobb, jobbar minst 50 timmar i veckan. Skulle jag hålla på att ha det skinande rent skulle jag inte hinna det jag vill göra. 

jag prioriterar vissa saker som handfatet och byta örngott och handduk. Detta gör jag 1-2 gånger i veckan. diskbänk och sopor dagligen. Damma, dammsuga, torka golv, putsa fönster, byta lakan, kan gå månader. 

• Anonym (H)

Jag gör hellre roligare saker än att städa. Visst, någorlunda rent och fint föredrar jag, men pedantisk skött hem är verkligen inget jat strävar efter. 

• Anonym (Miyran)

Det är viktigt för mig med ett städat hem och ordning. Har jag stökigt hemma och ostädat blir jag stressad och mår dåligt. Jag är absolut inte pedant på något sätt men har nog mer städat och ordning än många andra. Tar inte ens lång tid att hålla hemmet i skick, kanske ett par timmar totalt per vecka i städning. Förr hade jag alltid stökigt och att städa var jättejobbigt eftersom jag hade för mycket saker. Efter att jag rensade ut kanske 80% av mina saker går städningen mycket snabbare. 

• 567890

Jag har aldrig stökigt och vad jag kan minnas hade jag aldrig det som barn heller. Jag är bra på att ha en särskild plats för alla saker och på att rensa/slänga och det tar mig därför 10 minuter varje dag att få hemmet städat (utom på helgen när jag tar toaletten och kanske torkar golvet).

Jag köpte en Dyson för några år sen, det förenklade dammsugningen avsevärt- framför allt med hundhåren som samlas i varje hörn och likaså en dammvippa som jag kan svepa lite här och där där jag ser damm.

Jag störs nog mer av stök än de flesta och har svårt att njuta hemma om det ligger tusen saker framme eller tvättkorgen svämmar över så därför blir det en prioritering för mig.

• Anonym (88)

Lagom är bäst. 
    Min man är mer av pedant så han skulle kanske kunna skriva som du gjort TS. Han torkar av diskbänken flera ggr om dagen tex, medan jag kanske tänker "det där gör jag sen". 

Min man har sagt att han försöker tagga ner lite vad gäller städning, och jag försöker "tagga upp" lite. När vi träffades var hans hem minutiöst städat även om jag dök upp oanmäld. 

Vi dammsuger och plockar iordning på helgerna. Under veckan hinner vi inte så mycket. Vi har dock inte stökigt. De ligger inte prylar överallt så det räcker att städa på helgerna. Inför besök kan man städa lite extra. 

• Anonym (Jämt)

Jag städar och plockar hela tiden.
    Bjuder väldigt sällan eller aldrig hem folk för att jag är orolig att mitt hem inte är fint nog. 

Dammsuger och torkar golv varje dag. 
    Dammar flera gånger i veckan och har alltid ordning på allt.
    Aldrig högar med tvätt.
    Kläder i ordning.
    Skakar badrumsmattor dagligen så de är fluffiga. 
    Putsar fönster varje månad, oftare om det regnat mycket.
    Organiserat överallt.

Allt grundar sig i att jag växte upp i ett mycket rörigt och smutsigt hem. Från jag var 6-7 år försökte jag städa. Vågade aldrig bjuda hem kompisar. Det sitter tyvärr kvar.

Något som sitter djupt är att golvet måste vara helt rent. 
    Under min uppväxt städades aldrig golven, det var fruktansvärt med många barn och djur ute på landet.
    För mig var det himmelriket och tecknet på att ha ett perfekt liv när man hälsade på hos kompisar som bodde "normalt" och hade det rent och städat.
    Det har påverkat hela mitt liv. 

• Anonym (Pedanten)

Det är väldigt, väldigt viktigt för mig att ha ett rent och fräscht hem och det har det varit ända sedan jag var liten. Jag har svårt att slappna av om det är stökigt och smutsigt. Jag vill ha ordning på mina saker, jag vill att allt ligger på sin plats och jag vill inte ha en massa saker jag inte behöver. Jag har en hel del rutiner jag följer för att upprätthålla en standard jag minst kan acceptera och helst får lyckorus av. Jag vill inte att mitt hem är dammigt och vill inte se några fläckar. Förrådsutrymmen är välorganiserade med märkta lådor. 

Jag städar kylen innan varje veckohandling och gör alltid en meny för helgen, helst med passande vin eller öl till. Jag ser alltid till att det är snyggt och städat innan helg. För mig är helgerna heliga och jag vill att dom känns lyxiga och avslappnande för att kunna samla ny energi inför kommande jobbvecka. 

Samma sak gäller trädgården. Jag vill inte ha ogräs i mina rabatter och jag vill att gräsmattan och häcken är snyggt klippt. Uteförråd är välorganiserat och rensat från bråte. Mina trädgårdsredskap rengörs efter användning.

Jag vill ha bilen städad invändigt och tvättad utvändigt. 

Jag vill ha en snyggt skottad infart med raka och snygga kanter på vintern. 

I övrigt startar jag aldrig ett nytt projekt om jag inte vet att jag har tid att genomföra det och ta hand om ev skräp mm efteråt. Jag skjuter heller aldrig upp en massa saker så att jag hamnar i ett läge där jag har för många måsten på listan. 

Min man är tyvärr inte alls lika noga, men han har ett eget rum med sina prylar som jag aldrig städar. Vill han sitta i bråte, skräp, damm och fläckar så får han göra det. 

• Anonym (Ni?)

Ni som skriver att ni alltid har ordning och välstädat, ni lever ensamma eller med bara en vuxen, eller? För har man flera barn så kan jag inte förstå hur det skulle gå till att hålla minutiös ordning överallt? 

även om jag skulle må bättre av mer ordning så skulle jag ju få städa ihjäl mig med 4 andra personer som inte känner så och som drar igång en mängd kreativa projekt hela tiden.

• Anonym (Jämt)
    Anonym (Ni?) skrev 2023-08-26 11:51:40 följande:

Ni som skriver att ni alltid har ordning och välstädat, ni lever ensamma eller med bara en vuxen, eller? För har man flera barn så kan jag inte förstå hur det skulle gå till att hålla minutiös ordning överallt? 

även om jag skulle må bättre av mer ordning så skulle jag ju få städa ihjäl mig med 4 andra personer som inte känner så och som drar igång en mängd kreativa projekt hela tiden.

Jag har man och tre barn. Två hundar. 
    Alltid ordning och städat. 
Svar på tråden Hur viktigt är det för dig med ett renstädat och fräscht hem?