Ok att nödljuga om man söker jobb när man är arbetsbefriad?
Mitt jobb hade neddragningar och vissa av oss blev "övertalade" (egentligen inget val) mot att vi skulle få lön i 12 månader. Vi sa alltså upp oss pga arbetsbrist mot att vi får lön i 12 månader under tiden är vi arbetsbefriade. När denna tid gått upphör vår anställning och vi får rekommendationsbrev eller vad det heter från företaget. Hittar vi ett jobb innan denna tid gått så får vi resten av pengarna utbetalt som en klumpsumma.
Hur som helst, jag har hittills varit arbetsbefriad under sommaren och tyckte det var grymt härligt. Känner ingen press att fixa nytt jobb men frågan är när jag väl söker jobb, hur ärlig ska jag vara? Officiellt upphör min anställning först om 9 månader och jag tänker att det kan vara bättre att ge sken av att jag har mitt jobb (som jag är arbetsbefriad från) än att säga att dom tvingat bort bl a mig och att jag nu bara njuter av min frihet.
Hur skulle ni andra göra? Om du är den som anställer folk, hur serndu på saken? Och vad kan ev hända om det kommer fram senare attman dragit en vit lögn?