• Anonym (Flora)

Tappat receptbelagd medicin

Jag går just nu på en antibiotikakur för urinvägsinfektion. Till min stora frustration har jag lyckats slarva bort de sista två tabletterna. Vad gör jag nu? Finns chans att skriva ut ny medicin om jag förklarar läget på apoteket eller för läkaren?

• Svar på tråden Tappat receptbelagd medicin
  • Guldnovan
    Anonym (Flora) skrev 2023-08-27 09:39:20 följande:
    Tappat receptbelagd medicin

Jag går just nu på en antibiotikakur för urinvägsinfektion. Till min stora frustration har jag lyckats slarva bort de sista två tabletterna. Vad gör jag nu? Finns chans att skriva ut ny medicin om jag förklarar läget på apoteket eller för läkaren?

Apoteket kan inget göra. Troligtvis har det gått över men om inte så måste du  kontakta läkare igen för nytt recept. 
    Msn ska ju äta hel kul men du kanske klarar dig ändå. 
  • Anonym (Flora)
    Guldnovan skrev 2023-08-27 09:54:06 följande:
    Apoteket kan inget göra. Troligtvis har det gått över men om inte så måste du  kontakta läkare igen för nytt recept. 
    Msn ska ju äta hel kul men du kanske klarar dig ändå. 
    Tack för svar, Guldnovan!

Jag fick receptet via Urinkollen och de nås endast via mail och svarar inom 48 timmar. Har skrivit till dem nu men svar kan alltså dröja länge.

Det kan fortfarande svida lite, litegrann när jag kissar, men i övrigt känner jag mig symptomfri nu. Ibland känner jag lite sveda i underlivet också men jag tror att det snarare beror på att det kan ha blivit en svampinfektion av antibiotikan (mycket vanlig biverkning)

Jag är 15 mil hemifrån nu och tabletterna kan förstås ligga kvar hemma, men risken att jag råkat slänga dem eller att jag inte hittar dem när jag kommer hem är lika stor. 

Kanske är en tanke att köpa en receptfri kur på apoteket som komplement?
  • Guldnovan
    Anonym (Flora) skrev 2023-08-27 10:13:54 följande:
    Tack för svar, Guldnovan!

Jag fick receptet via Urinkollen och de nås endast via mail och svarar inom 48 timmar. Har skrivit till dem nu men svar kan alltså dröja länge.

Det kan fortfarande svida lite, litegrann när jag kissar, men i övrigt känner jag mig symptomfri nu. Ibland känner jag lite sveda i underlivet också men jag tror att det snarare beror på att det kan ha blivit en svampinfektion av antibiotikan (mycket vanlig biverkning)

Kanske är en tanke att köpa en receptfri kur på apoteket som komplement?
    Det kan du göra oavsett. Plus dricka starkt citronvatten.  Men svider det ff och det var bara två tabletter kvar så låter det inte som att det var tillräckligt ändå med den kuren. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2023-08-27 10:22:22 följande:
    Det kan du göra oavsett. Plus dricka starkt citronvatten.  Men svider det ff och det var bara två tabletter kvar så låter det inte som att det var tillräckligt ändå med den kuren. 
    Varför skriver du att man kontaktar dem via mail? Den appen verkar funka som alla andra. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2023-08-27 10:25:47 följande:
    Varför skriver du att man kontaktar dem via mail? Den appen verkar funka som alla andra. 
    Svar inom 30 min på appen. 
  • Anonym (Shit happens)
    Jag har en gång råkat ut för att medicin, som är viktig för mig och skall förvaras i kylskåp, förstördes när kylskåpet gick sönder och allt där inne frystes. Kontaktade då genast vårdcentralen och fick rätt att göra ett nytt uttag. Olyckor kan ju hända hur noggrann man än är med sina mediciner, som att kylskåp går sönder eller man råkar tappa sin medicin.

För övrigt låter det ju som att du, ts, ändå behöver en uppföljning av behandlingen, då urinvägsinfektionen inte verkar vara helt borta. Så ta kontakt med läkaren och förklara läget!
    Hoppas det ordnar sig och krya på dig! Glad

Svar på tråden Tappat receptbelagd medicin