• Anonym (Utdaterat)

Ord och fraser som känns utdaterade.

"Fästmö" tycker jag är ett sånt ord, eller "Fjälla". Typiska 40-talist-ord.

"Klämkäck" är väl också ett sådant ord.

Även "Mister du en så står dig 1000 åter".

• Svar på tråden Ord och fraser som känns utdaterade.
  • Dr Nail

Fästmö är väl helt legitimt? Eller vad säger man istället? Klämkäck likaså, hur beskriver du en person som är....klämkäck?

• Anonym (,,)

Utdaterade är grammatiska former som ex dessa konjunktiv. Min mormor använde dem hela tiden på 70-talet när jag var liten men de var på utdöende redan då. 

Ginge, finge, doge etc. Idag har vi nog bara kvar vore, som tillhör samma kategori. 

• Anonym (Utdaterat)
    Dr Nail skrev 2023-09-05 19:44:49 följande:

Fästmö är väl helt legitimt? Eller vad säger man istället? Klämkäck likaså, hur beskriver du en person som är....klämkäck?

När jag tänker på ordet "klämkäck" så tänker jag typ på någon 40-talist-kvinna som skulle försöka framstå som käck och lite "klämmig" Dessa egenskaper finns väl knappt hos dagens 40-plussare.

Fästmö tyckte jag lät barockt redan när jag var barn på 80-talet. Särskilt när vi hade syslöjd i skolan och läraren sa "Du har fått en fästmö på tröjan", menandes att en sytråd hade fastnat på tröjan.

• Pixie99

Å, det finns massor med riktigt utdaterade uttryck som en ung person idag inte ens skulle fatta: "fränt", "fräsigt", "smutt", "kanoners", "schyrre", "ballt", "fasicken", "kalle dussin", "päron", "fridens liljor", "i grevens tid", "kila stadigt", "kola vippen", "stå på öronen" eller "snabba puckar". Ingen under 20 fattar ett dugg av dessa.

Sen är det ännu värre om någon som lite äldre försöker låta ungdomligt men använder uttryck som våra tonåringar lagt bort för flera år sedan. Som "dabba", "canceled", "vsco", "ok boomer" eller "mickey dee". Det låter bara hemskt. Jag kan  driva min dotter till vansinne om jag låtsas använda dessa som om jag inte visste bättre.

• Anonym (Nja)
    Pixie99 skrev 2023-09-05 21:03:55 följande:

Å, det finns massor med riktigt utdaterade uttryck som en ung person idag inte ens skulle fatta: "fränt", "fräsigt", "smutt", "kanoners", "schyrre", "ballt", "fasicken", "kalle dussin", "päron", "fridens liljor", "i grevens tid", "kila stadigt", "kola vippen", "stå på öronen" eller "snabba puckar". Ingen under 20 fattar ett dugg av dessa.

Sen är det ännu värre om någon som lite äldre försöker låta ungdomligt men använder uttryck som våra tonåringar lagt bort för flera år sedan. Som "dabba", "canceled", "vsco", "ok boomer" eller "mickey dee". Det låter bara hemskt. Jag kan  driva min dotter till vansinne om jag låtsas använda dessa som om jag inte visste bättre.

Som en under 20 vill jag milt protestera. I min gymnasieskola använder vi både schyrre, fasiken och päron utan ironi och fridens fast vi brukar strunta i liljorna. 
  • Anonym (H)

Bak och stjärt låter så 50-tal tycker jag. Jösses låter också gammalt. 

• Pixie99
    Anonym (Nja) skrev 2023-09-05 21:19:10 följande:
    Som en under 20 vill jag milt protestera. I min gymnasieskola använder vi både schyrre, fasiken och päron utan ironi och fridens fast vi brukar strunta i liljorna. 
    Haha, du är väl mera språkligt bevandrad än dottern, som förutom "stå på öronen" och "i grevens tid" som hon faktiskt väl kände till, satt bara och skakade på huvudet.
  • Dr Nail
    Pixie99 skrev 2023-09-05 21:03:55 följande:

Nu är jag en bra bit över 20 men det är klart att de som är under måste fatta uttryck som "kola vippen". Ge dem lite kredd, så efterblivna är de inte.
  • Anonym (Hm)
    Dr Nail skrev 2023-09-05 19:56:59 följande:

Just, alla -is ord från 70-talet. Är du lite tröttis?

Skönt att dom är borta.
Svar på tråden Ord och fraser som känns utdaterade.