• Anonym (Löåp)

Test läppglans

Var o testade läppglans med dottern o efter fick jag dåligt samvete.hon tryckte ut från tuben o direkt på läpparna . Är inte det väldigt onödigt o kan ge sjukdomar som hepatit mm? Har aldrig tänkt på det innan oxå smörjt på läpparna för test många gånger innan jag köpt

• Svar på tråden Test läppglans
  • Anonym (H)

Onödigt och äckligt är det, men ingen större risk för hepatit - möjligt vis förkylning eller kanske munsår. Förhoppningsvis är det inte många som provar så, utan mer smetar på handen för att se färgen. 

• EnAnonumius
    Anonym (Löåp) skrev 2023-09-17 08:47:17 följande:
    Test läppglans

Var o testade läppglans med dottern o efter fick jag dåligt samvete.hon tryckte ut från tuben o direkt på läpparna . Är inte det väldigt onödigt o kan ge sjukdomar som hepatit mm? Har aldrig tänkt på det innan oxå smörjt på läpparna för test många gånger innan jag köpt

Sjukdomar kan spridas via läppglans och övrig smink...

Det finns en anledning till att man säger att man inte skall låna andras smink och läppbalsamer etc.

Via läppglans/läppsyl/läppstift så kan man smitta och få smitta som ansikte-/munherpes.
    Ögonmakeup kan smitta olika ögonsjukdomar.

Sedan så är det inte många som tänker på att smink och läppsyl/läppbalsam/läppstift hart faktiskt ett bäst före-datum.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Löåp) skrev 2023-09-17 08:47:17 följande:
    Test läppglans

Alltså, det är ju bara vidrigt. Fattar inte hur någon som är äldre än typ 7 år INTE tänkt på hur oerhört ohygieniskt där är att dela läppglans med en massa främlingar. För det är ju det ni gör. Ni vet inte vem som pillat på dem eller var dom varit. Fräscht.

Ja, ni kan absolut få t.ex. herpes. 
  • Anonym (O)

Hur är man funtad som mamma som låter sitt barn göra det? Okej att man är äcklig själv och utsätter sig för risk men sitt barn? Usch

• Anonym (Mamma)

Jag tycker du ska ta ett djupt andetag och sen gå vidare. Det är extremt liten risk för att din dotter skulle ha fått hepatit via ett läppglans, i Sverige. 

Du är inte en dålig mamma. Ta det lugnt. 

• Anonym (Livia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-17 16:37:25 följande:

Jag tycker du ska ta ett djupt andetag och sen gå vidare. Det är extremt liten risk för att din dotter skulle ha fått hepatit via ett läppglans, i Sverige. 

Fast klart hon är en dålig mamma som 1) låter flickan göra det och 2) inte inser själv att ingen av dem bör göra det för att det är ohygieniskt. Skulle du också säga att någon inte är en dålig mamma när de låter sina barn slicka på golvet på den offentliga toaletten? 

Det är ju inte som att det är väldens grej, det är ju bara att säga till barnet att inte göra det igen och sluta göra det själv. Vi måste inte börja dalta med vuxna människor och säga att dom är jätteduktiga, fastän de lär sina barn dåliga, äckliga vanor. Det är bättre att vara rak och ärlig en sån här gång så att de faktiskt kan göra bättre val i framtiden.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-17 16:37:25 följande:

+1
Svar på tråden Test läppglans