• Anonym (TS)

Långtidsamning, normalt att mensen strular?

Ammar fortfarande min 1,5-åring. Haft mens sen han var 2,5 månader men den har strulat en del. Mellanblödningar, nån jättekort cykel osv ..
    Och nu är den snart en vecka sen. Har testat och är inte gravid. 

Är det normalt att amningen påverkar mensen fortfarande när barnet är så här gammalt och äter mat? 

Han har iförsej börjat amma lite mer på natten igen senaste tiden , kan det vara det som påverkar? 
    Eller borde jag kolla upp så inte nått annat är fel? Är 36 år så det borde väl inte vara åldern än eller kan det vara det? 

• Svar på tråden Långtidsamning, normalt att mensen strular?
  • Räkan77

Jag har inte fått tillbaka mensen så länge barnen nattammat, som längst 18 månader. Sen har den kommit som vanligt även fast barnen dagammat. Så för mig har nätterna varit avgörande. 

• Anonym (TS)
    Räkan77 skrev 2023-08-28 23:14:12 följande:

Jag har inte fått tillbaka mensen så länge barnen nattammat, som längst 18 månader. Sen har den kommit som vanligt även fast barnen dagammat. Så för mig har nätterna varit avgörande. 

Tack för svar! Läst nånstans att nattamning påverkar mest.. Jag fick ju tillbaks mensen väldigt tidigt trots att jag helammade då, så var det med mitt äldre barn också.. men den har inte varit helt regelbunden.

Det kanske är så att den är sen nu för att han har ammat lite mer på natten senaste tiden

• Anonym (Trebarnsmamman)

För mig var mensen borta helt tills 2-3 månader efter avslutad amning. Ammade mellan 12 och 18 månader. Sen hoppade den igång. Men det verkar vara väldigt olika det där.

• Cereal Killer

För mig har mensen kommit tillbaka när jag slutat helamma. Med ena barnet blev den regelbunden direkt trots att jag fortfarande ammade mycket och med andra blev den inte regelbunden förrän barnet var nästan 2 och jag slutade amma helt. 

Svar på tråden Långtidsamning, normalt att mensen strular?