• josssa

    Separerade. Vad ärver barnen?

    Jag och mina barns pappa separerade för ett år sedan.

    Vi har två barn tillsammans men var inte gifta. 


    En vän gifte sig precis, främst för att förenkla det rent juridiskt när det kommer till barnen och arv. 


    Detta fick mig att börja fundera på vad som egentligen gäller för mig och våra gemensamma barn om någon av oss skulle gå bort. Skriver man testamente? Bokar man möte med sin bankman? Behöver vi föräldrar ta hjälp av en advokat? 


    Hur går man tillväga egentligen? 

  • Svar på tråden Separerade. Vad ärver barnen?
  • Anonym (Em)

    Vill du att din exman ska ärva dig eller vad menar du? Som det är nu, utan testamente eller något, kommer dina barn att ärva dig. Vill du ha det så behöver du inte göra någonting. 

  • Anonym (Id)

    Barnen ärver allt från er båda. Skriver ni testamente med andra arvtagare så kommer barnen ändå ärva minst 50% av er båda. Det kan man inte testamentera bort.

  • Anonym (Old)

    Dina barn ärver dig om du inte gör någonting. Det som kan vara bra med testamente är att du kan göra barnens arv till enskild egendom. Då står arvet utanför en eventuell bodelning om barnet gifter sig utan äktenskapsförord och sedan skiljer sig.

    Vill du att någon annan än dina barn ärver så kan du även styra det i testamente, men bara till viss del som redan påpekats. Många erbjuder 1h gratis rådgivning om du är osäker, kolla på familjejurister på din hemort.

  • LFF
    josssa skrev 2023-09-04 07:53:13 följande:
    Separerade. Vad ärver barnen?

    Jag och mina barns pappa separerade för ett år sedan.

    Vi har två barn tillsammans men var inte gifta. 


    En vän gifte sig precis, främst för att förenkla det rent juridiskt när det kommer till barnen och arv. 


    Detta fick mig att börja fundera på vad som egentligen gäller för mig och våra gemensamma barn om någon av oss skulle gå bort. Skriver man testamente? Bokar man möte med sin bankman? Behöver vi föräldrar ta hjälp av en advokat? 


    Hur går man tillväga egentligen? 


    Ja, ett giftermål förenklar det juridiskt gällande gemensamma barn för den efterlevande föräldern då det är denne som ärver den döde istället för barnen. 

    Är man inte gift ärver barnen den döde föräldern. Är barnen under 18 år ska kommunen tillsätta en förmyndare för att skydda barnens arv tills de är 18 år. Det innebär ju att eventuella gemensamma tillgångar behöver delas, tillgångar som bara står på den döde parten ärvs direkt av barnen även om de är gemensamma.
Svar på tråden Separerade. Vad ärver barnen?