• Anonym (Mimmi)

Feber, när sjukvård?

Sonen är 5, haft mellan 38-39,3 grader i feber sen i söndags kväll. Idag onsdag. Igår var febern borta mitt på dagen men kom tillbaka sen.

Han har hela tiden varit pigg, dricker jättebra,  äter glass mm. Inte så jättemycket mat men kanske 1/3 portioner, brukar alltid äta sämre när han är lite sjuk. 

Hade prickar (kliade ej)  över kroppen igår som såg ut som de man får vid 3dagars feber, men det står på 1177 att febern brukar försvinna i samband med prickarna men febern är kvar. Prickarna nu borta. Ganska mycket snorig, hostar ibland, men har förkylningsastma så det får han så fort han är lite förkyld.

Tycker det står överallt att man ska söka sjukvård om febern varat mer än 3-4 dygn, och det har den nu. Men han är ju pigg. Tycke ni att jag ändå ska söka vårdcentralen imorgon eller är det onödigt när han är pigg? Vad kan dom göra, lyssna på lungorna o ta halsprov? Han har inte ont i halsen.

Hade ni avvaktat tills på måndag? 

• Svar på tråden Feber, när sjukvård?
  • Anonym (Vicki)

Jag hade ringt 1177. Men är han i övrigt ok är det nog inget som behöver sökas för.

• Anonym (Malin)

Det låter som det som går just nu. 

Prickarna vet jag inte, men jag vet att det valsar runt någon covidvariant nu. Låter ju inte heller otroligt med tanke på hosta med mera. 

Har själv en sjukling hemma (något äldre) med 39 graders feber. Funderar på att köra ett hemmatest på sjuklingen imorgon. Det är bara för vår egen skulle då jag vill veta om vi ska vara beredda på om syskonen insjuknar eller inte. 

Rent spontant tänker jag mår han ok så avvakta någon dag till. Går det inte ner så kan ni ju söka akut istället. Ring och prata med VC imorgon - åk inte dit. Det är nog mitt bästa råd. 

• Anonym (Mimmi)

Tack för svar. Idag så har jag själv ont i halsen och lite hängig, skulle det vara covid så är det väl ca 5 dagar det brukar ta om man smittats innan symtomen kommer.

Sonen är lika pigg idag, febern nere på 38 nu igen efter ha varit 39 igår. Om det skulle vara lunginflammation så borde det ju vara mer hosta, eller påverkan på allmäntillståndet tänker jag. Känner mig egentligen inte orolig, bara det att det står att man ska söka sjukvård vid feber mer än några dagar. Men man vet ju också hur svårt det är att få en tid på vårdcentralen, särskilt när barnet är piggt.

• Anonym (Mia)

Så länge han inte har ont i halsen och ändå är pigg, hade jag avvaktat. Vid halsont, hade jag åkt in för koll, med tanke på streptokocker. Det var rådet vi fick för vår pojk i våras också. 

• Anonym (Mimmi)

Idag är febern borta tack och lov. Och han mår som vanligt. 

Svar på tråden Feber, när sjukvård?