• Anonym (M)

Vilket yrke gör en fysiskt starkast?

Vilket yrke gör en fysiskt stark? Växlare? Svetsare? Jobba med underhåll, typ spårunderhåll? Byggarbetare? 

• Svar på tråden Vilket yrke gör en fysiskt starkast?
  • Sk007
    Anonym (M) skrev 2023-09-02 14:06:40 följande:
    Vilket yrke gör en fysiskt starkast?

Vilket yrke gör en fysiskt stark? Växlare? Svetsare? Jobba med underhåll, typ spårunderhåll? Byggarbetare? 

Det beror på hur du jobbar och vilka förutsättningar du har.

Vad menar du med stark? Att lyfta något tungt en gång eller lyfta halvtunga saker många gånger?
  • Anonym (.betrakaren)

Brandman 
    Bonde
    PT

• Anonym (Anc)

Bondgrabbarna var alltid starka i skolan minns jag.

• Anonym (Jo)
    Anonym (.betrakaren) skrev 2023-09-02 14:13:04 följande:

Brandman 
    Bonde
    PT

Stämmer precis på min bekantskapskrets. Den starkaste mannen jag känner är bandman och den starkaste kvinnan är PT.
  • Anonym (Prochäkt Manasjer)
    Anonym (.betrakaren) skrev 2023-09-02 14:13:04 följande:

Brandman 
    Bonde
    PT

Riktigt stabila "flyttgubbar" också.

Hos en kund förra sommaren hade vi ett djur till hjälpkarl som inte orkade hämta palltrucken igen utan med bara sin kropp lyfte/rubbade en 800 kilos maskin för att få den i rätt läge. Dock låg inte hela vikten där han lyfte men ändå!

Han hade axlar och lår nästan som Jason Momoa, bara kortare.
  • Anonym (Rent & Snyggt)

Jobbar du med städ, speciellt där det är mkt trappstäd så får du bra kondis och bränner massa kilon iaf.

• Sk007

Att referera till de starkaste man känner till och dra slutsatsen att det är deras jobb som gjort dem starka är ganska missvisande.

De som har genetiskt bra förutsättningar att bli starka blir ofta det oavsett vad de arbetar med.

Alla brandmän är inte lika starka t ex. 

• Anonym (Städ)

Städare blir starka eftersom man bär och lyfter mycket, och överhuvudtaget jobbar med kroppen.

• Anonym (Rent & Snyggt)
    Anonym (Städ) skrev 2023-09-02 15:44:16 följande:

Städare blir starka eftersom man bär och lyfter mycket, och överhuvudtaget jobbar med kroppen.

Helt klart ett fysiskt krävande jobb, där man använder hela kroppen. Krypa in i skåp och under balkonger är jobbigare än man kan tro. Lyfta skurmaskin och blöta moppar är tungt.
  • Sk007

Om målet är att lyfta mycket så tror jag att ställningsbyggare eller scenbyggare/roddare är ganska svårslaget.

Svar på tråden Vilket yrke gör en fysiskt starkast?