• Largeman

Kvinnor och skor!

I dagens kläd kultur är det mycket mycket sällan man ser eller träffar på kvinnor som har klackskor eller pumps på sig, det är ju snyggt med ett par pumps till långbyxor som är lite korta i snittet så man ser ankeln.
    För att inte tala om hur snyggt det är till kjol eller klänning, men det har  ju 95% av dagens kvinnor slutat använda i och för sig.....
    Nej, modet är att gå omkring i mys pys skor till vardag som fest (läs gympa skor) vilket är helt obegripligt!!
    Nu menar jag inte att ni kvinnor ska gå eller springa omkring i stilett klackar vilket jag kan förstå är lite opraktiskt till vardags, utan jag menar damskor med en lite mindre klack på några centimeter....
    På 70 och 80 talet fanns det något som hette pumps som alla kvinnor använde, varför används i dessa idag?
    Är det så enkelt att ni måste kunna lägga benen på ryggen och springa ifrån alla dårar som finns där ute som ska våldföra sig på kvinnor?
    Eller får ni inte gå ifred från alla män som kommer icke skidåkande länder om dom får se lite av en ankel eller snygga ben?
    Finns ej idag!
  • Svar på tråden Kvinnor och skor!
  • Anonym (tips)

I all välmening: snälla, särskriv inte så mycket. Du har dessutom tappat ord på flera ställen (hade du bråttom när du skrev?), samt några grammatiska fel. 

Texten blir mer läsvänlig om man korrekturläser innan man postar. 

Varför lägger du in sista meningen? Är hela texten ett svepskäl för att hugga lite på män från andra läder? 

• Anonym (Obekvämt)

Helt enkelt för att sådana skor inte är sköna.
    Jag lever inte mitt liv för att se snygg ut, utan för att må bra. Jag går i mjukisbyxor och t-shirt dygnet runt I hemmet. Min man också.
    Har mer "vanliga" kläder ute, men sköna låga Skor från Ecco.

• Anonym (Love)

Jag använder sköna skor istället. Orka gå runt och ständigt ha ont i fötterna. 

• Pixie99

Nja, jag använder väldigt gärna både pumps, stövletter och stövlar med stilettklackar samt tunna strumpbyxor till om jag ska klä mig lite extra kvinnligt. Men det är typ 10% av tillfällena. Resten av tiden väljer jag kanske något som är mera tillämpbart för sammanhanget. Om mina medarbetare sitter med jeans, skjorta samt smeakers, så skulle det bara se konstigt om jag trippade omkring klädd som en flygvärdinna en vanlig tisdag på kontoret. Då blir det istället tajta jeans, polotröja och Converse. Det kan allt se lite lagom snyggt och mjukt sexigt ut också. Sen kan jag välja att ha mina stilettklackar till andra tillfällen.

• Largeman
    Pixie99 skrev 2023-09-12 07:54:27 följande:

Nja, jag använder väldigt gärna både pumps, stövletter och stövlar med stilettklackar samt tunna strumpbyxor till om jag ska klä mig lite extra kvinnligt. Men det är typ 10% av tillfällena. Resten av tiden väljer jag kanske något som är mera tillämpbart för sammanhanget. Om mina medarbetare sitter med jeans, skjorta samt smeakers, så skulle det bara se konstigt om jag trippade omkring klädd som en flygvärdinna en vanlig tisdag på kontoret. Då blir det istället tajta jeans, polotröja och Converse. Det kan allt se lite lagom snyggt och mjukt sexigt ut också. Sen kan jag välja att ha mina stilettklackar till andra tillfällen.

Tack för ditt ärliga och uppriktiga svar! Du har förstått saken rätt....
  • EnAnonumius

För det första bilden du lade in är en bild på just PUMPS.
    Pumps kommer vanligast i stilettklackar, men det finns även som lågklackade (2-4 cm klack) också. Används än i dag även om det inte år så mycket till vardags, med stilett-/lågklackade pumps.
    Pumps är namnet på en viss skoform (öppen sko med slutna över tårna) och fanns även för män också. Men modellen blev mest populär hos damerna. Pumps har funnits sedan 1800-talet. Så det är knappast någon "nymodighet" som kom på 1970-talet.

Sedan dina scenarier på varför man inte bär "snygga skor" längre, säger ju en hel del om dig och ditt synsätt än en möjlig förklaring för varför damer bär pumps i mycket mindre utsträckning.

Det är så otroligt enkelt som att även damer har insett och förstår att deras fötter är värdiga att bära bekväma fotriktiga skor. Och inte skall vara något jävla ögongodis åt män i tid och otid för att tillfredsställa några mäns fot-/skofetisch.
    Lär dig att leva med att damer, innan man fick problem med folk från "icke skidåkande länder" och de problemen med detta kom, för att ta hand om sina fötter.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Agda90

Kan du som man tänka dig att gå i kostym och slips varje dag? Gärna i 30 graders värme också.
    Jag antar att de som kan slippa det gärna gör det. Så varför ska kvinnor ta på sig skor som är obekväma och gör att många av oss får ont i fötterna?

En annan tanke som dök upp är menar du att kvinnor ska klä sig så till vardags? För i så fall undrar jag hur mycket du kär upp dig till vardags?

Jag personligen älskar att gå i högklackat men jag har en fot som inte fixar det så ofta. Jag började stuka ena foten när jag var runt 12 års åldern och som vuxen stukar jag den fortfarande väldigt lätt. Jag är inte sugen på att skada mig ännu mer

• Anonym (Hin håle)

Klackar på en kvinna är väldigt snyggt....
    Tror dock inte att det är så bekvämt och själv föredrar jag speakers vilket jag tror även många tjejer gör till vardags. 

• Anonym (Tess)

Går du på fest ser du stt kvinnor använder finare skor.

Sen har de flesta kvinnor som första prio att må bra och vara bekväma till vardags. Att inte utsätta sig för benbrott.

Du kan ju själv ha pumps om du gillar det så mycket.

Svar på tråden Kvinnor och skor!