Anonym (Sjuksköterska) skrev 2023-08-26 15:04:36 följande:
Inte alls! Jag är sjuksköterska och det diastoliska trycket är helt normalt i förhållande till det systoliska.
Med tanke på att familjen har en läkartid nästa vecka och att det inte finns något i TS inlägg som talar för att detta är ett akut problem, så är det knappast livsavgörande för barnet vem av oss som har rätt. Därför låter jag mina argument försöka stå på sina egna ben här och struntar i att stötta upp dem med eventuella yrkes- eller akademiska titlar.
För referensvärden hos barn så kan kanske denna artikel från läkartidningen vara till hjälp:
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/EditorialFiles/RH/%5BDERH%5D/DERH.pdf
Medan jag respekterar din erfarenhet som sjuksköterska, så är det viktigt att beakta alla undersökningssvar i sitt sammanhang. När du skriver att det diastoliska trycket är normalt i förhållande till det systoliska, så är det kanske så att du är van att arbeta med äldre patienter och någon gång fått lära dig att pulstrycket inte bör vara för högt (vilket det teoretiskt skulle bli om det systoliska var normalt och det diastoliska väldigt lågt) eftersom det anses öka risken för hjärt-kärlsjukdom på sikt.
Här är sammanhanget ett helt annat, nämligen ett barn med presynkope, ett tillstånd där ett lågt tryck i allra högsta grad kan vara hela eller en del av förklaringen. Med det sagt så behövs förstås en ommätning, en noggrann anamnestagning och en kroppslig undersökning i detta fall innan det går att säga något ytterligare om en trolig orsak.