• svanilj

er "guldkant" i vardagen

Nu närmar sig hösten och det kanske inte bara är jag som ev kan bli lite deppig och omotiverad under årstiderna som väntas. Jag tänker att vi här kan samla sådant som man själv gör för att få en guldkant på vardagen. Stort som smått. Oskyldig

• Svar på tråden er "guldkant" i vardagen
  • Pixie99
    svanilj skrev 2023-08-27 18:55:20 följande:
    er "guldkant" i vardagen

Nu närmar sig hösten och det kanske inte bara är jag som ev kan bli lite deppig och omotiverad under årstiderna som väntas. Jag tänker att vi här kan samla sådant som man själv gör för att få en guldkant på vardagen. Stort som smått. Oskyldig

För mig är det att göra något snällt för någon. Det behöver inte vara något stort, bara att oombett hämta en kopp kaffe till en kollega från automaten, säga någon liten komplimang till en främling eller berömma någon för något som de har gjort hundra gånger förr men aldrig fått någon cred för det. Och sedan måste man snabbt gå därifrån så inte personen tror att de förväntas göra eller säga något tillbaks. Jag inbillar mig att de då behåller den där varma känslan inombords och kanske ger den vidare till någon annan.
  • Postman

Åka iväg och se på hockey, fiska eller gå ut och ta en öl och äta något gott. En god whisky av fint märke och årgång piggar alltid upp också. 

• Mrs Moneybags

Börja dagen på ett cafe ibland, det är mysigt. 

Gå och simma i badhus. 

Gå på bio.

Samla sina kompisar för en vinkväll med goda ostar och andra delikatesser. Skål

• Anonym (Fia)

Jag har tagit ledig två fredagar i höst för att kunna ta en långhelg ute i naturen med min sambo. Vi gjorde det förra hösten också och det gav otroligt mycket energi. Åker åt nåt håll där vädret verkar vara bra och vandrar, tältar, dricker vin framför en öppen eld på kvällen. Så mysigt!

• Agda90

Spendera tid med min familj. Våra barn är 16 och 12 och vi är väldigt noga med att spendera tid tillsammans. I helgen var vi ute och vandrade. Att lämna vardagens alla måsten och spendera tid tillsammans, att lyssna på varandra, skratta tillsammans och göra något enkelt och bara vara är så otroligt skönt och viktigt. 

Jag gjorde inget med mina föräldrar. De var för upptagna med att titta på tv. Så jag och min man är väldigt måna om att våra barn inte ska få den upplevelsen med sig hemifrån. 

• Anonym (Låter underbart)
    Agda90 skrev 2023-08-28 15:04:56 följande:

Spendera tid med min familj. Våra barn är 16 och 12 och vi är väldigt noga med att spendera tid tillsammans. I helgen var vi ute och vandrade. Att lämna vardagens alla måsten och spendera tid tillsammans, att lyssna på varandra, skratta tillsammans och göra något enkelt och bara vara är så otroligt skönt och viktigt. 

Jag gjorde inget med mina föräldrar. De var för upptagna med att titta på tv. Så jag och min man är väldigt måna om att våra barn inte ska få den upplevelsen med sig hemifrån. 

Åh vad underbart det låter. Det är min dröm också. Men med tre npf-ungdomar får man vara nöjd om man kan äta middag utan bråk en fredag eller lördag.

Minns med glädje all tid vi var i skogen när de var små och sams. Tänker att någonstans långt därinne har de kvar positiva minnen från detta. För jag är också övertygad om att det är viktigt att uppskatta enkla saker, särskilt att vara i naturen. 
  • Anonym (Vardagsmyset)

Oj det är mycket...

Jag fyller år i September och då brukar jag ta semester den dagen och göra något bara för mig. Varit olika saker under åren exempelvis Ta en dagkryssning och äta lyxfrukost, åka till något fint konditori och köpa den lyxigaste tårtbiten, boka in mig på dagspa, ta en av vaxholmsbåtarna ut till mysig skärgårdsö och ha med plockpicknick med lite flaska bubbel...

På vardagsmorgnarna brukar jag tända ljus, sätta barnens och mina kläder på elementet, sätta på mysig lugn musik innan jag väcker dem. (Detta gjorde jag även när jag var själv)
    Ibland tar vi med oss frukost och sitter och äter den ute (på något mysigt ställe på vägen till skola och jobb). På vintern varm choklad i snön.

På måndagar har vi måndagsmys (för att göra starten på veckan lättare)
    Det kan innebära grönsaker och dipp innan maten och fruktsallad/smoothie till efterrätt och sen spelar vi sällskapsspel eller ser på film tillsammans.

Minst en gång i månaden har vi Familjetestet, vi testar olika saker och röstar familjens favorit
    Exempelvis bästa colan, smak på ballerinakakan, chipsdippen, glassnyheter (främst på våren) etc etc...

Sen brukar vi hitta något som vi följer, som Sveriges mästerkock, idol, talang, på spåret, Masked singer och gör det som en mysig grej
    Detta går ju utmärkt att göra med ett kompisgäng.

Jag är med i en bokklubb som träffas och läser en ny bok var 5e vecka. Vi träffas och dricker te och diskuterar boken...
    Under pandemin gjorde vi det över zoom.

Sen brukar jag välja en dag varannan vecka då jag pysslar om mig själv lite med fotbad, hårinpackning, ansiktsmask etc etc. Tänder ljus i badrummet, har fin choklad, gott bubbel och mysig musik...som ett hemmaspa....

• Anonym (Cissi)

Jag tycker att hösten är en enda stor guldkant i sig själv. Så kravlöst och man får lov att bara vara!

• Anonym (onanitjej)

Det blir mer onanerande ute på uteplatsen nu i skydd av mörkret.
    Folk som går förbi på andra sidan staketet bara någon meter ifrån. 
    Det är guldkant.
    Likaså kan man passa på o leka lite när man är ute i skog o mark,
    på en brygga på morgonkvisten utan att behöva avbryta men ändå ha spänningen kvar.
    Det blir också lättare att hålla koll på grannarna, sån underhållning ger ju också guldkant.
    Jag har som regel att på vinterhalvåret inte dricka alkohol medan det är ljust, det blir roligare då. 
    Det blir också lättare att göra sina behov genom fönstret på natten o samtidigt vädra lite utan att bli påkommen. 
    Höst o vinter kan verkligen ge en guldkant.

Svar på tråden er "guldkant" i vardagen