Testosteron för män 50-60 år
Jag är kvinna och undrar om skälet till att få utskrivet testosteron på recept alltid beror på minskad sexlust/potens när det gäller män i 50-60-årsåldern?
Eller kan man få det för annat också?
Jag är kvinna och undrar om skälet till att få utskrivet testosteron på recept alltid beror på minskad sexlust/potens när det gäller män i 50-60-årsåldern?
Eller kan man få det för annat också?
Någon som vet?
Ja. Testosteronbrist kan leda till trötthet, depression, irritabilitet, muskelsvaghet osv osv.
Du har missförstått. Testosteron ska inte skrivas ut som potensmedel. Testosteronbrist, oftast kopplat till sjukdomstillstånd, ska diagnostiseras av läkare och därefter medicineras vid behov.
Sen är det trend hos män idag att tro att testosteron är ett magiskt elixir kopplat till förbättrade träningsresulat, livsenergi och sexliv. Det är felaktigt och saknar evidens.
Du har missförstått. Testosteron ska inte skrivas ut som potensmedel. Testosteronbrist, oftast kopplat till sjukdomstillstånd, ska diagnostiseras av läkare och därefter medicineras vid behov.
Sen är det trend hos män idag att tro att testosteron är ett magiskt elixir kopplat till förbättrade träningsresulat, livsenergi och sexliv. Det är felaktigt och saknar evidens.
Att man får testosteron utskrivet beror på att man har konstaterat låga (<8) nivåer av testosteron. Tecken på testosteronbrist kan vara många, både fysiska och psykiska.
Själv mådde jag dåligt i samband med en kris i livet och var rejält nere. Jag fick testosteronvärdet uppmätt och då kunde det konstateras att jag hade anmärkningsvärt låga nivåer (<6). Jag fick därför testosteron utskrivet och det det hjälpte verkligen. Det gick ganska snabbt. Märkte effekt efter bara några dagar. Efter ett år kunde jag sluta för då mådde jag bra och hade återfått normala nivåer.
Jag har testosteron utskrivet sedan en månad tillbaka och tycker att jag har fått mer energi av det. Också första gången på nästan 20år som jag vaknat med morgonstånd, och då är jag endast 47 år.