• Anonym (För och nackdelar)

Många av yngre generationen är frilansare hellre än att sitta på 9-5 jobb samma arbetsplats. För och nackdelar?

Många av den yngre generationen väljer att vara frilansare och jobba varsomhelst än att sitta på samma arbetsplats hela dagarna.

Vad är för respektive nackdelarna? 

• Svar på tråden Många av yngre generationen är frilansare hellre än att sitta på 9-5 jobb samma arbetsplats. För och nackdelar?
  • Överste Senap

Beror säkert på inom vilket område det är men det är en möjlighet att bredda sin kompetens och erfarenhet genom att ha olika typer av uppdrag hos olika uppdragsgivare. Man kan välja hur mycket man vill jobba inom ramen för ekonomi etc.

Nackdelar är säkert ökad otrygghet (man är beroende av att man får uppdrag i den omfattning man önskar).
    Sannolikt dålig eller ingen tjänstepension (beroende på om man är egen eller anställd av en konsultfirma). Finns säkert fler.

• Anonym (Frilansare)

Varit frilansare sedan 2009:

Otryggt. Du vet inte när du får nästa betalning.
    Ingen betald semester, så jobbar året om.
    Ojämn arbetsbelastning. Ibland väldigt få eller inga projekt alls. Andra gånger så mycket att jag måste jobba dygnet runt i princip och har inte råd att tacka nej eftersom jag behöver inkomsten.
    Ingen tjänsteperson.
    Ingen sjuklön, måste alltså jobba även när jag är sjuk.
    Om jag trots allt är borta, tar någon annan jobbet och händer att de då vänder dig till den andra personen i framtiden.
    Man måste jobba för varje krona, inte som på kontor där man får betalt för den tid man är där. Jag får enbart betalt för det jag faktiskt åstadkommer.
    Blivit lurad av uppdragsgivare som inte betalar (långt ifrån ensam om detta) Gått miste om typ 75 000, inte kul. Särskilt som de fortfarande är i branschen.
    Måste fixa allt själv (utrustning, problem med utrustningen och allt annat som krävs. ja man får dra av det på skatten men det är en stor utgift)
    Massor med admin.
    Krångligt att deklarera (anlita någon, vilket kostar ytterligare pengar).
    Inga kollegor, så väldigt isolerande.

Ja, det var det jag kom på just nu. Har säkert mer.

Anonym (Frilansare) skrev 2023-08-27 17:25:35 följande:

Varit frilansare sedan 2009:

Otryggt. Du vet inte när du får nästa betalning.
    Ingen betald semester, så jobbar året om.
    Ojämn arbetsbelastning. Ibland väldigt få eller inga projekt alls. Andra gånger så mycket att jag måste jobba dygnet runt i princip och har inte råd att tacka nej eftersom jag behöver inkomsten.
    Ingen tjänsteperson.
    Ingen sjuklön, måste alltså jobba även när jag är sjuk.
    Om jag trots allt är borta, tar någon annan jobbet och händer att de då vänder dig till den andra personen i framtiden.
    Man måste jobba för varje krona, inte som på kontor där man får betalt för den tid man är där. Jag får enbart betalt för det jag faktiskt åstadkommer.
    Blivit lurad av uppdragsgivare som inte betalar (långt ifrån ensam om detta) Gått miste om typ 75 000, inte kul. Särskilt som de fortfarande är i branschen.
    Måste fixa allt själv (utrustning, problem med utrustningen och allt annat som krävs. ja man får dra av det på skatten men det är en stor utgift)
    Massor med admin.
    Krångligt att deklarera (anlita någon, vilket kostar ytterligare pengar).
    Inga kollegor, så väldigt isolerande.

Ja, det var det jag kom på just nu. Har säkert mer.

Varför tar du ingen anställning på något företag då? 
  • Anonym (Frilansare)
    Anonym (För och nackdelar) skrev 2023-08-27 17:30:10 följande:
    Varför tar du ingen anställning på något företag då? 
    För att jag har hundar.
    Anonym (Frilansare) skrev 2023-08-27 17:41:43 följande:
    För att jag har hundar.
    Men bra ekonomi är väll mer viktigt än hundarna? 
  • Anonym (Frilansare)
    Anonym (För och nackdelar) skrev 2023-08-27 17:49:19 följande:
    Men bra ekonomi är väll mer viktigt än hundarna? 
    Har helt okej ekonomi, men måste arbeta hårt för den.
    Och nej, jag tycker att hundarna är superviktiga. Vilken fråga!! Om bra ekonomi är så viktigt för dig ska du dessutom pallra dig till kontoret och sluta drömma om Spanien, London, Thailand etc.
  • Anonym (B)

Jag hoppade av frilanslivet för över 20 år sedan och har inte ångrat mig en sekund. För ojämna inkomster, otrygghet vid sjukdom och försörjningsansvar var de största orsakerna. Det är inget chill tryggt liv att vara anställd, man måste prestera där också, men på det stora företag jag jobbar nu har vi projekt och sammanhang som jag aldrig hade kunnat få som frilansare.
    Vissa frilansare har fina uppdrag, andra kommer ni hitta bland fattigpensionärerna längre fram. 

Anonym (Frilansare) skrev 2023-08-27 17:51:57 följande:
    Har helt okej ekonomi, men måste arbeta hårt för den.
    Och nej, jag tycker att hundarna är superviktiga. Vilken fråga!! Om bra ekonomi är så viktigt för dig ska du dessutom pallra dig till kontoret och sluta drömma om Spanien, London, Thailand etc.
    Det går att tjäna bra utomlands med. :)
  • Anonym (Frilansare)
    Anonym (För och nackdelar) skrev 2023-08-27 17:54:52 följande:
    Det går att tjäna bra utomlands med. :)
    Gör det då! Du har väl tackat ja till till ditt fina kundtjänsterbjudande i Grekland? När går flyttlasset?
  • Familjesus

Säkert en massa dåligt med otrygghet, ekonomi etc för många. Det jag tänker många unga lockas av (och jag själv, fast jag är närmare 50) är friheten. Sen tror jag att det kan vara en falsk bild av frihet, många kan nog aldrig säga nej till jobb av rädsla att inte få uppdrag framåt.

Men är man i ett bristyrke kan det nog fungera bra. Sjuksköterskor exempelvis!

Tror annars det optimala är att vara på en arbetsplats där man kan jobba en del på distans och är det i projektform kanske man kan vara lite tjänstledig mellan uppdrag. Det pratas ju mycket om kompetensbrist framåt och så småningom kommer nog företagen vara tvungna att erbjuda flexibilitet för att locka de yngre. Undersökningar visar ju att den yngre generationen sätter annat före lön och långa vill absolut inte bli chef!

• Anonym (Annat slag)

Jag jobbar inte frilans på det klassiska viset men jag är en sån där hemsk "influenser" / youtuber.

Fördelen är så klart att jag gör det jag älskar. Nackdelen är att det kan vara ganska ensamt utöver parasociala relationer, som kan vara rejält creepy. 

Det finns fler för- och nackdelar, men jag behöver sova lite nu. Jag kan återkomma. 

• PH76

Jag är frilansare sedan 3 år tillbaka och har inte hittat någon nackdel än än så länge.

De främsta fördelarna jag tycker att jag har är:
    - väldigt fritt när jag kan ta semester när jag vill, så länge kunden är ok med det. Förra året tog jag 12 veckor 
    - ingen chef och inga anställda, jag är bara ansvarig mot kunden
    - rätt bra betalt och jag kan välja hur mycket jag vill ta i lön vs. utdelning och andra mer lågbeskattad möjligheter

Jag tycker om hur det fungerar men jag är inte emot att vara anställd heller om det är rätt roll och att ersättningen är på en bra nivå.

• PH76
    Anonym (B) skrev 2023-08-27 17:53:34 följande:

Jag hoppade av frilanslivet för över 20 år sedan och har inte ångrat mig en sekund. För ojämna inkomster, otrygghet vid sjukdom och försörjningsansvar var de största orsakerna. Det är inget chill tryggt liv att vara anställd, man måste prestera där också, men på det stora företag jag jobbar nu har vi projekt och sammanhang som jag aldrig hade kunnat få som frilansare.
    Vissa frilansare har fina uppdrag, andra kommer ni hitta bland fattigpensionärerna längre fram. 

Håller med, det är väldigt viktigt att man sätter av till tjänstpension även som egen, jag sätter av 150k per år till mig själv per år och 36k till frun. 
  • Anonym (Frilansare)
    PH76 skrev 2023-08-27 18:08:05 följande:
    Håller med, det är väldigt viktigt att man sätter av till tjänstpension även som egen, jag sätter av 150k per år till mig själv per år och 36k till frun. 
    Får jag fråga vilket yrke du är verksam inom? Att ligga på de intäkter du har är nog väldigt få förunnat. Jag menar, du avsätter nästan 200 000 i pension och tar 12 veckors semester. Medellönen i Sverige är ju mellan typ 300 000 och 390 000 per år, så jag tänker att du väldigt välutbildad eller varit väldigt framgångsrik på annat sätt.
  • PH76

Jag arbetar som projekt/programledare för större projekt inom gränslandet verksamhet/IT, eller ren interim management. En normalmängd så fakturerar jag strax över 200k ex moms.

De tolv veckorna förra året var lite av ett undantag, jag köpte sommarhus i Italien och det tog en del tid. Det var trist att läsa årsbokslutet och jag kommer inte landa på mer än 7 veckor i år.

• Studentpappa
    Anonym (Frilansare) skrev 2023-08-27 17:41:43 följande:
    För att jag har hundar.
    De flesta med hund har även ett fast jobb. Det går att kombinera.
    Ride it like you stole it
  • Fjäril kär

Nu är jag 45 år och jag har erfarit att i min ålder är det få som frilansar.  Antingen har man ett lönsamt yrke som gör det mödan värt eller så är det nån med ålderskris som bryter sig loss och testar något nytt.

Min erfarenhet är att frilans gör man som ung utan ansvar i övriga livet. Men sen när man blir lite äldre och vill bo i hus, skaffa barn etc så inser många att det inte funkar att betala fasta kostnader och vardagligt liv  med en osäker inkomst nån gång var tredje månad efter avslutat uppdrag som dessutom kräver närvaro dygnet runt...  då söker många fast jobb med fasta tider, fast lön och där livet går att planera.  

• PH76
    Fjäril kär skrev 2023-08-28 10:55:11 följande:

Nu är jag 45 år och jag har erfarit att i min ålder är det få som frilansar.  Antingen har man ett lönsamt yrke som gör det mödan värt eller så är det nån med ålderskris som bryter sig loss och testar något nytt.

Min erfarenhet är att frilans gör man som ung utan ansvar i övriga livet. Men sen när man blir lite äldre och vill bo i hus, skaffa barn etc så inser många att det inte funkar att betala fasta kostnader och vardagligt liv  med en osäker inkomst nån gång var tredje månad efter avslutat uppdrag som dessutom kräver närvaro dygnet runt...  då söker många fast jobb med fasta tider, fast lön och där livet går att planera.  

Intressant, i min omgivning så är det precis tvärt om.  Är man är ung så har man ingen direkt kunskap att sälja som frilans. Alla de jag känner som frilansar har börjar efter 40 och har så haft en relativt bra karriär som anställda management/IT konsulter, alternativt chefer innan.
  • Studentpappa
    PH76 skrev 2023-08-28 11:16:39 följande:
    Intressant, i min omgivning så är det precis tvärt om.  Är man är ung så har man ingen direkt kunskap att sälja som frilans. Alla de jag känner som frilansar har börjar efter 40 och har så haft en relativt bra karriär som anställda management/IT konsulter, alternativt chefer innan.
    Kan ju vara avhängt vad det innebär att "frilansa". Jag kopplar det till journalister etc. med tillfälliga knäck.

I min bransch är det också vanligt och lukrativt när man blivit etablerad och efterfrågad. Men ingen kallar sig frilansare utan konsult/egen även om det i praktiken är samma sak. 

Unga knegare kör ju ofta f-skatt och hoppar runt tills de hittar ett fast jobb. 
    Ride it like you stole it
  • PH76
    Studentpappa skrev 2023-08-29 22:05:04 följande:
    Kan ju vara avhängt vad det innebär att "frilansa". Jag kopplar det till journalister etc. med tillfälliga knäck.

I min bransch är det också vanligt och lukrativt när man blivit etablerad och efterfrågad. Men ingen kallar sig frilansare utan konsult/egen även om det i praktiken är samma sak. 

Unga knegare kör ju ofta f-skatt och hoppar runt tills de hittar ett fast jobb. 
    Ja så kan det såklart vara, jag buntar ihop alla under frilans.
Svar på tråden Många av yngre generationen är frilansare hellre än att sitta på 9-5 jobb samma arbetsplats. För och nackdelar?