Sterilisering kvinna
Hej!
Jag har i många år funderat på att sterilisera mig. Någon kvinna här som har gjort det och som kan berätta hur det var, om hon är nöjd med beslutet etc?
Hej!
Jag har i många år funderat på att sterilisera mig. Någon kvinna här som har gjort det och som kan berätta hur det var, om hon är nöjd med beslutet etc?
Jag har, gjorde de för några år sedan och är 36 idag. Har inga barn och vill heller inte ha. Är supernöjd. Inga tillsatta hormoner, slippa kondom, ingen spiral och mår väldigt bra. Min mens minskade kraftigt i både smärta och blödningar.
Allt som allt är jag nöjd över beslutet. Hade ont de första 2-3 dagarna efter operation. Men annars inget att klaga över. Behöver aldrig mer hålla på med preventivmedel eller vara orolig för graviditet.
Skulle jag ändå få en konstig flipp att "Jävla, jag vill faktiskt ha barn" finns IVF. Kanske inte funkar, men bara tanken att det är möjligt gör mig ändå lugn.
Gjorde det efter fjärde barnet för 8 år sen. Själva beslutet är jag nöjd med. Jag gjorde kejsarsnitt med fjärde barnet och då passade dem på att sterilisera mig. Skönt att slippa preventivmedel.
Men.....
Min mens blev värre samt ägglossningen.
Jag har mens oftare och blöder som en gris och smärtan är hemsk. När jag har ägglossning så känns det som att någon trycker in en kniv i livmodern i 2 dagar. Och ja, jag sökt hjälp. De säger bara att det är normalt.
Jag gjorde det för 5 år sedan, är 39 idag. Har ett barn och vill absolut inte ha fler. Har varit säker på det sedan jag fick barnet. Skulle inte vara en bra förälder till fler barn.
I alla fall, jag ringde till vårdcentralen och bad att få en remiss för sterilisering. Ville ta ut min spiral, vilket de inte lyckades med på vc, då den åkt in i livmodern med trådar och allt. Fick vänta ca 6 mån, sedan fick jag åka till gyn på sjukhuset och göra ett vaginalt ultraljud för att titta på äggstockarna, lämna lite blodprover och svara på några frågor. Ca 1 månad efter det fick jag en kallelse till operation. Kom dit, fick en infart och vätska i dropp, efter ungefär en timme så sövdes jag, de plockade ut min spiral och gjorde steriliseringen via titthål. Fick 3 små snitt på magen. Jag kom in på operation ca 9 på morgonen, åkte hem vid 13. Hade lite ont i magen och axlarna (av gasen som de blåser in i buken under operationen) men ipren + alvedon i 2 dagar räckte fint. Var tillbaka på jobbet dag 3 (har inte ett fysiskt ansträngande jobb).
Fick mens en månad senare, det var värre än vanligt. Hade extremt ont och blödde jättemycket. Så jag bestämde mig för att göra en NovaSure (googla, men det är en värmebehandling av livmodern). Det går att göra samtidigt som steriliseringen om man frågar efter den i god tid innan operationsdagen. Nu har jag mens 1-2 dagar i månaden, max, och knappt ont alls. Bästa jag gjort!