• Anonym (Hjälp)

    Ni föräldrar med npf barn

    Är det någon här inne som är eller har varit sjukskriven för att ta hand om barn i perioder eller i längre utsträckning, för kunna ta hand och stötta upp sitt barn med en diagnos? 
    Är det möjligt att bli det ?

    Jag känner mig så hjälplös just nu och vet av vad jag läst att många är i samma situation. År av massor besök, telefontider, möten, skolkontakt, öppenvården osv har helt klart tagit ut sin rätt. Vårat barn har anpassad skolgång och går 8.30-12.00, i specialskola. Han behöver hjälp att göra ALLT före och till skolan, sen pratar jag snart mer med dem än med min sambo vissa dagar under skoltid, för att sedan möta upp honom för ha koll på han under eftermiddagen. Jag är heltidsanställd men varit sjukskriven en tid nu för gick in i väggen av diverse olika anledningar men måste börja jobba nu igen och vem ska då ta hand om honom ? Innebär det att jag måste säga upp mig och stå utan inkomst för hjälpa honom vidare. Hur gör man då med ekonomiska saker ? Jag har om bidrag men det är inte mycket för jag visste inte men behöver vara så specifik i ansökan så den ska ändras. Men hur gör ni andra ?! 
    Jag har fler barn som fått diagnoser och stora barnet jag talar om i texten har 4 diagnosenr..
    Min största utmaning men även inget jag vill sluta kämpa för , för jag vill han ska må bra och klara skolan. Men vi behöver samtidigt mat på bordet och tak över huvudet. 
    Så snälla hjälp med tips hur ni andra gör. Jag ser inte hur jag ska kunna jobba med ett jobb de få timmarna .. 

  • Svar på tråden Ni föräldrar med npf barn
  • Anonym (M)

    Nej, du kan inte vara sjukskriven med ersättning om du inte själv är sjuk. Visst kan du luras och fejka sjukdom men det kallas bidragsfusk och försäkringsbedrägeri. Du kan ansöka om omvårdnadsbidrag för att sedan kanske kunna gå ner i tid. 

  • Anonym (Hej)

    Fast du kan ju bli sjukskriven om det blir för mycket för dig, att du inte orkar. 
    När sonen mådde dåligt så undrade de om jag ville bli sjukskriven då jag mådde dåligt och bar vänligt stressd, inte sov m.m

    Jag bytte jobb vilket hjälpte mig och i längden även sonen. Blev nattjobb så jag kunde vara hemma på morgonen och få iväg sonen.  Han behöver stöttning i allt på morgonen , tjat om påklädning komma upp m.m.m.
    Blev lite bättre när började gymnasiet innan fick han börja runt 10 istället för kl 8. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-06 10:28:25 följande:

    Fast du kan ju bli sjukskriven om det blir för mycket för dig, att du inte orkar. 
    När sonen mådde dåligt så undrade de om jag ville bli sjukskriven då jag mådde dåligt och bar vänligt stressd, inte sov m.m

    Jag bytte jobb vilket hjälpte mig och i längden även sonen. Blev nattjobb så jag kunde vara hemma på morgonen och få iväg sonen.  Han behöver stöttning i allt på morgonen , tjat om påklädning komma upp m.m.m.
    Blev lite bättre när började gymnasiet innan fick han börja runt 10 istället för kl 8. 


     Nja, det är lite väl vagt uttryckt, om du inte orkar. Om det är så illa att du blir sjuk av det, men då lär du ju inte orka med allt det andra heller. Så nej, bättre att försöka lägga om livet så gott det går. Se över era utgifter, dra in på allt som inte är nödvändigt, kanske skaffa billigare boende osv. Då har ni kanske båda råd att gå ner i tid, eller i söka fall en av er. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2023-09-06 09:58:42 följande:

    Nej, du kan inte vara sjukskriven med ersättning om du inte själv är sjuk. Visst kan du luras och fejka sjukdom men det kallas bidragsfusk och försäkringsbedrägeri. Du kan ansöka om omvårdnadsbidrag för att sedan kanske kunna gå ner i tid. 


    Nej skulle absolut inte ljuga och göra något sånt! 
    Men jag har fått det för några år sedan och nu ska jag göra en ny ansökan så den kanske kan höjas så ekonomin går ihop. Men just att jag måste vara hemma med han. Det måste ju vara mer än jag som drabbas av rent praktiska och ekonomiska problem med sånt här. Men menar det måste finnas mer hjälp att få väl ?! 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-06 10:28:25 följande:

    Fast du kan ju bli sjukskriven om det blir för mycket för dig, att du inte orkar. 
    När sonen mådde dåligt så undrade de om jag ville bli sjukskriven då jag mådde dåligt och bar vänligt stressd, inte sov m.m

    Jag bytte jobb vilket hjälpte mig och i längden även sonen. Blev nattjobb så jag kunde vara hemma på morgonen och få iväg sonen.  Han behöver stöttning i allt på morgonen , tjat om påklädning komma upp m.m.m.
    Blev lite bättre när började gymnasiet innan fick han börja runt 10 istället för kl 8. 


    Ja det har jag med funderat på att byta jobb men då måste jag skola om mig osv. Natt finns inte i mitt yrke. Men det bara känns så märkligt att man ska behöva göra så här, för sen när dem klarar livet som äldre bättre själv sen, då står man där och ska försöka ta sig in på arbetsmarknaden igen. Galet 
  • Anonym (Hundis)

    Har du undersökt möjligheter till vab? Det har vi fått när dottern inte klarade att gå i skolan pga psykisk ohälsa. Läkare på BUP skrev intyg. 

  • Elin P

    Du kan inte vara sjukskriven men däremot vabba med läkarintyg om barnet mår såpass dåligt att hen inte orkar hela dagar. Obs att det inte får stå i läkarintyg att det beror på NPF för då kommer försäkringskassan inte att godkänna det. Min son hade läkarintyg där det stod ångest som orsak och min man var hemma med vabb. 

    Sen är ju inte det en lösning i längden. Barnet ska ju ha rätt till fritids med anpassningar den tiden hen inte är i skolan ifall du behöver jobba. Det är kommunens skyldighet att ordna med det. De kan inte skylla på att barnet har en funktionsnedsättning och därför inte kan vara på fritids. 

  • Elin P

    Tillägg: även barn över 12 har rätt till fritids om de tillhör LSS dvs har autism eller IF. 

    Jag har löst situationen kring mina barn med NPF genom att jobba bara natt och inte jobba heltid. Jag kan då finnas tillhands på morgonen då jag kommer hem, sova medan de är i skolan (6-åringen är också på fritids efter skolan, har elevassistent). Och kunna hämta hyfsat tidigt. Är också mycket ledig pga nattjobbet.

Svar på tråden Ni föräldrar med npf barn