• Anonym (?)

Glass till barnkalas, mängd?

Vi ska bjuda på glass på barnkalas. Någonstans i bakhuvudet har jag att man räknar med ungefär två dl glass per person. Stämmer den beräkningen? 

• Svar på tråden Glass till barnkalas, mängd?
  • Anonym (Beror)

Jag tänker att det beror helt på vad du bjuder på i övrigt? har de ätit korv med bröd precis innan? stor bulle? Hur gamla är de? 4 år eller 11? Eller enbart glassen med sås och strössel etc? Då behövs ju mer.

• Anonym (Mamma)

Jag skulle börja med 2 dl per person och sedan tänka att vissa barn kan vilja ha lite mer, så köp ändå lite extra.

• Anonym (?)
    Anonym (Beror) skrev 2023-09-09 15:15:06 följande:

Jag tänker att det beror helt på vad du bjuder på i övrigt? har de ätit korv med bröd precis innan? stor bulle? Hur gamla är de? 4 år eller 11? Eller enbart glassen med sås och strössel etc? Då behövs ju mer.

Det är bara glass med tillbehör.
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-09 15:15:53 följande:

Jag skulle börja med 2 dl per person och sedan tänka att vissa barn kan vilja ha lite mer, så köp ändå lite extra.

Jo, men visst är det 2 dl som är "riktmärke"? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2023-09-09 15:19:26 följande:
    Det är bara glass med tillbehör.
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-09 15:15:53 följande:

Jo, men visst är det 2 dl som är "riktmärke"? 
    Jag har aldrig hört att det finns något riktmärke men det kan väl vara en rimlig mängd.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-09 15:22:05 följande:
    Jag har aldrig hört att det finns något riktmärke men det kan väl vara en rimlig mängd.
    Jag tänker "riktmärke" som typ att en vinflaska innehåller ett visst antal standardglas. Bara så att jag har något att utgå ifrån mängmässigt
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2023-09-09 15:24:25 följande:
    Jag tänker "riktmärke" som typ att en vinflaska innehåller ett visst antal standardglas. Bara så att jag har något att utgå ifrån mängmässigt
    Ja, jag har som sagt aldrig hört talas om något sådant. Dessutom skiljer det sig ju åt beroende på om barnen är 2 år eller 12 år.
  • Anonym (Mamma)

Hur många barn och vilken ålder?

• Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-09 15:26:04 följande:

Hur många barn och vilken ålder?

Barnen är mellan 6 och 8 år. Antalet barn är inte väsentligt, då jag tänker per portion. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2023-09-09 15:27:39 följande:
    Barnen är mellan 6 och 8 år. Antalet barn är inte väsentligt, då jag tänker per portion. 
    Jo fast det är ju väsentligt om man vill få någon hjälp. Jag skulle t ex kunna tala om för dig hur många Big Pack x antal barn motsvarar men om du vill tjura ner dig på en exakt mängd så kör på 2 dl per barn du.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-09 15:41:46 följande:
    Jo fast det är ju väsentligt om man vill få någon hjälp. Jag skulle t ex kunna tala om för dig hur många Big Pack x antal barn motsvarar men om du vill tjura ner dig på en exakt mängd så kör på 2 dl per barn du.
    Fast nu köper inte jag sådan glass, utan gör egen. Därav frågan om mängd per person. Om du inte kan svara på min fråga, är det helt okej. 
Svar på tråden Glass till barnkalas, mängd?