• Anonym (Trött)

    Nyfödd och tvååring, sån sömnbrist!

    Nu behöver jag BARA positiva historier. Har en nyfödd på 1,5 v och en tvååring och har sån sömnbrist att jag darrar på dagarna ibland. Jag och mannen har delat på oss så han sover med tvååringen och jag med nyfödd eftersom jag då kan amma och han kan natta tvååringen och hjälpa till. Jag får inte lyfta tvååringen pga kejsarsnitt så att byta mellan oss går inte nu.

    Men sömnen är totalt usel, bebis vaknar otroligt ofta, vill äta lite, läggs i babynest bredvid mig sovandes igen. Går en halvtimme för det mesta innan proceduren upprepas. Nån gång per natt får jag sova 2 h i rad. Amningen sitter inte helt än så det spökar nog med. 

    Men hur gör man för att hantera sömnbristen? Hur gjorde du förvatt ta dig runt, med två barn? Fasar för varje natt just nu.

  • Svar på tråden Nyfödd och tvååring, sån sömnbrist!
  • Anonym (B)

    Jag gick och la mig samtidigt som bebis. Tråkigt men så var det. Ibland innebar det att jag gick och la mig så tidigt som 18.30-tiden men så fick det vara. Oftast sov min dotter som bäst första halvan av natten, hade jag tur så kunde jag få in 2-3 timmar oavbruten sömn innan hon vaknade. Mot slutet av natten var det nästan varannan timme som gällde.

    Använder white noice, finns en som heter "Womb Sound to make babies sleep faster" på Spotify som jag tycker är perfekt. Upplever att det hjälper mycket. 

    Hon ligger alltså i ett babynest bredvid dig i sängen? Hur är det med kroppskontakt? Tänker att hon vaknar för att hon saknar din närhet, isåfall går det att ligga på något sätt så du kan låta din arm ligga bredvid henne? Eller att du har en hand på hennes rygg? 

    Kämpa! Det blir enklare med tiden! 

  • Anonym (farsan)

    Allt på sparlåga. Går tvååringen på förskola? Om inte, ansök genast. Ha absolut inga hushållskrav som går ut över vila och sömn. Det går FÖRST. Råkar du ha lite energi över kan du diska en tallrik. Se till att duscha antingen svalt på morgonen så du får lite extra energi till förmiddagen, eller varmt på kvällen precis innan du går och lägger dig så att du är avslappnad och somnar snabbt, din man kan ta båda barnen i 10 minuter. Ta en tupplur på förmiddagen och eftermiddagen, med en sovapp typ Sleep, ställ den på 20-30 minuter, den väcker dig i rätt sömnfas så du inte känner dig bombad när klockan ringer. Även om du bara får 5 eller 10 är mycket vunnet. Ha lättillgängliga mellanmål/småmål i kylen, exempelvis hemmagjord risi/manafrutti i portionsglas och proteinrullar, frukostglassar i frysen, plus lite matlådor så du slipper slösa energi på att laga mat på dagarna mer än kanske 1-2 gånger i veckan. 

    Se också till att ha mysiga familjestunder runt nattningen av 2-åringen. Det är ok om alla somnar i samma säng ibland. Det hjälper också att motverka syskonavundsjuka och får tvååringen att känna sig inkluderad kring den nya lilla varelsen som mamma och pappa tycker är så fruktansvärt viktig. 

    Hälsningar farsan som hade 4 ungar under 2 år.

  • Elin P

    Förskola åt 2-åringen alternativt att pappan tar dubbeldagar ett tag och ni är hemma samtidigt tills det har rättat till sig lite med amningen. Prioritera sömnen som nummer ett. Lägg dig tidigt på kvällen och passa på att sova medan pappan är hemma och kan ta hand om barnen. 

  • Anonym (C)

    Åh vad tufft..! Jobbigt med lite sömn. Jag hade problem med amningen när min son var bebis, så han fick ersättning istället. Sägs att dom blir mer mätt av den, och sover bättre då. Ett tips är att ge det när du nattar bebisen för natten åtminstone.

Svar på tråden Nyfödd och tvååring, sån sömnbrist!