Är 55 nu och man, men när jag var runt 35 började jag toksvettas på huvudet, rygg, bröst och mage. Hade alltid med mig handduk för att kunna torka framförallt håret når jag kom hem till någon eller någon annan aktivitet, för håret var genomblött och det rann svett ner i både ansiktet och nacken/längs ryggen. Väldigt jobbigt, inte minst socialt även om aldrig någon just sa något om det.
Även ombytes-t-shirt/-skjorta fanns alltid med när jag skulle hemifrån. I och med att jag skötte min hygien blev aldrig svetten gammal och ingrodd med dålig lukt som följd, så jag uppfattades nog ändå inte som äcklig. Märkligt nog svettades jag nästan inte alls om händer, fötter och armhålor dvs. områden där så gott som alla människor svettas. Skulle säga att jag nog svettades mindre än genomsnittspersonen om de kroppsdelarna och kunde utan problem gå i tunga, täta skyddsskor på mitt dåvarande jobb utan att bli svettig om fötterna medan alla andra ständigt klagade över hur jobbigt varma och täta skorna var.
Nåväl, till slut remitterades jag av min vårdcentral till neurologmottagningen här i stan. Där undersöktes jag noga, men det kunde aldrig klart fastställas vad den överdrivna svettningen egentligen berodde på. Möjligen kunde det bero på psykofarmaka som även jag tagit periodvis, men precis som i ditt fall fortsatte svettningarna när jag var utan medicinerna.
Däremot skrev läkaren, som undersökt mig, ut Oxybutynin, tabletter mot bl.a. överdriven svettning. Jag började förväntansfullt genast ta dem - och tada - de gjorde under. Svettningarna upphörde inte helt, men reducerades kraftigt, så att jag inte längre var genomblöt i håret och måste ha såväl handduk som ombyte med vart jag än gick. Det blev klart hanterbart, måste jag säga.
Har du varit hos en neurolog? Kanske kunde du påtala det här som jag berättat och att jag fått så bra hjälp av Oxybutynin?
Jag vet hur jobbigt det är med sådana svettningar och önskar att även du fick bukt med eländet.
Oxybutynin i FASS: https://www.fass.se/LIF/product?ignoreHandleMobile=true&nplId=19980306000011&userType=2