• Swedman

    Från fast anställning till provanställning. Vettigt?

    Jobbar som konsult och jobbar med avancerad elektronik och programmering. Har fast jobb och har mycket jobb. Jag är en av två konstruktörer. Har haft detta yrke i typ 30 år. Här har jag lååååg lön men jag kan gå till jobbet och har flextid. Jobbar sällan övertid. Dålig arb.miljö däremot.
    Nu har jag sökt jobb i konkurrerande företag. Detta företag och mitt nuvarande jobbar tillsammans i vissa projekt. 
    Detta konkurrerande företag har som policy att inleda med provanställning. Så jag blev erbjuden provanställning och ganska bra löneökning. (17%).  Det är median för mitt yrke och årtal i yrket. 
    Det hör till saken att företaget ligger 40km bort. Det gör att löneökningen försvinner pga reskostnaderna och jag får en provanställning. 
    Jag är övertygad om att jag klarar nya jobbet men är jäkla tveksam pga provanställning. Har aldrig fått ett sånt erbjudande tidigare. Jag har det ganska bra där jag är men arb.miljön är inte bra. Bättre på nya. Störrre företag.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?
  • Anonym (Inte så vettigt)

    Hur vet du att arbetsmiljön är bättre? Det är ju väldigt svårt att avgöra förrän man har jobbat där ett tag.

    Personligen så tycker jag inte att det låter vettigt att ta provanställning på ett jobb så pass långt borta.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Inte så vettigt) skrev 2023-09-10 22:22:06 följande:

    Hur vet du att arbetsmiljön är bättre? Det är ju väldigt svårt att avgöra förrän man har jobbat där ett tag.

    Personligen så tycker jag inte att det låter vettigt att ta provanställning på ett jobb så pass långt borta.


    Håller med
  • Pixie99

    Man går inte från tillsvidareanställning till provanställning, det är bara helt huvudlöst. Du har noll garanti att bli anställd efter prövotiden och de behöver inte ens motivera varför. Jag har bytt jobb en del i mitt liv, men aldrig accepterat provanställning.

    Gör inte det här, det låter bara korkat.

  • Anonym (S)

    Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.

  • Swedman
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 23:28:46 följande:

    Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.


    Jag har bytt jobb 4 gånger under dessa 30 år och aldrig haft det villkoret när jag börjat. Första gången fick jag jobbet genom arbetsförmedlingen och de stod för lönen så jag "gled" in i yrket utan att nån behövde stå för risken genom att jag var nyutexxad. 
    Provanst. har jag förstått erbjuds typ studenter. Då går de från arbetslös till provanst. Det är rimligt. Att gå från fast till prov är inte rimligt. 

    Har läst komm här i tråden och de är samstämmiga med abdra jag lyssnat med.
    Med tanke på att reseavståndet äter upp lönepåslaget och jag går från fast till prov så tror jag inte ens jag kommer till mötet. Jag kan komma till mötet om de tar bort villkoret Provanställning. 
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 23:28:46 följande:

    Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.


    Jodå, fortfarande det vanligaste. Även min son, som är ny på arbetsmarknaden fick fast anställning direkt.
  • Pixie99
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 23:28:46 följande:

    Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.


    Ja, de kan förstås säga att de börjar med provanställning, men då säger man till att man inte är intresserad om de står fast vid detta. Provanställning kan vara aktuellt om man är helt ny på arbetsmarknaden och saknar referenser, men man ska aldrig gå med på detta om man går från en fast anställning. Det finns inget som heter "för syns skull" i arbetsmarknaden. Stå de fast, så finns det en anledning och då ska man dra öronen åt sig.

    En annan sak, har man exempelvis banklån, så kan det innebära att banken vill ha ytterligare säkerhet för lånet eftersom en provanställning inte räknas som tillsvidareanställning.
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2023-09-10 23:28:46 följande:

    Jag kanske har missförstått men börjar inte typ ALLA jobb med provanställning, oftast på 6 månader? Finns det företag idag som anställer tillsvidare utan att blinka? Jag tänker att det mest bara är en princip, nåt man bara gör?
    Min sambo vantrivs verkligen och håller på att byta jobb och blev erbjuden nytt, men hakade upp sig på att han inte blev erbjuden tillsvidare direkt på nya. Jag må vara oerfaren men har aldrig varit med om annat än att man typ "för syns skull" inleder med en provanställning.


    Nej inte alla, jag har fått fast direkt.
    Men vet också att min region tex har provanställning. Sedan vet jag även flera statliga myndigheter som har provanställning.
    Jag uppfattar det mer som ?för syns skull?, dvs tanken är att anställa men om det verkligen inte fungerar så har man en enkel lösning på det. 
  • Anonym (..)

    Fråga dem om de kan tänka om vad gäller provanställning och säg som det är, att du inte vågar byta från en fast anställning till en provanställning även om du väldigt gärna vill jobba hos dem. Se vad de säger. 

  • Anonym (K)

    Man brukar väl ta tjänstledigt från sitt jobb för att prova ny tjänst?
    Blir det inte bra går man tillbaka till gamla jobbet.

Svar på tråden Från fast anställning till provanställning. Vettigt?