• Anonym (Lena)

Problem med gaser

Jag har stora problem med gaser och får ingen hjälp av vården. Jag vågar inte längre träffa någon utanför familjen så det påverkar hela mitt liv det här. Har ändrat kosten och testat allt jag kunnat hitta på apoteken mot gasbildande men ingenting tycks hjälpa.

Jag fiser och pruttar konstant och kan inte hålla tillbaka så börjar misstänka att ringmuskeln är slapp. Gjort en koloskopi men allt såg normalt ut. Jag börjar misströsta och tro att jag kommer behöva ha det så här nu resten av livet. Är det någon vänlig själ som vet hur jag kan bli av med det här och hur jag ska få vården att ta mig på allvar så vore jag evigt tacksam.
    Hälsn. Lena

• Svar på tråden Problem med gaser
  • Goneril

Har du provat Proviva? Se till att gå på toaletten, ordentligt, varje morgon och kväll, helst efter varje större måltid. Obalans, det gör inte vården så mycket åt, möjligtvis kan man få tabletter för att minska gaserna, men då kan det bli förstoppning i stället. Två gånger per dag, nr 2, med en god bok, i lugn och ro. Se till att du får vara i fred.

• Goneril

Har du provat Proviva? Se till att gå på toaletten, ordentligt, varje morgon och kväll, helst efter varje större måltid. Obalans, det gör inte vården så mycket åt, möjligtvis kan man få tabletter för att minska gaserna, men då kan det bli förstoppning i stället. Två gånger per dag, nr 2, med en god bok, i lugn och ro. Se till att du får vara i fred.

• Anonym (Fia)

Vad har du testat att utesluta och hur länge och vilka mediciner mm har du testat ? hur äter du och hur mycket motionerar du?

• Anonym

Tyvärr kan det bero på överätning och övervikt då det blir mycket för tarmarna

• Anonym (S)

Har du testat att äta enligt fodmap?

• Anonym (Läkare)

Har man uteslutit laktosintolerans och glutenintolerans? IBS? 

gaser vanligt vid alla ovan.

• Anonym (Lena)

Hur gör jag för att svara någon enskilt?
    Läkare- Jag har gjort en koloskopi och fick då veta att jag inte har IBS. Jag är inte glutenintolerant eller laktosintolerant heller tydligen. 
    Proviva hjälper inte och jag har ändrat kosten men där kan jag bli bättre. 

• Anonym (..)
    Anonym (Lena) skrev 2023-09-11 12:40:14 följande:

Hur gör jag för att svara någon enskilt?
    Läkare- Jag har gjort en koloskopi och fick då veta att jag inte har IBS. Jag är inte glutenintolerant eller laktosintolerant heller tydligen. 
    Proviva hjälper inte och jag har ändrat kosten men där kan jag bli bättre. 

Va? Får man veta att man INTE har IBS av en koloskopi-undersökning?

Jag fick min IBS-diagnos just för att de gjort alla undersökningar och inte hittat något.
  • Anonym (Fia)

Håller med om att det låter som ett missförstånd!

Anonym (..) skrev 2023-09-11 13:23:50 följande:
    Va? Får man veta att man INTE har IBS av en koloskopi-undersökning?

Jag fick min IBS-diagnos just för att de gjort alla undersökningar och inte hittat något.
Svar på tråden Problem med gaser