• Anonym (Orolig)

Extrem hjärtrusning!

Hej,
    Nu överväger jag att kontakta sjukvården. Men eftersom det inte är något jag gör i första hand så vill jag höra här.
    Jag är några år förbi 30 men har sedan jag var 15 i perioder haft problem med hjärtrusningar. Inget jag kollat upp men enligt min mamma har vi detta i släkten.
    Är ingen orolig eller lättstressad själ, dock har det varit mycket press både i arbete och privat senaste tiden - men har upplevt mig själv ganska lugn och avslappnad. Inga tecken på stress, sover och äter bra osv.. förutom dessa hjärtrusningar som senaste dagarna känns av hela tiden! Vad jag än gör, vaknar till och med upp mitt i natten. Det känns exakt som att hjärtat FLADDRAR hysteriskt. Inte dubbelslag utan fladder! Riktigt obehagligt. Har även fått en del yrsel, men ingen smärta. Är helt övertygad om att vårdcentralen utan vidare kommer diagnostisera mig med stress men jag känner att jag behöver en riktigt undersökning. Någon med samma problem, vad har varit fel? Hjärtat? Som det är nu tror jag att ett kortare EKG kan registrera dessa rubbningar men chansen att läkaren gör ett EKG är ju minimal.. Så alla tips mottages tacksamt! 
  • Svar på tråden Extrem hjärtrusning!
  • Anonym (Heartstopper)

Du kan skaffa en grej som heter Coala: www.coalalife.com/se/ och övervaka ditt EKG själv.

Jag har en sån, men numera använder jag bara Apple Watch istället.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Heartstopper) skrev 2023-09-16 23:38:59 följande:

Du kan skaffa en grej som heter Coala: www.coalalife.com/se/ och övervaka ditt EKG själv.

Jag har en sån, men numera använder jag bara Apple Watch istället.

Tack för jättebra tips. Vad gör man om resultatet är avvikande?
  • Anonym (Heartstopper)

Då kontaktar du vårdcentralen och rapporterar det avvikande resultatet. Den här länken var bättre för patient förresten: www.coalalife.com/se/patient/

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Heartstopper) skrev 2023-09-16 23:42:24 följande:

Då kontaktar du vårdcentralen och rapporterar det avvikande resultatet. Den här länken var bättre för patient förresten: www.coalalife.com/se/patient/

Det kostade visserligen en slant såg jag? hmm? hur har det varit för dig? Eller hur har det hjälpt dig?
  • linani
    Anonym (Orolig) skrev 2023-09-16 23:40:36 följande:
    Tack för jättebra tips. Vad gör man om resultatet är avvikande?
    Kontakta en vårdcentral, och stå på dig kring undersökningen. EKG ska absolut undersökas om man söker för hjärtklappning och yrsel. Om du dessutom har data från en bra smartklocka som visar på avvikelser eller ovanligt hög puls, har du bara ytterligare stöd i det du säger. 
  • Anonym (Heartstopper)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-09-16 23:47:19 följande:
    Det kostade visserligen en slant såg jag? hmm? hur har det varit för dig? Eller hur har det hjälpt dig?
    Nu har jag inte använt den på flera år, men förr var jag också orolig för hjärthälsan och då kändes det bra att kunna kolla dessa parametrar när man ville. Men som någon skrev så funkar ju en smartklocka också och nu använder jag bara den.
  • Maac

Det är inte speciellt svårt att få ett ekg på vårdcentralen.

Jag hade otroliga rusningar från innan tonåren. Åkte till vårdcentralen många gånger, men lyckades inte fånga det på ekg förrän jag var vuxen. 

Det var nåt som heter AVNRT och de gjorde en ablation där de brände bort en nerv som störde signalen. 

Efter det är rusningarna borta.

Sök hjälp, utgå inte ifrån att du inte kommer få den.

Svar på tråden Extrem hjärtrusning!