• Anonym (Undrar)

Tvätta nya kläder?

Brukar ni tvätta nya kläder innan ni använder de? Jag har precis fått hem ett paket från  Bonprix och jag har tvättstugan imorgon. Bör jag slänga med kläderna? Jag har inte köpt nya kläder förutom inplastade underkläder på 10+ år och minns inte hur jag gjorde sist. 

• Svar på tråden Tvätta nya kläder?
  • Anonym (Ja!)

Absolut! Nya tyger innehåller en massa skit, alltifrån kemikalier till damm och smuts. Dessutom kan de fäll färg.

• Anonym (Hm)

Ja, det brukar jag göra.

• Anonym (Undrar)

Ok då slänger jag de i tvätten imorgon. Tack för snabba svar. 

• Kiyah

Jag brukar iaf skölja upp nya kläder innan användning (undantag ytterkläder). Det kan finnas kemikalierester kvar som kan irritera huden. Jag började med detta då jag fick utslag längs hela ena benet efter en sarong jag använt utan att tvätta den först.

• Anonya

Ja, det rekommenderas att man gör det pga risk för kemikalier i kläderna. Lakan och sånt viktigt också. Ytterplagg brukar jag inte tvätta före, för där påverkar ofta tvätten tex vattentålighet. Samtidigt kan det gå ett år eller två innan de behöver tvättas, så det är kanske inte så bra .

• Goneril

Underkläder och pyjamas, möjligen T-shirts men aldrig dyra märkeskläder. Aldrig ullplagg eller sidenblusar. 

• Dimpen

Absolut inte. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Bara paranoida som beter sig så. 

• Zouxman

Aldrig, älskar mjukheten i nya otvättade kläder, skulle aldrig skippa lyxen av den känslan.

• Anonym (Ja)

Det är inte bara kemikalier. Många tycks glömma att alla de här tygsakerna dras runt i en fabrik, människor som tar i dem till höger och vänster osv. Hur man än vänder och vrider på det finns det många goda anledningar att tvätta nyinköpta saker.

Svar på tråden Tvätta nya kläder?