• Anonym (Fettless)

Skitamning!

Jag är så JÄKLA trött på det här med amning. Andra barnet nu det strular med. Det gör ont, taget blir dåligt och vi inhandlar  amningsnappar, kompresser, vi hänger på amningsmottagningen och försöker få in bröst i mun i rätt vinkel och mängd och pumpar för att ge mjölk.Vi stöttar med ersättning och koppar och byter kläder pga slabb och spill.

INGET av det här är kul.  Är så less, less, LESS. Jag vill få det att funka för smidigheten att ha maten med och att jag har bra med mjölk men jag har börjat hata det här. Känns som jag läst allt om amning men det blir inte bra. Är okompatibel med mina barn.

Är så jäkla avis er där det bara funkar. Ni som slipper smärta, sår, att veta vad felet är men inte få till det.

Vill bara få ur mig detta. 

• Svar på tråden Skitamning!
  • Anonym (Vill du kämpa?)

Det är ok att ge ersättning om du vill! Att amma är jobbigt. Visst är jag glad att jag ammade men med facit i hand skulle jag inte suttit och gråtit de två första veckorna varje gång jag skulle amma. Jag fick dessutom använda amningsnapp hela tiden pga små bröstvårtor, och amningsnappar slabbar! Hade jag gjort om den resan skulle jag tagit ersättning.
    Orkar du så kämpa, annars så är det ok att ge upp!
    Lycka till

• Anonym (Fettless)
    Anonym (Vill du kämpa?) skrev 2023-09-10 21:31:33 följande:

Det är ok att ge ersättning om du vill! Att amma är jobbigt. Visst är jag glad att jag ammade men med facit i hand skulle jag inte suttit och gråtit de två första veckorna varje gång jag skulle amma. Jag fick dessutom använda amningsnapp hela tiden pga små bröstvårtor, och amningsnappar slabbar! Hade jag gjort om den resan skulle jag tagit ersättning.
    Orkar du så kämpa, annars så är det ok att ge upp!
    Lycka till

Jag kombinerar.

Senast kämpade jag i 9 (!!) månader såhär genom sår, svamp, timmar i pump mm. Så jag är avis de som bara kan amma utan problem.
  • Anonym (4-mamma)

Håller med och känner igen frustrationen. Jag har 4 barn och katastrofen började med barn 1. Så kom barn 2 och allt bara flöt på. Inga problem. Allt var underbart och så lättsamt. Jag gjorde inget annorlunda. Ungen var en naturbegåvning. Japp nu kan jag det här tänkte jag. Så kom barn 3, katastrof igen. Jag gjorde inget annorlunda än med den lyckade amningen. Barn  4 ännu värre! Jag fattar ingenting....

• felicityporter

Om amningen bara känns som ett jobbigt moment som höjer ångestnivån varje gång är det faktiskt bättre (i mitt tycke) att ge ersättning. Amningen funkade inte för något av mina barn, men med första barnet blev jag i princip tvingad av tanterna på BB att kämpa förgäves tills jag bara grät eftersom det aldrig funkade. När jag sedan födde andra barnet och amningen då också strulade gav jag upp och gav ersättning mycket tidigare än med första barnet och det var ett klokt beslut. Ingen ångest och matningstillfällena blev bara mysiga istället för stresspåslag. Jag tror också att det i mitt fall var bättre för anknytningen också.

• Anonym (Fettless)
    Anonym (4-mamma) skrev 2023-09-10 23:39:10 följande:

Håller med och känner igen frustrationen. Jag har 4 barn och katastrofen började med barn 1. Så kom barn 2 och allt bara flöt på. Inga problem. Allt var underbart och så lättsamt. Jag gjorde inget annorlunda. Ungen var en naturbegåvning. Japp nu kan jag det här tänkte jag. Så kom barn 3, katastrof igen. Jag gjorde inget annorlunda än med den lyckade amningen. Barn  4 ännu värre! Jag fattar ingenting....

Jag har ju bara två trassliga. Är så less. Och så får jag ett bättre amningstillfälle med eller utan napp och tänker att NU VÄNDER DET och nästa gång är det värdelöst igen. Bebis biter med käken så jag tror bröstet ska gå av. 

Gör allt rätt enligt de som tittar men det är som att jag och barnen inte matchar.

• Anonym (Fettless)
    felicityporter skrev 2023-09-10 23:49:43 följande:

Om amningen bara känns som ett jobbigt moment som höjer ångestnivån varje gång är det faktiskt bättre (i mitt tycke) att ge ersättning. Amningen funkade inte för något av mina barn, men med första barnet blev jag i princip tvingad av tanterna på BB att kämpa förgäves tills jag bara grät eftersom det aldrig funkade. När jag sedan födde andra barnet och amningen då också strulade gav jag upp och gav ersättning mycket tidigare än med första barnet och det var ett klokt beslut. Ingen ångest och matningstillfällena blev bara mysiga istället för stresspåslag. Jag tror också att det i mitt fall var bättre för anknytningen också.

Ja BB-hetsen är bisarr. Fick nästan noll hjälp men massa tillsägelser om amning. Röt ifrån med andra barnet.

Jag VILL amma och när det funkar bättre får jag upp hopp men oftast är det bara smärta, 50 omtag, argt barn och svettig mamma.
Svar på tråden Skitamning!