• Anonym (Typ arbetslös)

Ok att nödljuga om man söker jobb när man är arbetsbefriad?

Mitt jobb hade neddragningar och vissa av oss blev "övertalade" (egentligen inget val) mot att vi skulle få lön i 12 månader. Vi sa alltså upp oss pga arbetsbrist mot att vi får lön i 12 månader under tiden är vi arbetsbefriade. När denna tid gått upphör vår anställning och vi får rekommendationsbrev eller vad det heter från företaget. Hittar vi ett jobb innan denna tid gått så får vi resten av pengarna utbetalt som en klumpsumma.

Hur som helst, jag har hittills varit arbetsbefriad under sommaren och tyckte det var grymt härligt. Känner ingen press att fixa nytt jobb men frågan är när jag väl söker jobb, hur ärlig ska jag vara? Officiellt upphör min anställning först om 9 månader och jag tänker att det kan vara bättre att ge sken av att jag har mitt jobb (som jag är arbetsbefriad från) än att säga att dom tvingat bort bl a mig och att jag nu bara njuter av min frihet.

Hur skulle ni andra göra? Om du är den som anställer folk, hur serndu på saken? Och vad kan ev hända om det kommer fram senare attman dragit en vit lögn?

• Svar på tråden Ok att nödljuga om man söker jobb när man är arbetsbefriad?
  • Anonym (Pfft)

Skärp dig, varför fjanta på med lögner?? Det finns ingen anledning att säga varken det ena eller det andra, tills din tid har gått ut är du anställd. Det räcker så.

• Anonym (Pfft)
    Anonym (Typ arbetslös) skrev 2023-09-15 20:20:03 följande:
    Om du är den som anställer folk, hur serndu på saken? Och vad kan ev hända om det kommer fram senare attman dragit en vit lögn?
    Jag skulle se allvarligt på en lögn om jag vore AG. Följden blir att jag, företaget, de som vet om lögnen kommer att se dig som omogen och opålitlig, man funderar på om du verkligen är kompetent (varför annars tvinga bort dig) och på det stora hela skulle iaf jag om jag var din chef alltid titta snett på dig och veta att man aldrig vet var man har dig. Jag skulle vara mycket missnöjd med rekryteringen.
  • Anonym (Maja)

Du behöver väl inte ljuga heller..? Du är ju officiellt anställd av företaget, varför skulle du gå in på att du är arbetsbefriad osv? Om nu ett nytt företag vill anställa dig och det blir snack om hur snart du kan börja, då är det väl bara att säga "en månad" eller hur länge till du vill vänta med att börja. Kommer frågan upp varför du söker något nytt, då utgår jag ifrån att du drar någon standardgrej om att du vill prova något nytt osv. Även om man INTE är uppsagd och man söker nytt för att nuvarande arbetsplats suger röv och chefen är en jävla psykopat - så säger man ju inte det....

• Anonym (Typ arbetslös)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-09-15 20:21:08 följande:

Skärp dig, varför fjanta på med lögner?? Det finns ingen anledning att säga varken det ena eller det andra, tills din tid har gått ut är du anställd. Det räcker så.

Så om dom frågar varför man vill byta jobb så är det ok att ange nåt som stämmer men att skippa detaljen att man är arbetsbefriad? Har jobbat länge på stället och varit på intervjuer tidigare där jag gått vidare, men sen själv dragit mig ur på sluttampen just för att jag vet vad jag har (även om jag var långt ifrån nöjd).
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Typ arbetslös) skrev 2023-09-15 20:32:55 följande:
    Så om dom frågar varför man vill byta jobb så är det ok att ange nåt som stämmer men att skippa detaljen att man är arbetsbefriad? Har jobbat länge på stället och varit på intervjuer tidigare där jag gått vidare, men sen själv dragit mig ur på sluttampen just för att jag vet vad jag har (även om jag var långt ifrån nöjd).
    De har inte med den detaljen att göra. Var det ditt fel att du blev borttvingad? Brukar du alltid uppge dina dåliga sidor när du söker jobb? Nej, så gör man så klart inte. Det är inte detsamma som att ljuga.
  • Anonym (Typ arbetslös)
    Anonym (Maja) skrev 2023-09-15 20:31:02 följande:

Du behöver väl inte ljuga heller..? Du är ju officiellt anställd av företaget, varför skulle du gå in på att du är arbetsbefriad osv? Om nu ett nytt företag vill anställa dig och det blir snack om hur snart du kan börja, då är det väl bara att säga "en månad" eller hur länge till du vill vänta med att börja. Kommer frågan upp varför du söker något nytt, då utgår jag ifrån att du drar någon standardgrej om att du vill prova något nytt osv. Även om man INTE är uppsagd och man söker nytt för att nuvarande arbetsplats suger röv och chefen är en jävla psykopat - så säger man ju inte det....

Hahahaha. Älskar din kommentar. Jag hade lätt tidigare kunnat sagt på intervjuer att jobbet suger röv, men jag la fram det på ett helt annat sätt.
  • Anonym (Typ arbetslös)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-09-15 20:36:10 följande:
    De har inte med den detaljen att göra. Var det ditt fel att du blev borttvingad? Brukar du alltid uppge dina dåliga sidor när du söker jobb? Nej, så gör man så klart inte. Det är inte detsamma som att ljuga.
    Man får inte glömma favoritfrågan hos alla lata personer som intervjuar en... "Kan du ange 5 positiva och 5 negativa egenskaper hos dig själv?". Flört
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Typ arbetslös) skrev 2023-09-15 20:38:43 följande:
    Man får inte glömma favoritfrågan hos alla lata personer som intervjuar en... "Kan du ange 5 positiva och 5 negativa egenskaper hos dig själv?". Flört
    Haha eller mer obskyra frågor som "vilken frukt identifierar du dig som"? Behövde skämskudde när jag hörde att min egen arbetsplats hade något liknande för sig ett tag i intervjuer, man skulle ta med ett föremål som representerade en själv.... Suck!
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-09-15 20:40:53 följande:
    Haha eller mer obskyra frågor som "vilken frukt identifierar du dig som"? Behövde skämskudde när jag hörde att min egen arbetsplats hade något liknande för sig ett tag i intervjuer, man skulle ta med ett föremål som representerade en själv.... Suck!
    Bästa där var förresten en kille som tog med en frukt, tror det var ananas, och sedan tog han typ en kvart på sig att gå och låna kökskniv och skära upp den där hahaha!! Skrattande Under tiden fick de andra bara snällt sitta och titta på, det var gruppintervju dessutom! Så bjöd han på bitarna då. Minns inte vad han hade för förklaring till den där....
  • Anonym (Typ arbetslös)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-09-15 20:40:53 följande:
    Härligt. Den har jag aldrig hört talas om tidigare. Däremot var jag på en intervju där jobbet i annonsen lät kul men chefen som intervjuade kändes totalt oengagerad och helt öppet sa "och så måste jag gå igenom följande för att företaget vill det" och så gick han igenom det vanliga där man berättar om företaget. Det var ett statligt jobb och jag fick det inte, men med tanke på hur trist chefen verkade så kändes det helt ok och jag har även hört av en bekant som jobbat på samma ställe att har man jobbat privat hela livet så ska man helst hålla sig borta från statligt för man kommer dö av tristess pga undertempot man kör med där.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Typ arbetslös) skrev 2023-09-15 21:05:28 följande:
    Härligt. Den har jag aldrig hört talas om tidigare. Däremot var jag på en intervju där jobbet i annonsen lät kul men chefen som intervjuade kändes totalt oengagerad och helt öppet sa "och så måste jag gå igenom följande för att företaget vill det" och så gick han igenom det vanliga där man berättar om företaget. Det var ett statligt jobb och jag fick det inte, men med tanke på hur trist chefen verkade så kändes det helt ok och jag har även hört av en bekant som jobbat på samma ställe att har man jobbat privat hela livet så ska man helst hålla sig borta från statligt för man kommer dö av tristess pga undertempot man kör med där.
    Oj, ja man blir ju inte jättesugen på att jobba där med en sådan intervju :s
  • Anonym (CV)

Jag blev också uppsagd för några år sedan pga arbetsbrist och fick lön i sex månader. När jag var på intervju och frågan kom upp så berättade jag hur det låg till, även för rekryterare i de fall det var aktuellt. Det var inga konstigheter med det, tror det är rätt vanligt idag faktiskt när det varslas och sägs upp till höger och vänster. 

Värre att ljuga för kommer det fram gör det ett väldigt dåligt intryck.

• Anonym (Chilla på :))

Jag hade chillat på i 9 månader. Om du blir pressad på vad du gjort så hävda att du försökte starta eget men det gick åt helvete och att du varit upptagen med det.

Svar på tråden Ok att nödljuga om man söker jobb när man är arbetsbefriad?