• Anonym (Press)

Hjälp hur få bukt med tandpressning

Pressar o spänner käken vid stress både dag o natt o har börjat få skitont.

Hat gjort egen bettskena men tycker nästan d blir värre av den.

Gör värsr ont på en sida, värk i käke och mot öra.

Tips på hur man blir av med värken?

• Svar på tråden Hjälp hur få bukt med tandpressning
  • Tecum

Kontakta tandläkaren så du får en bättre bettskena, något annat sätt vet jag inte.

• Anonym (Mamma Mu)

Inga bra tips mer än att ta reda på bakomliggande orsaker bakom den underliggande stressen.

Jag gör likadant och har bitit sönder flera tänder, har både arbetsrelaterad som ekonomisk stress som påverkar och svårt att göra något åt.

Brukar se till att stress av musklerna med stretchning och ska ta hjälp av massör 

• Anonym (42 år)

Jag fick bettskena i tonåren och sover fortfarande med skena varje natt. Kan inte ens somna på soffan en halvtimme utan att jag vaknar och kan ha bitit mig i kinden så det är ett måste med skena.
    Jag stressar också i perioder och kan känna av ändå att jag har varit spänd, det känns i käken när jag vaknar. Men att sova utan är inte ett alternativ. Somnar gärna på spikmatta och yogar ibland, då upplever jag att nattsömnen blir lugnare.

• Anonym (Lis)

Drick vin, då slappnar du nog av.😉
    Skämt åsido, Gå till läkare, tandläkare. Kolla upp orsaken till det. 

Botox kan hjälpa.

• Anonym (Pressaren)

Jag undrar exakt samma sak som du!

I en vecka nu igen har jag vaknat på nätterna av att tänderna gör ont för att jag pressar så hårt. Imorse vaknade jag med halva kinden som satt inklämd mellan övre och nedre tänderna ändå fram till framtänderna.

Jag är livrädd för att bita sönder mina tänder! Jag har fått flera bettskenor på sistone men jag tycker att smärtan är värre med skenorna för då sitter smärtan i tänderna i i dagar medans smärtan går över på en halv dag utan. Jag vet att jag måste ha skena ändå för att skydda tänderna så nu väntar jag på att kunna ta mig till hemlandet och få en ny igen under hösten. Skenorna jag har just nu kan jag inte använda alls.

Jag gjorde övningar för käkarna som skulle slappna av käken men har slarvat med dom ett tag. Jag vet inte ens om det hjälper men jag borde nog göra det igen.

Spikmatta hjälper det att inte pressa tänder?

Har ni ont i käkarna eller tänderna? För mig sitter smärtan i tänderna på natten och morgonen.

• Anonym (Press)
    Anonym (Pressaren) skrev 2023-08-29 21:11:46 följande:

Jag undrar exakt samma sak som du!

I en vecka nu igen har jag vaknat på nätterna av att tänderna gör ont för att jag pressar så hårt. Imorse vaknade jag med halva kinden som satt inklämd mellan övre och nedre tänderna ändå fram till framtänderna.

Jag är livrädd för att bita sönder mina tänder! Jag har fått flera bettskenor på sistone men jag tycker att smärtan är värre med skenorna för då sitter smärtan i tänderna i i dagar medans smärtan går över på en halv dag utan. Jag vet att jag måste ha skena ändå för att skydda tänderna så nu väntar jag på att kunna ta mig till hemlandet och få en ny igen under hösten. Skenorna jag har just nu kan jag inte använda alls.

Jag gjorde övningar för käkarna som skulle slappna av käken men har slarvat med dom ett tag. Jag vet inte ens om det hjälper men jag borde nog göra det igen.

Spikmatta hjälper det att inte pressa tänder?

Har ni ont i käkarna eller tänderna? För mig sitter smärtan i tänderna på natten och morgonen.

Upplever samma efter skenan. När jag tar bort skenan på morgonen känns hela tandraden öm och svullen. Men jag får även ont i käkmuskeln och ont när jag gapar. Nu värker det hela dagarna nästan så vet inte hur jag ska göra. Jag har kommit på mig själv med att sitta och spänna käkarna, jag gör det omedvetet och slappnar inte av. 
  • Anonym (Press)
    Tecum skrev 2023-08-29 17:38:47 följande:

Kontakta tandläkaren så du får en bättre bettskena, något annat sätt vet jag inte.

Men hjälper det mot pressandet, dvs musklerna blir de ändå inte lika trötta? Tänderna skyddas såklart men jag får värk i käken av allt spännande.
  • Anonym (Press)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2023-08-29 17:41:16 följande:

Inga bra tips mer än att ta reda på bakomliggande orsaker bakom den underliggande stressen.

Jag gör likadant och har bitit sönder flera tänder, har både arbetsrelaterad som ekonomisk stress som påverkar och svårt att göra något åt.

Brukar se till att stress av musklerna med stretchning och ska ta hjälp av massör 

Hur stretchar du käkmusklerna?
  • Anonym (Press)
    Anonym (42 år) skrev 2023-08-29 20:23:33 följande:

Jag fick bettskena i tonåren och sover fortfarande med skena varje natt. Kan inte ens somna på soffan en halvtimme utan att jag vaknar och kan ha bitit mig i kinden så det är ett måste med skena.
    Jag stressar också i perioder och kan känna av ändå att jag har varit spänd, det känns i käken när jag vaknar. Men att sova utan är inte ett alternativ. Somnar gärna på spikmatta och yogar ibland, då upplever jag att nattsömnen blir lugnare.

Får du ont i käkmusklerna framför örat? Det är värst på mig. 
  • Anonym (Press)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-29 20:30:59 följande:

Drick vin, då slappnar du nog av.😉
    Skämt åsido, Gå till läkare, tandläkare. Kolla upp orsaken till det. 

Botox kan hjälpa.

Vad menar du att orsken kan vara till det? 
    Ja har hört att en del kan ta botox, men botox är skrämmande.
Svar på tråden Hjälp hur få bukt med tandpressning