• Anonym (Ledsen)

Måste lämna min allra bästa vän, men det gör så ont

Har varit vän med en man i många år. Det har hela tiden funnits en kvinna som han varit helt nere i, men hon har försvunnit ur bilden vart eftersom. Vi började träffas mer regelbundet för ett par år sedan och sen ett halvår har vi i princip bott hos varandra. Det har hela tiden funnits en obalans i vår relation. Jag älskar honom som man, han älskar mig nog mer som vän. Flera gånger har han sagt att han älskar mig, men aldrig nykter. För 2 år sedan började jag dejta en kille och då bad min vän mig att välja mellan dem eftersom "tre i ett förhållande är en för mycket". Valet var enkelt, men till vilken nytta? Han kallar sig för styvpappa och han har köpt blommor till mig. Han planerar semester med mig. Men sen händer liksom inget mer. Jag är den han hör av sig till jämt, jag är den som vet mest om honom, han fixar min bil, jag fixar hans räkningar, vi handlar tillsammans och jag är den som funnits vid hans sida när båda hans två föräldrar gått bort nu sista året. Vi har haft sex, men inte mycket. I princip rör vi inte vid varandra heller, håller i varandra om vi sover tillsammans men sällan mer. Vet han sagt till andra att hans största skräck är att jag ska försvinna från honom. Och nu måste jag göra det, jag vill dela mitt liv med någon som älskar mig som kvinna. Nu är bara frågan: Hur pallar man? Jag älskar honom gränslöst.

• Svar på tråden Måste lämna min allra bästa vän, men det gör så ont
  • Anonym (He's just not that into you)

Du kanske älskar honom men han kan inte ta steget till en normal relation. Är det så du vill leva....? Dessutom hela tiden med risken att han när som helst kan träffa någon annan.

Han gillar dig men inte tillräckligt, du är bekvämlighet för honom men inte kärlek. FWB i sitt esse. Lovar dig, han kommer inte ha problem att gå "all in" med rätt tjej.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2023-09-17 16:49:03 följande:

Du kanske älskar honom men han kan inte ta steget till en normal relation. Är det så du vill leva....? Dessutom hela tiden med risken att han när som helst kan träffa någon annan.

Han gillar dig men inte tillräckligt, du är bekvämlighet för honom men inte kärlek. FWB i sitt esse. Lovar dig, han kommer inte ha problem att gå "all in" med rätt tjej.

Nä, jag vill inte leva så här. Jag vill dela mitt liv med någon som verkligen älskar mig på alla sätt och vis. Både han och jag har varit singlar i över 10 år så det är liksom dags att antingen bli ett riktigt par eller strunta i det.
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 16:53:02 följande:
    Nä, jag vill inte leva så här. Jag vill dela mitt liv med någon som verkligen älskar mig på alla sätt och vis. Både han och jag har varit singlar i över 10 år så det är liksom dags att antingen bli ett riktigt par eller strunta i det.
    Exakt vad jag trodde att du vill ha också. Ha det målet i sikte hela tiden, påminn dig om ditt mål när det känns svårt. Du vill ha en viss typ av relation, han kan inte ge dig det. Tungt, men man måste inse att det inte går att tvinga in en fyrkant i ett runt hål.
  • Anonym (jury)

Finns inte mycket som verkar sunt i detta 'bästa vän' förhållande Han förhindrar dig att dejta andra men vill inte att erat förhållande skall utges för att vara något mer än en odefinierbart vänskap kryddat med lite sex. Han kallar sig din styvpappa och men du betalar tydligen hans räkningar. Han älskar dig men bara när han är onykter. Han vill inte röra dig men hans största skräck i livet är att du skall försvinna från hans liv.

Inte ens den bästa parterapeuten i världen kan nog få nån ordning och reda i denna soppa till 'bästa vän' förhållande. Bara att gå vidare och hitta någon som känner till det grundläggande omkring konsekvent och trovärdigt kommunikation och agerande när man är i ett förhållande.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (jury) skrev 2023-09-17 17:00:41 följande:

Finns inte mycket som verkar sunt i detta 'bästa vän' förhållande Han förhindrar dig att dejta andra men vill inte att erat förhållande skall utges för att vara något mer än en odefinierbart vänskap kryddat med lite sex. Han kallar sig din styvpappa och men du betalar tydligen hans räkningar. Han älskar dig men bara när han är onykter. Han vill inte röra dig men hans största skräck i livet är att du skall försvinna från hans liv.

Inte ens den bästa parterapeuten i världen kan nog få nån ordning och reda i denna soppa till 'bästa vän' förhållande. Bara att gå vidare och hitta någon som känner till det grundläggande omkring konsekvent och trovärdigt kommunikation och agerande när man är i ett förhållande.

Han kallar sig inte min styvpappa, utan han menar att han är mina vuxna barns styvpappa, Jag betalar inte hans räkningar, men jag fixar med dem. I övrigt stämmer det.

Han är inte din vän ts. Han utnyttjar dig. Det är den raka sanningen.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2023-09-17 17:05:33 följande:

Han är inte din vän ts. Han utnyttjar dig. Det är den raka sanningen.

Berätta hur du tänker. :)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 17:06:14 följande:
    Berätta hur du tänker. :)
    Det är väl knappast svårt att räkna ut? Läs det som jury skrev om att du bara duger när han vill men att han inte vill tillgodose dina behov och att det är olika regler för dig och honom när det gäller att träffa andra. Han vägrar ju ta det till nästa nivå, han har haft sex med dig några gånger, knappt ens det vill han göra, men hålla dig på halster i bakfickan går bra det.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2023-09-17 17:12:17 följande:
    Det är väl knappast svårt att räkna ut? Läs det som jury skrev om att du bara duger när han vill men att han inte vill tillgodose dina behov och att det är olika regler för dig och honom när det gäller att träffa andra. Han vägrar ju ta det till nästa nivå, han har haft sex med dig några gånger, knappt ens det vill han göra, men hålla dig på halster i bakfickan går bra det.
    Vi har inga olika regler om att träffa andra, han träffar ingen och jag träffar ingen. Jag gjorde det en gång, och det var då han bad mig välja. 
    Jag duger jämt för honom, men han ser mig som sin allra närmsta vän som han är otroligt stolt över.
    Han har aldrig lovat mig något när han varit nykter, de få gånger han sagt att han älskar mig har han druckit.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 17:03:52 följande:
    Han kallar sig inte min styvpappa, utan han menar att han är mina vuxna barns styvpappa, 
    Styvpappa till dina vuxna barn efter ett par års regelbundet träffande mellan er? Han verkar inte ta dom ord han slänger omkring sig särskilt seriöst.
Svar på tråden Måste lämna min allra bästa vän, men det gör så ont