• Anonym (blusen)

Kemikalier i kläder: hur orolig ska man vara för hopping utomlands?

Har blivit mer och mer orolig för alla kemikalier som finns runt omkring oss, samt plast. Jag har nu  främst ett hälsoperspektiv i mina funderingar, dvs att både kemikalier och plaster i längden är skadliga och kan orsaka sjukdomar.

Har förr aldrig brytt mig om jag haft kläder på mig gjorda i nylon eller akryl men efter lite läsning har jag blivit lite orolig. Har inte heller förr brytt mig om att shoppa kläder från billiga butiker online.

Bör man sluta använda kläder som är gjorda i fattiga länder som Myanmar och Bangladesh pga att man kanske inte har samma kontroller i klädbutiker och vilka kemikalier som används?

Eller är det lugnt om man bara tvättar plaggen några gånger? Är de renade från kemikalier och annat gift som används vid tillverkning då?

När det gäller akryl och polyester och andra plaster, hur restriktiva är ni med de typerna av material? 

Kan man lita på att shoppa inom EU, t.ex kläder från bon prix och skor från boozt. Är dessa bättre då de ligger i EU än till exempel Wish? 

Någon kunnig? Jag känner mig lite osäker hur man ska tänka. Kanske är sak samma som att gå till hm då deras kläder också kommer från asien? 
  • Svar på tråden Kemikalier i kläder: hur orolig ska man vara för hopping utomlands?
  • Guldnovan

Inte kunnig alls men Bon Prix och Boost tror jag inte är bättre än andra.  Snarare tvärtom. 

• Guldnovan

Inte kunnig alls men Bon Prix och Boost tror jag inte är bättre än andra.  Snarare tvärtom. 

• Anonym (e)

Butiker har som jag uppfattat saken mer krav på sig än om man själv importerar via Wish, Shein och liknande.

• Anonym (B)

Med tanke på att kläderna vi köper i Sverige tillverkas i samma skitfabriker som det man köper utomlands så skulle jag säga att man inte behöver oroa sig särskilt mycket.

• Anonym (B)

Och det räcker så klart inte att tvätta plaggen "några gånger", om kläderna är tillverkade av ett visst material så är de det även efter tvätten.

• Guldnovan
    Anonym (B) skrev 2023-09-02 23:29:41 följande:

Med tanke på att kläderna vi köper i Sverige tillverkas i samma skitfabriker som det man köper utomlands så skulle jag säga att man inte behöver oroa sig särskilt mycket.

Nej det är förmodligen samma ändå. Tyvärr.
  • Anonym (blusen)
    Guldnovan skrev 2023-09-02 23:12:58 följande:

Varför tror du det?
  • Anonym (blusen)
    Guldnovan skrev 2023-09-02 23:12:55 följande:

Borde inte EU ha samma regler gällande kemikaliehalter?
  • Anonym (blusen)
    Anonym (B) skrev 2023-09-02 23:31:03 följande:

Och det räcker så klart inte att tvätta plaggen "några gånger", om kläderna är tillverkade av ett visst material så är de det även efter tvätten.

Men kemikalier borde väl gå att tvätta ur?
  • Anonym (blusen)
    Anonym (B) skrev 2023-09-02 23:29:41 följande:

Ja lit så känns det
  • AnnaZL

Det är inte materialet i själva fibern du behöver oroa dig för, utan alla behandlinga det utsatts för- mot mögel (tilveras ofta i varma, fuktiga länder), färg, formaldehyd mot skrynklor etc. EU har en lista på förbjudna ämnen för sllt som importeras. Om du beställer direkt från ett land utan EU är det ingen som kollar vad de innehåller. 

• Anonym (B)
    Anonym (blusen) skrev 2023-09-03 00:08:58 följande:
    Men kemikalier borde väl gå att tvätta ur?
    Ja men det finns ingen som kan svara på hur många tvättar som krävs och det beror ju på hur mycket kemikalier man är nöjd med att ha i sina kläder. Jag skulle säga att du aldrig kan få ut allt, oavsett om du har plagget i flera år. Man ska så klart alltid tvätta helt nya kläder innan man använder dem, helst fler än en gång, men du kommer att ha gjort dig av med plagget innan du närmar dig minimalt med kemikalier i plagget. Inte ens de s.k. ekologiska kläderna är helt fria från kemikalier men de är åtminstone mycket bättre. GOTS ska tydligen vara en bra märkning att titta efter t ex.
Svar på tråden Kemikalier i kläder: hur orolig ska man vara för hopping utomlands?