• Tyra myra

Nu börjar Lyxfällan igen

Nu börjar lyxfällan igen på tv3 och jag frågar mig hur dessa deltagare egentligen mår. Dels visar de upp sig i sin ynklighet inför stora delar av befolkningen och hur klarar de sina relationer

I många av de tidigare säsongerna har sveken haglat tätt. Undrar hur många som häller ihop fortfarande?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Nu börjar Lyxfällan igen
  • Anonym (Lisen)

Jag har en fd kollega som var med i programmet och vad jag vet är att hjälpen dem fick verkligen hjälpte dem att komma på fötter och att de ännu lever tillsammans.
    Men visst krävs det en hel del kan jag tänka att outa sig så inför vänner och bekanta, särskilt om det finns barn med i bilden.
    Kan vara att desperationen efter hjälp är så stark att det får kvitta ifall folk tar avstånd.

Modigt att ställa upp tycker jag.

• Tyra myra
    Anonym (Lisen) skrev 2023-09-05 21:59:06 följande:

Jag har en fd kollega som var med i programmet och vad jag vet är att hjälpen dem fick verkligen hjälpte dem att komma på fötter och att de ännu lever tillsammans.
    Men visst krävs det en hel del kan jag tänka att outa sig så inför vänner och bekanta, särskilt om det finns barn med i bilden.
    Kan vara att desperationen efter hjälp är så stark att det får kvitta ifall folk tar avstånd.

Modigt att ställa upp tycker jag.

Jag beundrar verkligen de som ställer upp, inte nog med att de blottlägger sig de visar också styrkan i att lägga korten på bordet, inte bara för sina närmaste utan för hela Sverige.

I många fall får de liksom börja om på nytt och tar verkligen chansen.  Det vore intressant att höra hur det gått för dem 3,4 eller 5år senare
  • Goneril

En och annan har nog fått ordning på sitt liv, men själva programidén kan kritiseras; TV på bekostnad av människor som inte är så smarta. De flesta har inga vettiga jobb men konsumerar som om de hade det. När de inte kan betala sina lån tar de nya, med ännu högre ränta.                         De så kallade snabblånen är svindyra, de obskyra låneinstituten är klandervärda. De gör ingen kreditupplysning, många som inte är kreditvärdiga får låna vilket förklarar de höga räntorna.                                                                                                    Innerst inne vet deltagarna i programmet att de är illa ute trots att de inte öppnar några kuvert. De söker väl lite tröst; de flesta är tatuerade och har dyra  extensions.

• RaYzLeR

Deltagarna i Lyxfällan har nog många gånger diagnoser. Många faller nog tillbaka i skuldträsket.

• TwistedByDesign

Jag tror att deltagarna utöver hjälp får någon typ av erättning där dom har ett kontrakt att hålla käft. 

Priset är att skämma ut sig. Folk glömmer dock bort & det är inte hela världen. Tror inte någon känner igen deltagarna efter något år.

Är nog mest positivt.

gratiscash.se - Få pengar gratis! För bra för att vara sant? Nope!
  • Anonym (Skuldsaneraren)

Det värsta är att "hjälpen" som deltagarna får är så dålig. Det bästa en skuldsatt person kan göra är i de allra flesta fall att skriva över sina tillgångar av värde på nån annan, medan preskriptionstid och skuldsanering tickar på. Under tiden kan man jobba svart eller passa på att plugga, eftersom det förstås inte lönar sig att ha ett vanligt jobb. Men i Lyxfällan envisas de med att skulder ska betalas av och allt man äger ska säljas, helt i onödan. Visst blir det dramatisk tv, men det är ju verkligen inte till deltagarnas fördel.

• Anonym (Skumtomte)
    Anonym (Skuldsaneraren) skrev 2023-09-06 07:51:25 följande:

Det värsta är att "hjälpen" som deltagarna får är så dålig. Det bästa en skuldsatt person kan göra är i de allra flesta fall att skriva över sina tillgångar av värde på nån annan, medan preskriptionstid och skuldsanering tickar på. Under tiden kan man jobba svart eller passa på att plugga, eftersom det förstås inte lönar sig att ha ett vanligt jobb. Men i Lyxfällan envisas de med att skulder ska betalas av och allt man äger ska säljas, helt i onödan. Visst blir det dramatisk tv, men det är ju verkligen inte till deltagarnas fördel.

Ja uscha vilka styggingar som INTE förslår skattefusk och svartjobb, och istället envisas med hederliga metoder som att sälja dyra saker för att betala av sina lån. Om jobb inte lönar sig, hur kommer det sig då att det bara är en liten andel vuxna som sitter i skuldfällor medan de allra flesta klarar av att anpassa sig till sin inkomst?
  • Anonym (Skuldsaneraren)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2023-09-06 08:15:46 följande:
    Ja uscha vilka styggingar som INTE förslår skattefusk och svartjobb, och istället envisas med hederliga metoder som att sälja dyra saker för att betala av sina lån. Om jobb inte lönar sig, hur kommer det sig då att det bara är en liten andel vuxna som sitter i skuldfällor medan de allra flesta klarar av att anpassa sig till sin inkomst?
    Jag skrev att jobb inte lönar sig under tiden man har preskriptionstid eller skuldsanering - givetvis, eftersom kronofogden utmäter lönen då och du inte får behålla den. Därför är det mer fördelaktigt att plugga under den tiden, för att sen, när skulden har preskriberats, ta ett jobb med en bra lön.

Det värsta är när jag sett att Lyxfällan tvingar dem att sälja av en massa grejer och SEN slutar det ändå med skuldsanering. Då kunde lika gärna värdet av de sålda ägodelarna också ha sanerats bort, men istället blir deltagaren bränd i båda ändarna och tvingas stå i tv och se tacksam ut. Så dumt och tragiskt.
  • Anonym (Skumtomte)
    Anonym (Skuldsaneraren) skrev 2023-09-06 08:25:46 följande:
    Jag skrev att jobb inte lönar sig under tiden man har preskriptionstid eller skuldsanering - givetvis, eftersom kronofogden utmäter lönen då och du inte får behålla den. Därför är det mer fördelaktigt att plugga under den tiden, för att sen, när skulden har preskriberats, ta ett jobb med en bra lön.

Det värsta är när jag sett att Lyxfällan tvingar dem att sälja av en massa grejer och SEN slutar det ändå med skuldsanering. Då kunde lika gärna värdet av de sålda ägodelarna också ha sanerats bort, men istället blir deltagaren bränd i båda ändarna och tvingas stå i tv och se tacksam ut. Så dumt och tragiskt.
    Klart man kan jobba och ändå överleva medan man betalar av sina skulder, inga problem! Det kräver kanske att man flyttar till billigare bostad, stryper av onödiga utgifter osv men det går definitivt. Ska man studera så är det minst tre år man ska sikta på tydligen och det går så klart också, men då sitter man med en studieskuld istället och så borde man tänka på att utbilda sig till något vettigt, kanske så man kan leva ännu bättre efteråt. Sitter man däremot på en utbildning redan så blir det antagligen mest slöseri på tid. Så visst, studier kan vara bra men inte i precis alla fall.

www.hallakonsument.se/konsumentratt/skulder-och-preskription/
Svar på tråden Nu börjar Lyxfällan igen