• Hilma

Har ni fått era djupintervjuer tolkade hos psykolog ?

Har ni fått era djupintervjuer tolkade hos psykolog ?

Kram Hilma

• Svar på tråden Har ni fått era djupintervjuer tolkade hos psykolog ?
  • Wubbie

Ja, tar inte alltid utredaren/na till den hjälpen då de använder sig av djupintervjuformen vid hemutredningen?

• Hilma

Hej !

Inte alla. Tycker dock att det är positvt att en utomstående får se materialet.

• Maja Nika

Nej, i min kommun gör man inte så. De enda jag känner till är ett undantag. Det gällde ett par som har så olika personligheter att utredarna tog hjälp utifrån.

• Wubbie

Håller med Hilma! Jättebra att någon mer tittar på det, som är helt utomstående.

• Södertjejen

Hos oss gjorde de inte det, men det kan ju vara olika. Har de angett någon orsak?

• Marie IE B

Har aldrig hört talas om att man blandat in psykolog. Nu gjorde vi heller inte djupintervju utan fick istället skriva en levnadsberättelse.

• Curry66

När jag kontaktade vår kommun angående adoption, så nämnde kvinnan på socialnämnden att en psykolog "kollar en". Blev dock inte riktigt klok på om det var så att man träffade honom/henne eller att dom bara gick igenom ens svar. Vad hon däremot sa var att det var för få hjälp om det fanns något i ens relation som dom bedömde inte var helt okej, och det är ju jättebra tycker jag. Kände att det skulle ses som något positivt, en hjälp att vara maiximalt förberedd för adoptionen.

• mammatillvictor

Nä, det har hon inte gjort, vår hemutredare, det är nog bara i väldigt speciella fall. Vad har hon gett för anledning för er??

• en glad

Seriöst genomförda djupintervjuer skall tolkas av psykolog. Det ingår i själva metoden!

• Xsa

Att en psykolog tolkar djupintervjun ingår i metoden.

En psykolog var med och tolkade min djupintervju när jag gjorde hemutredning 2003.

• mammatillvictor

En glad: Så du menar att vår hemutredning inte är seriös???

• Lillsyrran

Hej!!!
    Vi ska göra vår djupintervju nu på fredag 12/5 och sedan ska den tolkas av en psykolog.

• MBert

Det ingår inte i "metoden". Det finns inga krav på utvärdering av psykolog.

Jag skulle vilja uttrycka det så här, att de hemutredare som är osäkra på att själva tolka intryck anlitar en psykolog. Och då menar jag inte att de bestämmer det själva och från fall till fall utan att kommunen tagit ett beslut om det generellt.

Jag tycker det är bra om man kan inse det och anlita en psykolog, men det behöver inte vara mindre seriöst bara för att man inte gör det!
    Det beror väl också på hur mycket hemutredningar som görs. I en liten kommun som inte gör många utredningar (och utredaren är osäker) tycker jag det är bra att det ges en "second opinion".

• mammatillvictor

Vår utredare har jobbat som hemutredare i över 30 år. Hon har inte ens nämnt något om någon psykolog. Däremot har vi gjort en psykologutredning och fått ett intyg om att vi är lämpliga som förälder men bara för att vårt land vi ska adoptera ifrån kräver ett sådant.

• en glad

När Anna-Lisa Kälvesten (som ingick i forskarkretsen runt "Skå-Gustav) utarbetade sin metod, i slutet av 1960-talet, för bedömning av blivande familjehem påpekade hon särskilt att det var viktigt att en utomstående psykolog var med och tolkade resultatet av den strukturerade intervjun. Hon motiverade det på flera sätt, bla pga de "felfällor" som kan uppstå i samspelet mellan den intervjuade och intervjuaren samt mellan de två kollegor som gör intervjun (det ingår ju nämligen också i intervjun att två handläggare samtidigt intervjuar var sin förälder som vill bli utredd).

De två mest kända svenska utbildare som finns kring Kälvestenmodellen har sedan arbetat vidare med den utgångspunkten att metoden, rätt utförd skall tolkas, helst av psykolog.

Sedan vet jag också att metoden börjat leva sitt eget liv och "anpassats" på olika sätt. Ett exempel är att den används i medgivandeutredningar, vilket egentligen inte var det primära syftet.

Och ja, visst kan man få en seriös medgivnadeutredning gjord utan att djupintervjuerna tolkats av psykolog, men det var inte så metoden ursprungligen var tänkt!

• mammatillvictor

Jag litar i alla fall på att vår utredare gjort en seriös utredning av oss.

Svar på tråden Har ni fått era djupintervjuer tolkade hos psykolog ?