• Värdshuset

Plussade precis!

Jag och min sambo har pratar om att skaffa barn, och känt att tiden att börja försöka är rätt. Aldrig i min vildaste fantasi trodde jag att vi skulle lyckas på första försöket, men idag plussade jag med CB digitala test! Spännande och nervöst, minst sagt.

Hur berättade ni för er partner att ni var gravid? Gärna på något roligt sätt (present, bakverk etc) :)

Vad är era bästa tips för mig som är gravid för första gången? För oss som föräldrar? Ge gärna era bästa tips nedan, och lugna en lite nervös blivande mamma :)

• Svar på tråden Plussade precis!
  • Maymom

Grattis! 

Tips: 
    Ni behöver inte köpa allt som står på alla listor man läser. Man kan köpa efter barnet kommit när man märker vad man själv saknar. Många använder inte spjälsäng och skötbord. Byter på bebis gör du ju lite överallt, en liten skötväska räcker långt.
    Mycket går att köpa second hand, vagn tex. Klädpaket med massa bodys och byxor brukar också gå att hitta på tex market place. Majbebis? Filtar var bra att ha på sommaren. Ligga på, ha som täcke mm

Utgå från hur du är som person, en del vill inte veta nåt om andras förlossningar, andra tycker det är väldigt intressant att höra andras erfarenheter. Vill du inte höra så säg det. Själv tyckte jag det var skönt att ha hört massa olika varianter på hur det kan gå till. 

Om du vill lyssna/läsa på. Podd:vattnet går, bok: att föda-Gudrun Abascal.(Gudrun abascal är fantastisk att lyssna på också)

• Värdshuset
    Maymom skrev 2023-09-12 08:56:18 följande:

Grattis! 

Tips: 
    Ni behöver inte köpa allt som står på alla listor man läser. Man kan köpa efter barnet kommit när man märker vad man själv saknar. Många använder inte spjälsäng och skötbord. Byter på bebis gör du ju lite överallt, en liten skötväska räcker långt.
    Mycket går att köpa second hand, vagn tex. Klädpaket med massa bodys och byxor brukar också gå att hitta på tex market place. Majbebis? Filtar var bra att ha på sommaren. Ligga på, ha som täcke mm

Utgå från hur du är som person, en del vill inte veta nåt om andras förlossningar, andra tycker det är väldigt intressant att höra andras erfarenheter. Vill du inte höra så säg det. Själv tyckte jag det var skönt att ha hört massa olika varianter på hur det kan gå till. 

Om du vill lyssna/läsa på. Podd:vattnet går, bok: att föda-Gudrun Abascal.(Gudrun abascal är fantastisk att lyssna på också)

Jag hör gärna på hur andra haft det under sina förlossningar, inte minst för att försöka skapa mig en genuin bild av att alla förlossningar är olika och kan vara både lättsamma men också svårare. Försöker tänka att man får ta det som det kommer.
  • Maymom
    Värdshuset skrev 2023-09-12 09:00:02 följande:
    Jag hör gärna på hur andra haft det under sina förlossningar, inte minst för att försöka skapa mig en genuin bild av att alla förlossningar är olika och kan vara både lättsamma men också svårare. Försöker tänka att man får ta det som det kommer.

Ja ta det som det kommer och lyssna på kroppen är en bra inställning. Ja jag tyckte också det är bättre att veta vad som kan hända, så vet man när man ligger där att - ja nu blev det så här det har jag ju läst kan ske. Istället för att bli orolig. 

förlossningen östra Göteborg har ett bra instagramkonto, det har säkert fler förlossningsavdelningar.

Svar på tråden Plussade precis!