• Anonym (orolig för allt)

Dalacin som penicllin - orolig för biverkningar!

Har fått Dalacin utskivet pga en infektion i en tand som lett till svullet tandkött och käke och lymfkörtlar. Tandläkaren sa att jag bara ska ta om jag får hög feber, vilket jag dock inte har. Tanden har rensats och varet klämts ut.
    Jag läser dock att tandinfektioner är farliga och kan sprida sig i kroppen.
    Men tandläkaren sa att jag bara ska ta penicillin om jag får över 38 grader. 

Om jag får feber så ska jag äta dalacin i 7 dagar, kapslar
    Det står biverkningar som onormala levervärden, 1 av 10, låter mycket!?
    Samt njurpåverkan och att man ska va uppmärksam på om njurarna påverkas så man t.ex får svullna fötter osv.

Är nu jätteorolig för båda delarna, både tandinfektionen som kan sprida sig och penicillinet som verkar skitstarkt.

Någon som har åsikter om hur man ska resonera?

• Svar på tråden Dalacin som penicllin - orolig för biverkningar!

En annan sak jag skulle göra var att ta både ipren och två alvedon var 6 timme i några dagar.

Någon som vet hur stor skillnad det är på påverkan på lever och njurar av antibiotika vs ipren/alvedon? 

Om man ska välja den ena eller den andra vad är mildast för kroppen? 

• Anonym (Pia)
    Anonym (orolig för allt) skrev 2023-09-07 08:30:26 följande:
    Dalacin som penicllin - orolig för biverkningar!

Har fått Dalacin utskivet pga en infektion i en tand som lett till svullet tandkött och käke och lymfkörtlar. Tandläkaren sa att jag bara ska ta om jag får hög feber, vilket jag dock inte har. Tanden har rensats och varet klämts ut.
    Jag läser dock att tandinfektioner är farliga och kan sprida sig i kroppen.
    Men tandläkaren sa att jag bara ska ta penicillin om jag får över 38 grader. 

Om jag får feber så ska jag äta dalacin i 7 dagar, kapslar
    Det står biverkningar som onormala levervärden, 1 av 10, låter mycket!?
    Samt njurpåverkan och att man ska va uppmärksam på om njurarna påverkas så man t.ex får svullna fötter osv.

Är nu jätteorolig för båda delarna, både tandinfektionen som kan sprida sig och penicillinet som verkar skitstarkt.

Någon som har åsikter om hur man ska resonera?

Du ska resonera precis som tandläkaren sagt. Feber - antibiotika. Inte feber - inte antibiotika. Om du fortsatt inte är bra i tanden, men inte har feber, ska du höra av dig till tandläkaren igen. 

Du ska inte heller välja mellan smärtstillande och antibiotika. De gör olika saker. Smärtstillande lindrar smärta och hämmar inflammation. Antibiotikan läker infektion. 

Och så söker du hjälp för hypokondrin!
    Anonym (Pia) skrev 2023-09-07 09:58:31 följande:
    Du ska resonera precis som tandläkaren sagt. Feber - antibiotika. Inte feber - inte antibiotika. Om du fortsatt inte är bra i tanden, men inte har feber, ska du höra av dig till tandläkaren igen. 

Du ska inte heller välja mellan smärtstillande och antibiotika. De gör olika saker. Smärtstillande lindrar smärta och hämmar inflammation. Antibiotikan läker infektion. 

Och så söker du hjälp för hypokondrin!

Tack för svaret, ja jag vet jag tänkter för mycket och oroar mig och det är stort problem.

Men du verkar ha koll, precis som tandläkaren sa att bara om jag har över 38 grader då skulle jag ta dalcin inte annars. Men jag är rejält inflammerad i tandköttet, det var fullt med var och hela kinden är svullen. Det känns lite bättre idag då hon tömde det värsta och lade bakteriedödande inne i en tand. 

Är det då ingen fara för sepsis eller påverkan på hjärtat om man inte har feber? Dvs är det endast feber som visar att kroppen är allmänpåverkad?
    Kan jag vara lugn om jag inte får feber även om det fortfarande är svullet och jag inte kan gapa bra? 

Det glömde jag fråga tandkläkaren, jag antar att hon inte tyckte det var någon fara om jag ine fick feber eftersom hon inte rekommenderade antibiotikan?

Idag har jag 37,2 men känner mig varm i kroppen, men det är ju ingen feber heller. 

De står massor på nätet om endokardit, dvs när bakteirer i blodet tar sig till hjärtat.

Om jag mår bra trots tandvärken och svullnaden, kan bakterier ändå färdas runt i mitt blod och ge endokardit om några månader? Eller skulle jag må piss nu med feber och svaghet?

För jag mår bra förutom molande värk och svårt att tugga, samt att jag är svullen. 

• Anonym (Nrnf)

Ta det lugnt. Gör som tsndläkaren säger och läs inte på nätet. 

Svar på tråden Dalacin som penicllin - orolig för biverkningar!