• Anonym (Syster)

Hur mycket alkohol är normalt att dricka?

Jag är orolig för en person i min närhet. 

Hon kan utan problem dricka en hel flaska vin själv och då inte vara märkbart berusad alls utan sedan gå ut på krogen och fortsätta att dricka. En flaska motsvarar 25 cl sprit.

Hon kan dricka rosévin i en sportdryckflaska klockan 10 på dagen själv på tunnelbanan innan hon ska träffa kompisar. Främst på helgen då men både lördagar och söndagar 10 på förmiddagen.

Hon har väldigt många alkoholister i familjen om man ska se det från ett genetiskt perspektiv. 

Framförallt har hon sagt många gånger att hon inte ska dricka alls då det ger henne kraftig ångest. Men så drar hon ut på krogen gång på gång iaf. Sedan mår hon ju skit sedan också men nästa gång ska det bli annorlunda. 

• Svar på tråden Hur mycket alkohol är normalt att dricka?
  • Anonym (Em)

Att dricka en flaska vin innan man ska ut på krogen är ju inget konstigt. Däremot att dricka vin kl 10 på morgonen innan man ska träffa vänner. Inte normalt. 

• Anonym (Syster)
    Anonym (Em) skrev 2023-08-29 11:13:33 följande:

Att dricka en flaska vin innan man ska ut på krogen är ju inget konstigt. Däremot att dricka vin kl 10 på morgonen innan man ska träffa vänner. Inte normalt. 

Fast om hon dricker 25 cl sprit innan krogen och efter det dricker hon ju 20 cl sprit till. Det är ju nästa en halv liter ren sprit. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Em) skrev 2023-08-29 11:13:33 följande:

Fast om hon dricker 25 cl sprit innan krogen och efter det dricker hon ju 20 cl sprit till. Det är ju nästa en halv liter ren sprit. 
  • Anonym (Ann)

Jag kan inte dricka en hel flaska vin själv utan att spy rejält.  Och att dricka på morgonen verkar vara en stor varning om att hon är utanför gränsen.

• Anonym (S)

Håller med här. I yngre ålder var jag lite mer tålig och kunde nog dricka en flaska innan utgång på förfesten. Idag är jag lite mer lättpåverkad och känner av en flaska men hur pass berusad beror på hur fort den dricks så klart. Under en längre kväll, ingen större berusning. Känner en del som det i princip inte märks alls på.
    Dricka på morgonkvisten innan man ska träffa kompisar, helt klart inte normalt.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (S) skrev 2023-08-29 11:22:26 följande:

Håller med här. I yngre ålder var jag lite mer tålig och kunde nog dricka en flaska innan utgång på förfesten. Idag är jag lite mer lättpåverkad och känner av en flaska men hur pass berusad beror på hur fort den dricks så klart. Under en längre kväll, ingen större berusning. Känner en del som det i princip inte märks alls på.
    Dricka på morgonkvisten innan man ska träffa kompisar, helt klart inte normalt.
    Enligt rekommendationerna så ska man inte dricka mer än 3 standardglas per tillfälle. En flaska är ju 5 standardglas och sedan blir det extra mycket sedan på krogen. Bara den grejen räknas till riskbruk
  • Anonym (Billy)

Jag kan dricka en flaska vin lch sen mer. Det är ju utslaget på många timmar. Men det hela handlar om hur ofta man gör det och hur man beter sig när man är påverkad.

att dricka ensam och ur en pet-flaska tidigt på dagen är en varningssflagga och en annan sak

• Anonym (Syster)
    Anonym (Billy) skrev 2023-08-29 11:52:35 följande:

Jag kan dricka en flaska vin lch sen mer. Det är ju utslaget på många timmar. Men det hela handlar om hur ofta man gör det och hur man beter sig när man är påverkad.

att dricka ensam och ur en pet-flaska tidigt på dagen är en varningssflagga och en annan sak

Fast det räknas ju till riskbrukskonsumtion att dricka så mycket om det är minst en gång i veckan? 
  • Anonym (123)

Skulle säga riskbruk. Sen vad som är normal konsumtion vad det gäller alkohol är ju väldigt olika beroende på vilka referensramar man har med sig bland annat från uppväxten. 

• Anonym (Billy)
    Anonym (Syster) skrev 2023-08-29 12:03:11 följande:
    Fast det räknas ju till riskbrukskonsumtion att dricka så mycket om det är minst en gång i veckan? 
    Absolut, dricker sällan så stora mängder varje vecka.

hur gammal är din syster och vad säger hon när du tar upp hennes alkoholvanor med henne?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Billy) skrev 2023-08-29 16:33:25 följande:
    Absolut, dricker sällan så stora mängder varje vecka.

hur gammal är din syster och vad säger hon när du tar upp hennes alkoholvanor med henne?
    23. Alla i vår släkt och familj dricker mer vilket hon har rätt i 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Syster) skrev 2023-08-29 11:44:36 följande:
    Enligt rekommendationerna så ska man inte dricka mer än 3 standardglas per tillfälle. En flaska är ju 5 standardglas och sedan blir det extra mycket sedan på krogen. Bara den grejen räknas till riskbruk
    Jag tycker att Systembolagets uppgifter är lite konstiga, för de flesta människor jag känner skulle i så fall ha ett riskbruk. Men det är människor som har bra jobb, är skötsamma, tar hand om sina barn på ett bra sätt o.s.v. - så jag undrar om det stämmer. Eller så handlar det om att det tär på kroppen på sikt, och att det är därför de nivåerna betraktas som "riskbruk"? Eller så vill de bara hålla tillbaka folks drickande genom skrämsel.
  • Anonym (M)

Det jag reagerar på som jag tycker är anledning till oro är

- Dricker kl 10 på förmiddagen på tunnelbanan varje helg, lördag + söndag + utgång på kvällen då om jag förstått rätt. (Förstår inte ens hur hon orkar vara ute redan kl 10 dagen efter och dricka och träffa kompisar efter en utekväll). 

- Att det sker varje helg

- Att hon verkar må väldigt dåligt pga sitt beteende och få kraftig ångest av det samt gång på gång lova att ändra på sitt beteende utan att klara det, hon verkar medveten om hennes problematik (ångest av alkohol, speciellt om man druckit mycket kan alla få någongång. Speciellt om något dåligt hänt, men det är en annan sak).

- Att det finns väldigt många alkoholister i hennes släkt

Tycker du har rätt till oro.

Mängden alkohol betyder inte så mycket (alla tål olika mycket helt enkelt, olika kroppar, kan bero på hur man ätit och sovit. Det är hur ofta och hur man reagerar och beter sig av alkohol som betyder något, min åsikt då.

• Anonym (M)

Sedan tycker jag inte vin & öl är samma sak som sprit. Båda är så klart alkohol men sprit är betydligt starkare. Hör egentligen inte till saken så förlåt men ville bara säga det eftersom du skrev att hon drack ca 1 liter ren sprit. Hoppas hennes beteende upphör :(

• Anonym (Syster)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-30 03:12:21 följande:
    Jag tycker att Systembolagets uppgifter är lite konstiga, för de flesta människor jag känner skulle i så fall ha ett riskbruk. Men det är människor som har bra jobb, är skötsamma, tar hand om sina barn på ett bra sätt o.s.v. - så jag undrar om det stämmer. Eller så handlar det om att det tär på kroppen på sikt, och att det är därför de nivåerna betraktas som "riskbruk"? Eller så vill de bara hålla tillbaka folks drickande genom skrämsel.
    Jag skulle säga att du har väldigt mycket fördomar om missbrukare. finns väldigt många missbrukare som verkligen dricker för mycket och är riktigt högpresterande. I vår släkt så är väl normen att man kan köpa bostadsrätter till sina barn kontant  för 6 miljoner och samtidigt supa massor och dagligen. Det finns ingen motsättning 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (M) skrev 2023-08-30 04:11:34 följande:

Sedan tycker jag inte vin & öl är samma sak som sprit. Båda är så klart alkohol men sprit är betydligt starkare. Hör egentligen inte till saken så förlåt men ville bara säga det eftersom du skrev att hon drack ca 1 liter ren sprit. Hoppas hennes beteende upphör :(

Nja jag skrev en halv liter. Men det är ju omvandlat från vin och andra saker. En vinflaska motsvarar 25 cl sprit. Dricker du två flaskor själv så blir det omvandlat i spritmängd en halv liter. Det blir inte mindre starkt för att du dricker ner större volymer men svagare. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Syster) skrev 2023-08-30 06:33:00 följande:
    Nja jag skrev en halv liter. Men det är ju omvandlat från vin och andra saker. En vinflaska motsvarar 25 cl sprit. Dricker du två flaskor själv så blir det omvandlat i spritmängd en halv liter. Det blir inte mindre starkt för att du dricker ner större volymer men svagare. 
    Okej 1/2 liter då. Menade inte så du missförstod nog. Kanske inte var tydlig. Det jag menar är att dricker man ren sprit typ vodka, motsvarande mängden i en vinflaska så blir man nog ganska bra mycket mer påverkad/full. Eftersom vin är en annan typ av alkohol och svagare. Menar alltså inte att man kan dricka 5 flaskor vin och fortfarande bli mindre full. Hör sällan folk prata om vin som "sprit"

Skulle någon säga att den druckit en hel flaska sprit Skulle jag tänka på t.ex vodka, whiskey,  Skulle inte tro att den menar en flaska vin. Men jag förstår vad du menar. Typ ren alkohol mängd
  • Anonym (123)
    Anonym (Syster) skrev 2023-08-29 18:24:05 följande:
    23. Alla i vår släkt och familj dricker mer vilket hon har rätt i 
    Ok, ja där har du ju svaret på vad som hon anser vara en normal konsumtion. Det är intressant i sig att du själv har en annan referens. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (M) skrev 2023-08-30 09:12:29 följande:
    Okej 1/2 liter då. Menade inte så du missförstod nog. Kanske inte var tydlig. Det jag menar är att dricker man ren sprit typ vodka, motsvarande mängden i en vinflaska så blir man nog ganska bra mycket mer påverkad/full. Eftersom vin är en annan typ av alkohol och svagare. Menar alltså inte att man kan dricka 5 flaskor vin och fortfarande bli mindre full. Hör sällan folk prata om vin som "sprit"

Skulle någon säga att den druckit en hel flaska sprit Skulle jag tänka på t.ex vodka, whiskey,  Skulle inte tro att den menar en flaska vin. Men jag förstår vad du menar. Typ ren alkohol mängd

Nej du missförstår nu tror jag. 

Om du dricker en flaska vin så motsvarar det 25 cl vodka, ren sprit då alltså. Du kan halsa en flaska vin och du känner för det eller dricka vodka som du blandar ut med typ apelsinjuice.

Så jag pratar om vad vinflaskan motsvarar i vodka mängd. 

Sedan försöker vissa argumentera sin alkoholkonsumtion som finare och fulare. Som att man bara dricker vin eller öl men aldrig ren sprit? Sedan kan ju personen dricka 36 Starköl på en kväll. Det är inte bättre. Levern och kroppen kommer inte heller bry sig om du va glad eller ledsen när du drack, eller om du va ensam eller med sällskap, eller om det va öl, vin eller vodka. 

• Anonym (M)
    Anonym (Syster) skrev 2023-08-30 09:37:42 följande:

Nej du missförstår nu tror jag. 

Om du dricker en flaska vin så motsvarar det 25 cl vodka, ren sprit då alltså. Du kan halsa en flaska vin och du känner för det eller dricka vodka som du blandar ut med typ apelsinjuice.

Så jag pratar om vad vinflaskan motsvarar i vodka mängd. 

Sedan försöker vissa argumentera sin alkoholkonsumtion som finare och fulare. Som att man bara dricker vin eller öl men aldrig ren sprit? Sedan kan ju personen dricka 36 Starköl på en kväll. Det är inte bättre. Levern och kroppen kommer inte heller bry sig om du va glad eller ledsen när du drack, eller om du va ensam eller med sällskap, eller om det va öl, vin eller vodka. 

Nej du missförstår faktiskt. Jag hör vad du säger och säger ja det är sant men nu skriver du blanda ut vodkan. Om man dricker 1 flaska vin eller exakt samma mängd vodka eller whiskey rent och inte utblandat så är det starkare och man blir fullare. Försöker också säga att hör man att någon t.ex druckit en hel flaska sprit själv då tänker man oftast inte på att någon druckit en flaska vin, inte så vanligt att man hör någon kalla vin för sprit. NEJ jag anser det absolut inte finare med vin än med whiskey eller vodka osv pratar om styrkan. Och 36 öl är galet mycket enligt mig. Och skulle någon då dricka 36 glas ren outspädd sprit skulle det vara ännu värre. Men så länge man dricker samma mängd alkohol så är det samma för kroppen. Jag kommer släppa denna diskussionen nu. Lycka till med din syster och hoppas att hon får hjälp och blir bra.
Svar på tråden Hur mycket alkohol är normalt att dricka?