• Anonym (husdrömmar)

Flytta från stockholm, till mindre stad?

Finns det någon som gjort den resan?

Jag är född och uppvuxen här och har hela min familj här, sambon är från en mindre stad...

Jag drömmer om att flytta från Stockholm. Jag trivs inte i sthlm längre. För mycket stress, människor och dyra bostäder. Jag älskar att ha nära till nära ich kära men drömmer om att flytta till en mindre stad där vi har råd att köpa ett hus med en liten gräsmatta. I Stockholm kommer vi aldrig ha råd. Just nu bor jag å min sambo och våra 2 barn i en hyresrätt i en förort?

Hur gör man för att flytta till en mindre stad?

Ge oss tips på trevliga mindre städer, (gärna med mindre invandrare och kriminalitet.)

• Svar på tråden Flytta från stockholm, till mindre stad?
  • Anonym (Love)

Mindre invandrare? Du tänker indier kanske? Dom brukar vara lite mindre, men sen blir ju frågan hur stora invandrarna där du bor är.

• Anonym (ww)

Hur du gör för att flytta till en mindre stad? Ja, hur hade du gjort om du vill flytta inom Stockholm? Man gör liksom likadant. 

Tips på städer är ju rätt omöjligt  för du och din partner behöver väl utgå från jobbmöjligheter antar jag. 

Mindre invandrare? Du menar barn? (haha förlåt, kunde inte låta bli), du menar färre. 

• Anonym (Minna)

Hur man flyttar?

Du köper ett boende eller försöker hitta något att hyra. Du skriver kontrakt och säljer/säger upp det boende ni har nu.

Innan detta kan det vara bra att kolla upp arbete på nya orten. 

När ni har bostad och arbete så bokar ni flyttfirma eller anlitar kompisar som kan hjälpa er. Ni packar ner era saker i kartonger och monterar ner möbler så att allt är klart på flyttdagen.

Sen flyttar ni era grejer från ert gamla boende till det nya.

Det gamla boendet behöver städas och ni kan anlita någon eller städa själva. Sedan lämnar ni över nycklarna till de nya ägarna eller värden.

och just ja, glöm inte att adressändra hos skatteverket!

• Anonym (A)

Jag skulle börja med att undersöka vilka städer jag kan kan tänka mig. Kolla jobbmöjligheterna som finns.
    Staden din man är ifrån är inte aktuell? Annars är väl det en bra början att kolla möjligheterna där.
    Vill ni ha fortsatt nära till Stockholm är KAK (Köping, Arboga, Kungsör) ett tips.

• Anonym (U)

Piteå är den stad som har lägst andel invandrare. Mycket bra stad.

• Anonym (Weekend)

Mitt tips är att man åker runt och tittar på lite på städer ni är intresserade av. Kanske en liten weekend på hotell för att testa staden några dagar. 

Fundera på var i Sverige ni vill bo. Det finns många småorter där lugnet råder. Det finns också mindre städer som kan passa er bra. 

Vill ni ha vinter och snö, eller närhet till Stockholm ännu? Slätter eller närhet till kontinenten? Många frågor måste ni ställa er för att hitta rätt. 

Svar på tråden Flytta från stockholm, till mindre stad?