• Anonym (Mamman)

    Tacksam men avundsjuk på de yngre föräldrarna

    Fyllde 41 i år. Två grabbar hemma, 2,5 och knappa halvåret. Det är intensivt såklart men kul. Jag älskar att vara mamma, har jag insett när jag nu blev det. Det är så myclet roligare än jag trodde och så mycket mer kärlek än jag trodde.

    Men - jag är så otroligt avundsjuk på mammorna runt 30-35 i min sits. De som har tiden att landa och kunna skaffa en trea om de känner för det. Jag har inte det. Min man känner också att två är nog och vill inte ha fler, och hans åsikt är lika viktig.

    Men ändå, denna avundsjuka. Jag skulle också vilja ha den tiden. Att kunna ångra sig, kunna bestämma om och skaffa en liten till.  


    Samtidigt har jag ju två helt underbara barn och absolut ingenting att beklaga mig över egentligen, och det VET jag ju. Börjar man med barn så sent som jag gjorde hade jag kunnat få noll. Jag är lyckligt lottad.

    Men avundsjukan. Att inte få bli gravid igen. Inte få en liten till. Inte kanske. 

    Känner mig så ensam i de här känslorna.

  • Svar på tråden Tacksam men avundsjuk på de yngre föräldrarna
  • Anonym (M)

    Vill inte din man så spelar det väl ändå ingen roll hur gammal du är?

    Vet du att du inte kan få fler barn förresten?

  • Anonym (Bk)

    Jag är yngre men känner samma. Vi är nöjda med två, rent logiskt blir det bäst och jag har inte ork för fler. Men vemodet över att det var den sista... 
    Man får nog leva med det. 

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Bk) skrev 2023-09-05 16:30:24 följande:

    Jag är yngre men känner samma. Vi är nöjda med två, rent logiskt blir det bäst och jag har inte ork för fler. Men vemodet över att det var den sista... 
    Man får nog leva med det. 


    Kanske är det så med? Tanken på den sista liksom.

    Logiskt är 2 bra, lättare praktiskt och jag behöver bygga upp en sliten kropp. Men känslomässigt. Avundas jag de som kan vänta och se.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (M) skrev 2023-09-05 16:27:08 följande:

    Vill inte din man så spelar det väl ändå ingen roll hur gammal du är?

    Vet du att du inte kan få fler barn förresten?


    Kan kan jag nog, kanske eller de här två blev jag enkelt gravid med. Men tre tätt orkar jag inte. Och då är tiden slut.

    Och nej, såklart är hans ord lika tungt som mitt. Men vore vi 31 skulle vi kunna se om man kände samma om 5 år.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-09-05 16:46:08 följande:
    Kan kan jag nog, kanske eller de här två blev jag enkelt gravid med. Men tre tätt orkar jag inte. Och då är tiden slut.

    Och nej, såklart är hans ord lika tungt som mitt. Men vore vi 31 skulle vi kunna se om man kände samma om 5 år.
    Inte uteslutet att 46-åring kan få barn.
  • Anonym (Äldre kan vara bättre)

    Det finns fördelar med att vara äldre också man har generellt sätt mer livserfarenhet och ett mer ordnat liv. Min chef fick de första två barnen när hon var 21-24 år och det tredje när hon var 41. Hon säger ofta att det är fler fördelar med att få barn senare. 

  • Anonym (Hon)

    Finns många 30-35 åringar som har svårare att bli gravida än en 40-åring. Jag vet, för jag är en av dem. Jag är 31 år och det tog mig fem år att bli gravid. 

  • Anonym (Hon)

    Med andra ord så finns det ingenting att vara avundsjuk på då inte alla 30-35 åringar kan bli gravida eller blir gravida på en gång eftersom fertilitet inte enbart har med ålder att göra. Jag vet inte ens om jag kommer kunna skaffa ett syskon då bara den här graviditeten tog fem år att få till och och du har redan TVÅ barn. 

Svar på tråden Tacksam men avundsjuk på de yngre föräldrarna