• Little Ms Chatterbox

Vad betyder procentsatsen i svaret från tillväxtultraljud?

Idag har jag varit på mitt första tillväxtultraljud, är i v.27+3. Förra gången jag var gravid fick jag havandeskapsförgiftning och blev snittad i v. 30+4 (uppskattad till ca 1500g och vägde 2036g några dagar senare vid födseln) och som en del i de extra kollerna som dom gör för att minimera riskerna vid denna graviditeten är att kolla tillväxten eftersom HF kan orsaka tillväxthämning.
    Vi fick svaret att allt såg bra ut hittills, uppskattad vikt 1400g, tillväxten var 25%.
    Och då undrar jag, 25% av vad? Det är första gången på detta barnet som dom mäter om man bortser från det vanliga UL som gjordes i v.18. Jämnför dom med normalbarn i samma vecka? Eller ve och fasa, barnet väger 25% av den förväntade totala födselvikten? (inget mattegeni men jag får det till ca 5600g!)
    Är det någon som vet vad det betyder?

• Svar på tråden Vad betyder procentsatsen i svaret från tillväxtultraljud?
  • Santisen

De utgår väl från vad ett barn beräknas väga i den veckan.
    Så ditt barn väger 25% mer än vad ett barn ska väga.

• Santisen

Jag var på ul i v 28+3 och då vägde bebisen 1200...det var -7%
    första graviditeten så gjorde jag ul i v 29+2 och då vägde bebisen 1375.. +3%

• Hattifnattentanten

Procentsatsen brukar vara jämfört med normalstora barn i samma tid. Så jag tolkar det som att det är 25% större än "normalt", sedan är det ett ganska stort spann där det får skilja för att det inte ska vara "för stort". Får du gå fler gånger på tillväxtkontroller så är det den där procentsatsen som de kommer att jämföra emot för att se om barnet växer som det ska.

• Little Ms Chatterbox

Jag fick en ny tid direkt, i slutet av april. eftersom allt såg bra ut så tyckte läkaren att det räckte med var 4:e vecka, om det inte uppstår komplikationer, då ville hon att jag skulle komma varannan vecka. Hoppas inte det för tänk om jag går tiden ut(blir ju minst 6-7 st till isf.), det tar ju bort allt det spännande med att få "tjuvkika in"

TACK FÖR ALLA SVAR!

• Mom2BeAgain

Då jag väntade min son, uppskattades han att väga 26% större än "normalt" - men när han kom BF+7, vägde han bara 4255g. Man ska alltså inte lita sig blint på tillväxt-UL - det är sällan exakta mått.

Svar på tråden Vad betyder procentsatsen i svaret från tillväxtultraljud?